ДІАЛЕКТИКА В УКРАЇНСЬКІЙ ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНІЙ НАУЦІ (1920–1980-ті pp.): ВІД ПОШУКУ “ЗАКОНІВ” ДО ФІКСАЦІЇ “ЗАКОНОМІРНОСТЕЙ”
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.265717Ключові слова:
діалектика, закони суспільного розвитку, закономірності, історико-педагогічний наративАнотація
У статті представлено результати дослідження візій українських істориків педагогіки у 1920–1980-ті рр. щодо діалектичного методу пізнання та законів / закономірностей діалектичного розвитку освіти і педагогічної думки. Встановлено, що в радянській науці декларувалася обов’язковість і перспективність використання як діалектичної логіки, так і марксистського діалектичного розуміння процесу суспільного розвитку. Діалектичну логіку історики педагогіки вже з 1920-х рр. намагалися пристосувати до аналізу минулого освіти та педагогічної думки. Найчастіше це виявлялося у пошуку та фіксації класових антагонізмів в історичному розвитку освітньої сфери і педагогічної теорії. Крім того, радянські історики педагогіки декларували цілковиту віру у сформульовані К. Марксом закони суспільного розвитку. Поряд із загальними законами дослідники у 1920–1940-і рр. часто ставили питання про необхідність виявлення педагогічних законів у різні історичні епохи. Проте, з кінця 1940-х рр. учені почали схилятися до думки про необхідність з’ясування закономірностей історичних процесів в освіті та педагогіці, що пояснюється поступовим усвідомленням ними факту про неможливість віднайти об’єктивні закони розвитку освітньо-педагогічної сфери життя суспільства.
Посилання
Haliv, M. (2018). Ukrainskyi istoryko-pedahohichnyi naratyv (seredyna XIX – kinets XX stolittia): epistemolohichni zasady [Ukrainian historical and pedagogical narrative (mid XIX – late XX century): epistemological principles]. Drohobych, 614 p. [in Ukrainian].
Honcharov, M. K. (1966). Metodolohiia pedahohichnoho doslidzhennia [Methodology of pedagogical research]. Soviet school. No. 2. pp. 10–17. [in Ukrainian].
Hryshchenko, M. M. (1957). Rozvytok spetsialnykh shkil na Ukraini za 40 rokiv [Development of special schools in Ukraine over 40 years]. Soviet school. No. 5. pp. 28–36. [in Ukrainian].
Derzhavnyi arkhiv Odeskoi oblasti [State archive of Odesa region]. F. R-7401 (M. S. Hrytsenko). Op. 1. P. 6. 503 p.
Dzeverin, O. H. (1960). Aktualni zavdannia istoryko-pedahohichnoi nauky [Actual tasks of historical and pedagogical science]. Soviet school. No. 1. pp. 27–34. [in Ukrainian].
Dzeverin, O. H. (1953). K. Marks pro osvitu i vykhovannia pidrostaiuchoho pokolinnia [K. Marks on education and upbringing of the younger generation]. Soviet school. No. 3. pp. 10–20. [in Ukrainian].
Dzeverin, O. H. (1957). Rozvytok istoryko-pedahohichnoi nauky v URSR [Development of historical and pedagogical science in the Ukrainian SSR]. Scientific notes of the Research Institute of Pedagogy of the Ukrainian SSR. Volume VI. Pedagogical series: Development of public education and pedagogical science in the Ukrainian SSR 1917–1957. Kyiv: “Soviet School”, pp. 135–189. [in Ukrainian].
Zhurakovskyi, H. E. (1940). Ocherki po istorii antychnoi pedagogiki [Essays on the history of ancient pedagogy]. Moskva: Gos. uchebno-ped. izd-vo Narkomprosa RSFSR, 471 p.
Zvonarov, I. S. & Dmytriieva, Ye. O. (1964). Rozkryttia zmistu osnovnykh poniat dialektychnoho materializmu [Revealing the content of the basic concepts of dialectical materialism]. Soviet school. No. 7. pp. 27–32. [in Ukrainian].
Kovalchenko, I. D. (2003). Metody istoricheskogo issledovanyia [Methods of historical research]. Moscov, 486 p.
Collingwood, R. (1980). Ideia istoryi. Avtobiografyia [The idea of history. Autobiography]. Moscov, 484 p.
Kosmyna, V. H. (2011). Problemy metodolohii tsyvilizatsiinoho analizu istorychnoho protsesu [Problems of the methodology of civilizational analysis of the historical process]. Zaporizhzhia, 310 p. [in Ukrainian].
Riappo, Ya. (1927). Shcho dala Zhovtneva revoliutsiia v haluzi osvity na Ukraini [What the October Revolution gave in the field of education in Ukraine]. Kharkiv, 104 p. [in Ukrainian].
Syrkina, O. E. (1941). Frebelizm v rosiiskii dorevoliutsiinii pedahohichnii zhurnalistytsi [Froebelism in Russian pre-revolutionary pedagogical journalism]. Proceedings of the Odessa State University. Collection of the Department of Pedagogy. Vol. II. pp. 105–132. [in Ukrainian].
Strumynskyi, V. Ya. (1948). K voprosu o zakonakh v pedagogike [To the question of laws in pedagogy]. Soviet pedagogy. No. 6. pp. 3–21.
Strumynskyi, M. Ya. (1928). Diialektychnyi metod v pedahohitsi [Dialectical method in pedagogy]. Mykolaiv, 22 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.