ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДО ДИФЕРЕНЦІАЦІЇ ТА ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЇ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ

Автор(и)

  • Олександр Алєксєєв

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.260010

Ключові слова:

учителі, фізична культура, професійна підготовка, зарубіжний досвід, диференційований та індивідуальний підходи

Анотація

Сучасні наукові напрацювання дослідників свідчать про спрямованість світової педагогічної спільноти на визначення актуальних і перспективних векторів професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури. Особливої значущості означена проблема набуває у контексті використання індивідуального і диференційованого підходів у роботі вчителів фізичної культури з учнями. Вивчення міжнародного досвіду професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до впровадження диференційованого та індивідуального підходу в процес фізичного виховання учнів загальноосвітніх шкіл засвідчує, що сучасний університетський тип педагогічно-фізкультурної освіти пов’язаний з реалізацією інноваційних моделей навчання.

Біографія автора

Олександр Алєксєєв

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри спорту і спортивних ігор Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка

Посилання

Azhyppo, О. Yu. (2013). Teoretyko-metodychni zasady pidhotovky maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury do profesiinoi diialnosti u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh [Theoretical-methodological principles of preparation of future physical culture teachers to professional activity in secondary educational establishments]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kharkiv, 39 p. [in Ukrainian].

Bermudes, D. V. (2016). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury do realizatsii variatyvnykh moduliv u protsesi profesiinoi diialnosti [Training of future physical training teachers for the implementation of variable modules in the process of professional activity]. Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University, 137, pp. 200–203. [in Ukrainian].

Bielikova, N. О. (2014). Dosvid vykorystannia interaktyvnykh metodiv navchannia u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoho vykhovannia ta sportu [Experience in using interactive teaching methods in the training of future specialists in physical education and sports]. Modern information technologies and teaching methods in training: methodology, theory, experience, problems, part. 1, pp.19–27. [in Ukrainian].

Hayduk, О. V. (n.d.). Osnovnye etapy professionalnoy podgotovki uchiteley fizicheskoy kultury v vysshyh uchebnyh zavedeniyah Germanii [The main stages of vocational training of physical education teachers in higher education institutions in Germany]. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/osnovnye-etapy-professionalnoy-podgotovki-uchiteley-fizicheskoy-kultury-v-vysshih-uchebnyh-zavedeniyah-germanii-1

Honchar, H. І. (2015). Osoblyvosti ta struktyra profesiinoi diialnosti vykladacha fizychnoho vykhovannia [Features and structure of professional activity of a physical training teacher]. Slobozhanskiy scientific and sports bulletin, 2, pp.53–55. [in Ukrainian].

Hrynchenko, І. B. (2014). Profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv fizychnoho vykhovannia: dosvid yevropeiskykh krain [Vocational training of future teachers of physical education: the experience of European countries]. Means of educational and research work, 42, pp.39–50. [in Ukrainian].

Hrynchenko, І. B. (2012). Suchasni napriamy vprovadzhennia innovatsii v profesiinu pidhotovku maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury [Modern directions of implementation of innovations into vocational training of future physical training teachers]. Bulletin of Zhytomyr State University named after Ivan Franko, 64, pp.103–107. [in Ukrainian].

Zakharina, Ye. А. (2012). Analiz profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury v Ukraini ta SShA [Analysis of vocational training of future physical training teachers in Ukraine and the USA]. Collection of scientific works of Berdyansk State Pedagogical University, 1, pp.116–123. [in Ukrainian].

Kaplinskyi, V. V., Belinska, Т. V. & Minenok, А. О. (2020). Osoblyvosti zarubizhnoho dosvidu pidhotovky maibutnikh uchyteliv v konteksti ikh profesiinoho stanovlennia [Peculiarities of international experience in training future teachers in the context of their professional development]. Scientific journal of the Mykhaylo Drahomanov National Pedagogical University. Series 15 Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports), 4 (124), pp.32–38. [in Ukrainian].

Korolenko, К. V. & Smirnova, N. І. (2015). Protses i systema navchannia osnovam profesiinoi diialnosti maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoi kultury ta sportu [The process and system of teaching the basics of professional activity of future specialists in physical culture and sports]. Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. Physical education and sports, 129(2), pp.178–180. [in Ukrainian].

Pavliuk, V. І. (2012). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv u systemi bahatorivnevoi pedahohichnoi osvity v Kanadi [Training of future teachers in the multilevel pedagogical education system in Canada]. Doctor’s thesis. Uman, 294 p. [in Ukrainian].

Roliak, А. О. (2011). Profesiina pidhotovka vchyteliv u vyshchykh navchalnykh zakladakh Danii [Vocational training of teachers in higher educational institutions in Denmark]. Candidate’s thesis. Kyiv, 290 p. [in Ukrainian].

Turchyn, А. І. (2002). Suchasni pidkhody do pidhotovky vchyteliv profesiinoi shkoly u Nimechchyni [Modern approaches for training of professional school teachers in Germany]. Extended abstract of Candidate’s thesis. Kyiv, 18 p. [in Ukrainian].

Cagran, B. & Schmidt, M. (2011). Attitudes of Slovene teachers towards the inclusion of pupils with different types of special needs in primary school. Educational Studies, Vol. 37, Issue 2, pp.171–195. [in English].

Denisova, V. V. (2012). Social and educational environment as a factor of safety culture teens. Science and Education: materials of the international research and practice conference (June 27–28, 2012, Wiesbaden), (pp. 391–395). Gеrmany: “Bildungs zentrum Rodnik e. v.”.[in English].

Liu, L. B. (2018). Navigating Individual and Collective notions of Teacher Wellbeing as a Complex Phemen Shaped by National Context. Journal of Comparative and International Education, Vol. 48, 1, pp.128–146. [in English].

Bezkopylnyi, О., Bazylchuk, О., Sushchenko, L., Bazylchuk, V., Dutchak, Y. & Ostapenko, Н. (2020). Peculiarities of application of interactive educational technologies in training of future teachers of physical culture to work with health protection in secondary school. Journal of Physical Education and Sport, Vol. 20, pp.291–297. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-27

Номер

Розділ

Статті