АКСІОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ГАЛУЗІ КУЛЬТУРИ І МИСТЕЦТВ

Автор(и)

  • Наталія Шетеля

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.264721

Ключові слова:

педагогіка, професійна підготовка, аксіологія, аксіологічний підхід, фахівці у галузі культури і мистецтв

Анотація

Формуванню ціннісно-смислової сфери й аксіологічної культури особистості сприяє її залучення до аксіологічного знання й світу цінностей. Вказане визначає наукову цікавість до практичного залучення в систему професійної підготовки аксіологічного підходу. Запропоноване авторське бачення щодо концептуальних перспектив звернення до вказаного підходу для формування професійної культури (зокрема, аксіологічної) майбутніх фахівців галузі культури і мистецтв.

У роботі обстоюється думка, що професійна підготовка майбутніх фахівців відповідного профілю повинна включати цілеспрямоване формування у них системи внутрішніх, емоційно освоєних професійних цінностей, які допоможуть їм впоратися зі складними соціокультурними проблемами під час здійснення професійної діяльності.

Біографія автора

Наталія Шетеля

кандидат психологічних наук, доцент заслужений працівник культури України, директор інституту КЗВО “Ужгородський інститут культури і мистецтв”

Посилання

Andrushchenko V. (2015). Tsinnisna nevyznachenist osobystosti ta yii podolannia zasobamy osvity [Value uncertainty of the individual and its overcoming by means of education]. Higher education in Ukraine, No. 3. pp. 5–13. [in Ukrainian].

Varenko, T.K. (2010). Aksiolohichnyi pidkhid ta dotsilnist yoho realizatsii v suchasnii systemi vyshchoi pedahohichnoi osvity [Axiological approach and expediency of its implementation in the modern system of higher pedagogical education]. Pedagogy of creative personality formation in higher and general education schools, Vol. 11 (64). pp. 161–164. [in Ukrainian].

Vasylieva, D.V. (2016). Metodolohichni zasady realizatsii aksiolohichnoho pidkhodu do navchannia matematyky v shkoli [Methodological principles of realization of axiological approach to teaching mathematics at school]. Ukrainian pedagogical journal, No. 2. pp. 42–49. [in Ukrainian].

Vitvytska, S.S. (2015). Aksiolohichnyi pidkhid do vykhovannia osobystosti maibutnoho vchytelia [Axiological approach to the education of the future teacher]. Creative pedagogy, No. 10. pp. 63–67. [in Ukrainian].

Demianiuk, V.V. (2018). Profesiino-tsinnisna pidhotovka yak praktychnyi zasib formuvannia tsinnisno-smyslovoi sfery maibutnikh fakhivtsiv [Vocational training as a practical means of forming the value-semantic sphere of future specialists]. Bulletin of Cherkasy University. Pedagogical Sciences Series, No. 14. pp. 23–28. [in Ukrainian].

Zhyhinas, T.V. (2016). Aksiolohichnyi pidkhid u pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva do prosvitnytskoi roboty [Axiological approach in preparing future music teachers for educational work]. Spirituality of personality: methodology, theory and practice, No. 5. pp. 85–94. [in Ukrainian].

Zalizko, L.A. Realizatsiia aksiolohichnoho aspektu na urokakh istorii v umovakh innovatsiinoho rozvytku osvity [Implementation of the axiological aspect in history lessons in the context of innovative educational development]. Universal education. Available at: https://vseosvita.ua/library/realizacia-aksiologicnogo-aspektu-na-urokah-istorii-v-umovah-innovacijnogo-rozvitku-osviti-168097.html (Accessed 09 July 2021). [in Ukrainian].

Kobrii, O. & Renchka, H. (2019). Pedahohichni umovy dosiahnennia samovyznachennia ta samorealizatsii osobystosti [Pedagogical conditions for achieving self-determination and self-realization of the individual]. Youth and market, No. 2 (169). pp. 31–35. [in Ukrainian].

Lystopad, O.A. (2013). Aksiolohichnyi i kulturolohichnyi pidkhid do protsesu stanovlennia tvorchoi osobystosti v osviti [Axiological and culturological approach to the process of formation of creative personality in education]. Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Pedagogical sciences, No. 110. pp. 137–140. [in Ukrainian].

Martiusheva, А.О. (2013). Tsinnisnyi komponent osvity – postmoderna krytyka i vykhid za yii mezhi [The value component of education is postmodern criticism and going beyond it]. Gilea, No.72. pp. 717–721. [in Ukrainian].

Nikora, А.О. (2015). Teoriia aksiolohichnoho pidkhodu v osviti ta praktyka yoho realizatsii v protsesi predmetno-metodychnoi pidhotovky maibutnoho vchytelia-suspilstvoznavtsia [The theory of the axiological approach in education and the practice of its implementation in the process of subject-methodical training of future teachers of social sciences]. Scientific Bulletin of the Nikolaev National University named after VO Sukhomlinsky. Pedagogical sciences, No. 1. pp. 221–226. [in Ukrainian].

Orshanskyi, L.V. & Burkovska, Z.Ie. (2015). Rozvytok profesiinykh tsinnostei maibutnikh fakhivtsiv ahrarnoho profiliu [Development of professional values of future agricultural professionals: monograph]. Drohobych, 204 р. [in Ukrainian].

Pelekh, Yu.V. & Kukla, D. (2019). Systema tsinnostei maibutnoho fakhivtsia i yoho mistse na suchasnomu rynku pratsi [The value system of the future specialist and his place in the modern labor market]. Rivne, 184 p. [in Ukrainian].

Pidlisnyi, M. M. (2020). Problemy aksiolohii ta shliakhy yikh vyrishennia [Problems of axiology and ways to solve them]. Dnipro, 164 p. [in Ukrainian].

Barnes, M. (2018). What is the relevance of axiology to education? The University of Texas at Austin. Available at: https://www.quora.com/What-is-the-relevance-of-axiology-to-education (Accessed 11 May.2021).[in English].

Berkowitz Marvin, W. (2011). What works in values education. International Journal of Educational Research, Vol. 50. Issue 3, pp. 153–158. [in English].

Lovat, T. (2005). What is values education all about? Available at: http://www.curriculum.edu.au/verve/_resources/Terry_Lovat_VE_Newsletter.pdf (Accessed 12 June 2020).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-13

Номер

Розділ

Статті