ФОРМУВАННЯ АКСІОЛОГІЧНОЇ Й ДЕОНТОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІТ-ГАЛУЗІ: СТАН ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ

Автор(и)

  • Ганна Шліхта

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.264648

Ключові слова:

аксіологічна та деонтологічна компетенції, професійна підготовка майбутніх ІТ-фахівців, дослідження проблеми формування, ціннісно-деонтологічні переконання, галузь 12 “Інформаційні технології”

Анотація

У статті розглянуто окремі аспекти аксіологічної й деонтологічної компетентностей у процесі підготовки фахівців ІТ-галузі. Проведено аналіз теоретичних праць вітчизняних і зарубіжних фахівців, який свідчить, що у контексті дослідження аксіологічної й деонтологічної компетентностей не існує однозначного тлумачення сутності цих понять. Проте можна відзначити першочерговість цієї проблеми у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців ІТ-галузі. На основі аналізу літературних джерел і практичного досвіду обґрунтовано та запропоновано необхідність розроблення методики формування ціннісно-деонтологічних переконань майбутніх ІТ-фахівців.

Біографія автора

Ганна Шліхта

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри інформаційно-комунікаційних технологій та методики викладання інформатики Рівненського державного гуманітарного університету

Посилання

Bardus, I. O. (2018). Fundamentalizatsiia profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv u haluzi informatsiinykh tekhnolohii do produktyvnoi diialnosti [Fundamentalization of professional training of future specialists in the field of information technologies for productive activity]. Kharkiv, 393 p. [in Ukrainian].

Braiko, B. V. (2019). Profesiina pidhotovka mahistriv z kiberbezpeky v universytetakh Velykoi Brytanii [Professional training of masters in cyber security at universities in Great Britian]. Candidate’s thesis. Khmelnytskyi, 229 p. [in Ukrainian].

Honcharenko, T. Ye. (2018). Pedahohichni umovy profesiinoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-prohramistiv u tekhnichnomu universyteti [Pedagogical conditions of professional training of future software engineers at the technical university]. Candidate’s thesis. Kharkiv, 270 p. [in Ukrainian].

Diachenko, O. F. (2019). Intehratsiia matematychnykh i spetsialnykh informatychnykh dystsyplin u profesiinii pidhotovtsi bakalavriv iz systemnoho analizu [Integration of mathematical and special informatics disciplines in the professional training of bachelors in system analysis]. Candidate’s thesis. Berdiansk, 285 p. [in Ukrainian].

Zolko, O. O. (2012). Osobystist liudyny yak pidstava porodzhennia 2. intelektualnoi tsyvilizatsii [Human personality as the basis for the generation of intellectual civilization]. A new paradigm. Vol. 109. pp. 31–39. [in Ukrainian].

Kruhlyk, V. S. (2018). Systema pidhotovky maibutnikh inzheneriv-prohramistiv do profesiinoi diialnosti u vyshchykh navchalnykh zakladakh [The system of training future software engineers for professional activities in higher educational institutions]. Doctor’s thesis. Zaporizhzhia, 682 p. [in Ukrainian].

Lebed, H. M. (2018). Geneza zmistu fakhovoi pidhotovky maibutnikh prohramistiv u politekhnichnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (kinets XX – pochatok XXI stolittia) [The genesis of the content of professional training of future programmers in polytechnic educational institutions of Ukraine (end of the 20th – beginning of the 21st century)]. Candidate’s thesis. Kherson-Ternopil, 271 p. [in Ukrainian].

Malezhyk, P. M. (2020). Teoretychni y metodychni zasady tekhnichnoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii [Theoretical and methodological principles of technical training of future information technology specialists]. Doctor’s thesis. Kyiv, 487 p. [in Ukrainian].

Malykhin, O. V. & Yarmolchuk, T. M. (2020). Aktualni stratehii navchannia u profesiinii pidhotovtsi fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Current learning strategies in professional training of information technology specialists]. Information technologies and teaching aids. Vol 76, no.2. pp. 43–57. [in Ukrainian].

Morozova, T. Yu. (2011). Teoretyko-metodolohichni zasady vyshchoi informatsiino-tekhnolohichnoi osvity v Ukraini [Theoretical and methodological foundations of higher information technology education in Ukraine]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv, 22 p. [in Ukrainian].

Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 1 lypnia 2014 roku № 1556-VII [On higher education: Law of Ukraine dated July 1, 2014 No. 1556-VII]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (Accessed 08 Jan.2022). [in Ukrainian].

Roshcheniuk, A. M. (2019). Pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii do tvorchoi samorealizatsii v adaptatsiinyi period [Preparation of future information technology specialists for creative self-realization in the adaptation period]. Extended abstract of candidate’s thesis. Rivne, 22 p. [in Ukrainian].

Odintsov, I.O. (2004). Professionalnoe programmirovanie. Sistemnyy podkhod [Professional programming. System approach]. St.Peterburh, 624 p.

Sytnyk, V. V. (2020). Psykholohichni chynnyky profesiinoho zrostannia spetsialistiv z informatsiinykh tekhnolohii [Psychological factors of professional growth of information technology specialists]. Doctor’s thesis.Kyiv, 246 p. [in Ukrainian].

Computing Curricula 2005 (СС2005). The Overview Report covering undergraduate degree programs in: Computer Engineering, Computer Science, Information Systems, Information Technology, Software Engineering. A volume of the Computing Curricula Series. The Joint Task Force for Computing Curricula 2005. A cooperative project of The Association for Computing Machinery (ACM) The Association for Information Systems (AIS) The Computer Society (IEEE-CS). 30 September 2005. New York, 2005. 62 р.[in English].

Computing Curricula 2020 (CC2020). Paradigms for Global Computing Education encompassing undergraduate programs in Computer Engineering, Computer Science, Cybersecurity, Information Systems, Information Technology, Software Engineering, with data science. Association for Computing Machinery (ACM). IEEE Computer Society (IEEE-CS). New York, 2020. 205 р. [in English].

European Commission. The Digital Competence Framework 2.0. The European Commission’s science and knowledge service. Available at: https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework (Accessed 25 Nov.2021). [in English].

Software Engineering Competency Model. Version 1.0 WECOM A Project of the Institute of Electrical and Electronics Engineers Computer Society. Piscataway: IEEE, 2014. 168 р. Available at: http://www.dahlan.id/files/ebooks/SWECOM.pdf (Accessed 25 Nov. 2021). [in English].

Topi, H., Karsten, H., Brown, S. A., Carvalho, J. A., Donnellan, B., Shen, J., Tan, B. C. Y. and Thouin, M. F. MSIS 2016 Global Competency Model for Graduate Degree Programs in Information Systems. Communications of the Association for Information Systems. 2017. Vol. 40, Article 18. 107 р. Available at: https://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=3997&context=cais (Accessed 25 Nov. 2021). [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-13

Номер

Розділ

Статті