МОДЕЛІ “МОДЕРНІЗАЦІЇ НАВЗДОГІН” ТА “МОДЕРНІЗАЦІЇ НА ВИПЕРЕДЖЕННЯ” У КОНТЕКСТІ РЕФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ОСВІТНЬОЇ СИСТЕМИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.264728Ключові слова:
освіта, педагогіка, освітній процес, модернізація, реформування освітиАнотація
У статті обґрунтовано актуальність модернізації освітньої системи в Україні. Показано альтернативи модернізації сучасної системи освіти через звернення до моделей “модернізації навздогін” і “модернізація на випередження”. Окреслено переваги і недоліки залучення кожної з вищевказаних моделей. Сформульовано перспективи інтегрованого залучення цих моделей модернізації освіти в контексті розвитку національної системи освіти України. Обстоюється позиція про продуктивність використання кращих модернізаційних звершень й принципів розвинених суспільств, а також успішних напрацювань власне вітчизняної педагогічної теорії та практики.
Посилання
Andrushchenko, T. V. (2016). Tsinnisna palitra yevropeiskoho prostoru osvity (ukrainskyi vymir) [Value palette of the European educational space (Ukrainian dimension)]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after MP Drahomanov. Series 12. Psychological sciences. No. 4 (49), pp. 107–113. [in Ukrainian].
Dombrovska, S. M. (2011). Vdoskonalennia vyshchoi osvity Ukrainy yak odna z prerohatyv derzhavy [Improving higher education in Ukraine as one of the prerogatives of the state]. State building. No. 1. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeBu_2011_1_12 (Accessed 16 Aug. 2019). [in Ukrainian].
Inglkhart, R. (2018). Kulturnaya evolyutsiya: kak menyayutsya chelovecheskie motivatsii i kak eto menyaet [Cultural evolution: how human motivations change and how it changes the world]. Translation from English S. L. Lopatyna, (Ed.). M. A. Zavadska, V. V. Kostenko, A. A. Shyrokanova, Moscov, 347 p.
Kostiuchkov, S. K. (2016). Kompetentnisno-znannieva pidhotovka liudyny do zhyttia v umovakh novoho hromadianskoho suspilstva [Competence-knowledge preparation of a person for life in the conditions of a new civil society]. Gilea. No. 106 (3), pp. 230–234. [in Ukrainian].
Kriazhev, P. V. (2013). Model reformuvannia vyshchoi osvity v Ukraini na mezhi XX–XXI stolit [The model of reforming higher education in Ukraine at the turn of the XX–XXI centuries]. Continuing professional education: theory and practice. No. 3–4. pp. 97–102. [in Ukrainian].
Lokshyna, O. I. (2009). Zmist shkilnoi osvity v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: teoriia i praktyka (druha polovyna XX – pochatok XXI st.) [The content of school education in the European Union: theory and practice (second half of XX – early XXI century.)]. Kyiv, 403 p. [in Ukrainian].
Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini (2021). [National report on the state and prospects of education in Ukraine]. (Ed.). V. H. Kremen, V. I. Luhovyi, O. M. Topuzov. Kyiv, 384 p. [in Ukrainian].
Orshanskyі, L. (2019). Рreconditions and priority directions of the reform of the system in national higher education. Рedagogical science in the ХХІ century: state and development trends: сollective monograph / J. Grzesiak, M. V. Pahuta, I. O. Stashevska, L. O. Sushchenko, etc. Lviv-Toruс : Liha-Pres, pp. 49 – 70. Available at: http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/view/34/398/900-1 (Accessed 22 Mar. 2020). [in English].
Pelekh, L. R. (2014). Teoriia i metodyka aksiolohichnoi osvity v Polshchi: porivnialnyi aspekt: monohrafiia [Theory and methods of axiological education in Poland: a comparative aspect: a monograph]. Rivne, 402 p. [in Ukrainian].
Pelekh, Yu. V. & Kukla, D. (2019). Systema tsinnostei maibutnoho fakhivtsia i yoho mistse na suchasnomu rynku pratsi [The value system of the future specialist and his place in the modern labor market]. Rivne, 184 p. [in Ukrainian].
Reforma osvity i nauky (2020). [Education and science reform]. Yedynyi veb-portal vykonavchoi vlady Ukrainy. Available at : https://www.kmu.gov.ua/ua/diyalnist/reformi/rozvitok-lyudskogo-kapitalu/reforma-osviti (Accessed 15 May. 2022). [in Ukrainian].
Sakun, A. V. & Cherniak, D. S. (2019). Modernizatsiia osvity v konteksti svitovoho prohresu [Modernization of education in the context of world progress]. II International Scientific Conference “Modernization of the educational system: world trends and national peculiarities” : Conference Proceedings, Kaunas, Lithuania, February 22th, 2019. (pp. 486–489). Kaunas. [in Ukrainian].
Sysoieva, S. O. (2021). Rol osvity v suchasnomu svit [The role of education in the modern world]. Osvitology. Available at: http://e-learning.kubg.edu.ua/osvitologiya/mod/folder/view.php?id=11 (Accessed 15 May.2022). [in Ukrainian].
Shulha, N. D. (2015). Tendentsii formuvannia ta rozvytku osvitnoi polityky Nimechchyny [Trends in the formation and development of educational policy in Germany]. Investments: practice and experience. No. 20, pp. 147–150. [in Ukrainian].
Yushkevych, Yu. S. (2019). Modernizatsiia osvity v umovakh yevropeiskoi intehratsii Ukrainy [Modernization of education in the conditions of European integration of Ukraine]. Gilea. No. 141(2), pp. 165–168. [in Ukrainian].
Harrison Dianne, F. (2017). The Role of Higher Education in the Changing World of Work. EDUCAUSE. Available at: https://er.educause.edu/articles/2017/10/the-role-of-higher-education-in-the-changing-world-of-work (Accessed 28 Sept. 2020). [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.