МОДЕЛІ “МОДЕРНІЗАЦІЇ НАВЗДОГІН” ТА “МОДЕРНІЗАЦІЇ НА ВИПЕРЕДЖЕННЯ” У КОНТЕКСТІ РЕФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ОСВІТНЬОЇ СИСТЕМИ

Автор(и)

  • Євгенія Антончик

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.264728

Ключові слова:

освіта, педагогіка, освітній процес, модернізація, реформування освіти

Анотація

У статті обґрунтовано актуальність модернізації освітньої системи в Україні. Показано альтернативи модернізації сучасної системи освіти через звернення до моделей “модернізації навздогін” і “модернізація на випередження”. Окреслено переваги і недоліки залучення кожної з вищевказаних моделей. Сформульовано перспективи інтегрованого залучення цих моделей модернізації освіти в контексті розвитку національної системи освіти України. Обстоюється позиція про продуктивність використання кращих модернізаційних звершень й принципів розвинених суспільств, а також успішних напрацювань власне вітчизняної педагогічної теорії та практики.

Біографія автора

Євгенія Антончик

здобувач кафедри педагогіки, освітнього менеджменту та соціальної роботи Рівненського державного гуманітарного університету

Посилання

Andrushchenko, T. V. (2016). Tsinnisna palitra yevropeiskoho prostoru osvity (ukrainskyi vymir) [Value palette of the European educational space (Ukrainian dimension)]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after MP Drahomanov. Series 12. Psychological sciences. No. 4 (49), pp. 107–113. [in Ukrainian].

Dombrovska, S. M. (2011). Vdoskonalennia vyshchoi osvity Ukrainy yak odna z prerohatyv derzhavy [Improving higher education in Ukraine as one of the prerogatives of the state]. State building. No. 1. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeBu_2011_1_12 (Accessed 16 Aug. 2019). [in Ukrainian].

Inglkhart, R. (2018). Kulturnaya evolyutsiya: kak menyayutsya chelovecheskie motivatsii i kak eto menyaet [Cultural evolution: how human motivations change and how it changes the world]. Translation from English S. L. Lopatyna, (Ed.). M. A. Zavadska, V. V. Kostenko, A. A. Shyrokanova, Moscov, 347 p.

Kostiuchkov, S. K. (2016). Kompetentnisno-znannieva pidhotovka liudyny do zhyttia v umovakh novoho hromadianskoho suspilstva [Competence-knowledge preparation of a person for life in the conditions of a new civil society]. Gilea. No. 106 (3), pp. 230–234. [in Ukrainian].

Kriazhev, P. V. (2013). Model reformuvannia vyshchoi osvity v Ukraini na mezhi XX–XXI stolit [The model of reforming higher education in Ukraine at the turn of the XX–XXI centuries]. Continuing professional education: theory and practice. No. 3–4. pp. 97–102. [in Ukrainian].

Lokshyna, O. I. (2009). Zmist shkilnoi osvity v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: teoriia i praktyka (druha polovyna XX – pochatok XXI st.) [The content of school education in the European Union: theory and practice (second half of XX – early XXI century.)]. Kyiv, 403 p. [in Ukrainian].

Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini (2021). [National report on the state and prospects of education in Ukraine]. (Ed.). V. H. Kremen, V. I. Luhovyi, O. M. Topuzov. Kyiv, 384 p. [in Ukrainian].

Orshanskyі, L. (2019). Рreconditions and priority directions of the reform of the system in national higher education. Рedagogical science in the ХХІ century: state and development trends: сollective monograph / J. Grzesiak, M. V. Pahuta, I. O. Stashevska, L. O. Sushchenko, etc. Lviv-Toruс : Liha-Pres, pp. 49 – 70. Available at: http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/view/34/398/900-1 (Accessed 22 Mar. 2020). [in English].

Pelekh, L. R. (2014). Teoriia i metodyka aksiolohichnoi osvity v Polshchi: porivnialnyi aspekt: monohrafiia [Theory and methods of axiological education in Poland: a comparative aspect: a monograph]. Rivne, 402 p. [in Ukrainian].

Pelekh, Yu. V. & Kukla, D. (2019). Systema tsinnostei maibutnoho fakhivtsia i yoho mistse na suchasnomu rynku pratsi [The value system of the future specialist and his place in the modern labor market]. Rivne, 184 p. [in Ukrainian].

Reforma osvity i nauky (2020). [Education and science reform]. Yedynyi veb-portal vykonavchoi vlady Ukrainy. Available at : https://www.kmu.gov.ua/ua/diyalnist/reformi/rozvitok-lyudskogo-kapitalu/reforma-osviti (Accessed 15 May. 2022). [in Ukrainian].

Sakun, A. V. & Cherniak, D. S. (2019). Modernizatsiia osvity v konteksti svitovoho prohresu [Modernization of education in the context of world progress]. II International Scientific Conference “Modernization of the educational system: world trends and national peculiarities” : Conference Proceedings, Kaunas, Lithuania, February 22th, 2019. (pp. 486–489). Kaunas. [in Ukrainian].

Sysoieva, S. O. (2021). Rol osvity v suchasnomu svit [The role of education in the modern world]. Osvitology. Available at: http://e-learning.kubg.edu.ua/osvitologiya/mod/folder/view.php?id=11 (Accessed 15 May.2022). [in Ukrainian].

Shulha, N. D. (2015). Tendentsii formuvannia ta rozvytku osvitnoi polityky Nimechchyny [Trends in the formation and development of educational policy in Germany]. Investments: practice and experience. No. 20, pp. 147–150. [in Ukrainian].

Yushkevych, Yu. S. (2019). Modernizatsiia osvity v umovakh yevropeiskoi intehratsii Ukrainy [Modernization of education in the conditions of European integration of Ukraine]. Gilea. No. 141(2), pp. 165–168. [in Ukrainian].

Harrison Dianne, F. (2017). The Role of Higher Education in the Changing World of Work. EDUCAUSE. Available at: https://er.educause.edu/articles/2017/10/the-role-of-higher-education-in-the-changing-world-of-work (Accessed 28 Sept. 2020). [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-13

Номер

Розділ

Статті