ДІАЛЕКТИКА В УКРАЇНСЬКІЙ ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНІЙ НАУЦІ (1920–1980-ті pp.): ВІД ПОШУКУ “ЗАКОНІВ” ДО ФІКСАЦІЇ “ЗАКОНОМІРНОСТЕЙ”

Автор(и)

  • Микола Галів
  • Уляна Галів

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.265717

Ключові слова:

діалектика, закони суспільного розвитку, закономірності, історико-педагогічний наратив

Анотація

У статті представлено результати дослідження візій українських істориків педагогіки у 1920–1980-ті рр. щодо діалектичного методу пізнання та законів / закономірностей діалектичного розвитку освіти і педагогічної думки. Встановлено, що в радянській науці декларувалася обов’язковість і перспективність використання як діалектичної логіки, так і марксистського діалектичного розуміння процесу суспільного розвитку. Діалектичну логіку історики педагогіки вже з 1920-х рр. намагалися пристосувати до аналізу минулого освіти та педагогічної думки. Найчастіше це виявлялося у пошуку та фіксації класових антагонізмів в історичному розвитку освітньої сфери і педагогічної теорії. Крім того, радянські історики педагогіки декларували цілковиту віру у сформульовані К. Марксом закони суспільного розвитку. Поряд із загальними законами дослідники у 1920–1940-і рр. часто ставили питання про необхідність виявлення педагогічних законів у різні історичні епохи. Проте, з кінця 1940-х рр. учені почали схилятися до думки про необхідність з’ясування закономірностей історичних процесів в освіті та педагогіці, що пояснюється поступовим усвідомленням ними факту про неможливість віднайти об’єктивні закони розвитку освітньо-педагогічної сфери життя суспільства.

Біографії авторів

Микола Галів

доктор педагогічних наук, професор кафедри історії України Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Уляна Галів

кандидат філологічних наук, доцент кафедри української мови Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Haliv, M. (2018). Ukrainskyi istoryko-pedahohichnyi naratyv (seredyna XIX – kinets XX stolittia): epistemolohichni zasady [Ukrainian historical and pedagogical narrative (mid XIX ­– late XX century): epistemological principles]. Drohobych, 614 p. [in Ukrainian].

Honcharov, M. K. (1966). Metodolohiia pedahohichnoho doslidzhennia [Methodology of pedagogical research]. Soviet school. No. 2. pp. 10–17. [in Ukrainian].

Hryshchenko, M. M. (1957). Rozvytok spetsialnykh shkil na Ukraini za 40 rokiv [Development of special schools in Ukraine over 40 years]. Soviet school. No. 5. pp. 28–36. [in Ukrainian].

Derzhavnyi arkhiv Odeskoi oblasti [State archive of Odesa region]. F. R-7401 (M. S. Hrytsenko). Op. 1. P. 6. 503 p.

Dzeverin, O. H. (1960). Aktualni zavdannia istoryko-pedahohichnoi nauky [Actual tasks of historical and pedagogical science]. Soviet school. No. 1. pp. 27–34. [in Ukrainian].

Dzeverin, O. H. (1953). K. Marks pro osvitu i vykhovannia pidrostaiuchoho pokolinnia [K. Marks on education and upbringing of the younger generation]. Soviet school. No. 3. pp. 10–20. [in Ukrainian].

Dzeverin, O. H. (1957). Rozvytok istoryko-pedahohichnoi nauky v URSR [Development of historical and pedagogical science in the Ukrainian SSR]. Scientific notes of the Research Institute of Pedagogy of the Ukrainian SSR. Volume VI. Pedagogical series: Development of public education and pedagogical science in the Ukrainian SSR 1917–1957. Kyiv: “Soviet School”, pp. 135–189. [in Ukrainian].

Zhurakovskyi, H. E. (1940). Ocherki po istorii antychnoi pedagogiki [Essays on the history of ancient pedagogy]. Moskva: Gos. uchebno-ped. izd-vo Narkomprosa RSFSR, 471 p.

Zvonarov, I. S. & Dmytriieva, Ye. O. (1964). Rozkryttia zmistu osnovnykh poniat dialektychnoho materializmu [Revealing the content of the basic concepts of dialectical materialism]. Soviet school. No. 7. pp. 27–32. [in Ukrainian].

Kovalchenko, I. D. (2003). Metody istoricheskogo issledovanyia [Methods of historical research]. Moscov, 486 p.

Collingwood, R. (1980). Ideia istoryi. Avtobiografyia [The idea of history. Autobiography]. Moscov, 484 p.

Kosmyna, V. H. (2011). Problemy metodolohii tsyvilizatsiinoho analizu istorychnoho protsesu [Problems of the methodology of civilizational analysis of the historical process]. Zaporizhzhia, 310 p. [in Ukrainian].

Riappo, Ya. (1927). Shcho dala Zhovtneva revoliutsiia v haluzi osvity na Ukraini [What the October Revolution gave in the field of education in Ukraine]. Kharkiv, 104 p. [in Ukrainian].

Syrkina, O. E. (1941). Frebelizm v rosiiskii dorevoliutsiinii pedahohichnii zhurnalistytsi [Froebelism in Russian pre-revolutionary pedagogical journalism]. Proceedings of the Odessa State University. Collection of the Department of Pedagogy. Vol. II. pp. 105–132. [in Ukrainian].

Strumynskyi, V. Ya. (1948). K voprosu o zakonakh v pedagogike [To the question of laws in pedagogy]. Soviet pedagogy. No. 6. pp. 3–21.

Strumynskyi, M. Ya. (1928). Diialektychnyi metod v pedahohitsi [Dialectical method in pedagogy]. Mykolaiv, 22 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-18

Номер

Розділ

Статті