МОВА РАДЯНСЬКОГО ТОТАЛІТАРИЗМУ В ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦЯХ 1930-Х – ПОЧАТКУ 1950-Х РР.

Автор(и)

  • Микола Галів
  • Анна Огар

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.264579

Ключові слова:

новомова, тоталітаризм, сталінщина, історико-педагогічний наратив

Анотація

У статті представлено результати дослідження мовних засобів українського історико-педагогічного наративу 1930-х – початку 1950-х рр. та виокремлено риси радянської тоталітарної новомови на наукові тексти. З’ясовано, що для українського історико-педагогічного наративу, який формувався в умовах сталінського тоталітаризму 1930-х – початку 1950-х рр. характерним було використання таких рис радянської тоталітарної “новомови”: увиразнення дихотомічного поділу світу, домінування оцінки над значенням, використання ідеологем та лозунговості, застосування квазіуточнювальних означень, евфемізмів, брутальності, ретранслювання дискурсу ненависті. На перший погляд може здатися, що подібні мовні структури нівелювали науковість історико-педагогічних текстів, перетворювали їх на різновид пасквілю. Звісно, якщо оцінювати їх з погляду сучасних критеріїв “мови науки”, такий висновок буде цілком слушним. Однак в окреслений період існування СРСР саме такий стиль уважався власне науковим, адже демонстрував заангажованість авторів політичними питаннями і певною мірою доводив принцип партійності науки.

Біографії авторів

Микола Галів

доктор педагогічних наук, професор кафедри історії України Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Анна Огар

кандидатка філологічних наук, доцент кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання у початковій школі Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Benderskyi, B. S. (1948). Henialnyi rosiiskyi myslytel i pedahoh M. H. Chernyshevskyi (Do 120-richchia z dnia narodzhennia) [Ingenious russian thinker and teacher M.G. Chernyshevsky (To the 120th anniversary of his birth)]. Soviet school. No. 4. pp. 16–23. [in Ukrainian].

Haliv, M. (2018). Ukrainskyi istoryko-pedahohichnyi naratyv (seredyna XIX – kinets XX stolittia): epistemolohichni zasady [Ukrainian historical and pedagogical narrative (mid XIX – late XX century): epistemological principles]. Drohobych, 614 p. [in Ukrainian].

Zbanduto, S. F. (1941). Pedagogicheskie idei A. M. Gorkogo [Gorky’s pedagogical ideas]. Proceedings of Odessa State University. Collection of the Department of Pedagogy. Vol. II. pp. 5–40.

Zbanduto, S. F. (1940). Rol J. V. Stalina v sozdanii i razvitii sovetskoi pedagogiki [The role of J. V. Stalin in the creation and development of Soviet pedagogy]. Proceedings of Odessa State University. Collection of the Department of Pedagogy. Vol. 1. pp. 3–25.

Kolesnyk, I. H. (1953). Reaktsiina pedahohika na sluzhbi amerykanskoho imperializmu [Reactionary pedagogy in the service of American imperialism]. Soviet school. No. 2. pp. 59–62. [in Ukrainian].

Masenko, L. (2017). Mova radianskoho totalitaryzmu [The language of Soviet totalitarianism]. Kyiv, 240 p. [in Ukrainian].

Nizhynskyi, M. P. (1949). Radianskyi patriot A. S. Makarenko v borotbi z burzhuaznoiu pedahohikoiu [Soviet patriot A. S. Makarenko in the struggle against bourgeois pedagogy]. Soviet school. No. 2. pp. 15–21. [in Ukrainian].

Nizhynskyi, M. P. (1948). A. S. Makarenko pro radianske vykhovannia [A.S. Makarenko on Soviet education]. Soviet school. No. 2. pp. 15–23. [in Ukrainian].

Paperna, H. O. (1946). Ivan Franko pro narodnu osvitu [Ivan Franko on public education]. Lviv, 61 p. [in Ukrainian].

Pinchuk, H. P. (1954). Znachennia vozziednannia Ukrainy z Rosiieiu dlia rozvytku osvity na Ukraini [The importance of reunification of Ukraine with Russia for the development of education in Ukraine]. Soviet school. No. 2. pp. 3–18. [in Ukrainian].

Rieznik, Ya. (1941). Vykhovnyi metod A.S. Makarenka [Educational method AS Makarenko]. Communist education. No. 1. pp. 7–25. [in Ukrainian].

Riappo, Ya. P. (1927). Narodnia osvita na Ukraini za desiat rokiv revoliutsii [Public education in Ukraine during the ten years of the revolution]. Kharkiv, 127 p. [in Ukrainian].

Selikhanovych, Y. B. (1946). Pedahohichne znachennia uchennia Lenina pro sotsialistychnu dystsyplinu [Pedagogical significance of Lenin’s doctrine of socialist discipline]. Soviet school. No. 1–2. pp. 11 – 15. [in Ukrainian].

Khvylia, A. (1936). Sto rokiv [One hundred years]. Communist education. 1936. No. 3 (supl.). pp. 4–27. [in Ukrainian].

Chavdarov, S. (1939). Shkola v Zakhidnii Ukraini [School in Western Ukraine]. Communist education. No. 11. pp. 21–29. [in Ukrainian].

Chavdarov, S. (1946). K. D. Ushynskyi – velykyi pedahoh nashoi Batkivshchyny [K. D. Ushinsky – a great teacher of our country]. Soviet school. No. 1–2. pp. 16–24. [in Ukrainian].

Chavdarov, S. A. (1948). O. Zhdanov pro zavdannia ideinoho vykhovannia radianskoi molodi [A.O. Zhdanov on the task of ideological education of Soviet youth]. Soviet school. No. 5. pp. 3–9. [in Ukrainian].

Chavdarov, S. (1947). Naidemokratychnisha v sviti shkola [The most democratic school in the world]. Soviet school. No. 5. pp. 29–49. [in Ukrainian].

Shevel, H. H. (1950). Prohrama komunistychnoho vykhovannia molodi (Do 30-richchia promovy V. I. Lenina na III zizdi komsomolu) [Program of communist education of youth (To the 30th anniversary of V. I. Lenin’s speech at the III Congress of the Komsomol)]. Soviet school. No. 5. pp. 13–20. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-13

Номер

Розділ

Статті