ТЕХНІКИ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОСТІ ОСОБИСТОСТІ: ІСТОРІЯ, ТЕНДЕНЦІЇ, ДОСВІД

Автор(и)

  • Вікторія Ворожбіт-Горбатюк

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.265727

Ключові слова:

здобувач освіти, креативність, особистість, синергетичний підхід, університет, якість освіти

Анотація

У статті представлено досвід використання технік розвитку креативності під час реалізації практичної складової освітніх програм підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти у Харківському національному педагогічному університеті імені Г.С. Сковороди.

Дослідження технік розвитку креативності здійснювалося відповідно до системного наукового підходу у єдності психолого-педагогічних і соціокультурних чинників особистісного та професійного становлення здобувача освіти.

Використано конструктивний ґенезисний метод для розкриття історичного дискурсу, метод історичний актуалізаційний – для виділення актуального досвіду у сучасних умовах, метод аналізу освітніх програм, порівняння навчально-методичного забезпечення освітнього процесу у Харківському національному педагогічному університеті імені Г.С. Сковороди, метод педагогічного спостереження для виявлення відповідності змісту засобам особистісного і професійного становлення здобувачів освіти в університеті.

Біографія автора

Вікторія Ворожбіт-Горбатюк

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри освітології та інноваційної педагогіки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди

Посилання

Barbot, B. & Heuser, B. (2017). Creativity and Identity Formation in Adolescence: A Developmental Perspective, in The Creative Self, Elsevier, http://dx.doi.org/10.1016/b978-0-12-809790-8.00005-4 [in English].

Sternberg, R. J. & Lubart, T. I. (1995). Defying the croud: Cultivating creativity in a culture of conformity. New York: Free Press, 1995. 336 p.

Torrance, Е. (1984). Mentor Relationships: How they Aid Creative Achievement, Endure, Change and Die. Bearly. [in English].

PISA-2021: ramkovyi dokument shchodo otsiniuvannia kreatyvnoho myslennia (chornovyi variant, tretia redaktsiia) [framework document on assessment of creative thinking]. Translation from English K. Shumova; (Ed.). T. Vakulenko ta in. Kyiv, 131 p. [in Ukrainian].

Babak, A. & Volianska, S. (2021). Kreatyvne myslennia – kliuchova kompetentnist pedahoha 21 stolittia [Creative thinking is the key competence of a 21st century teacher]. Theory and methods of teaching and education. No. 51. https://doi.org/10.34142/23128046.2021.51.02 [in Ukrainian].

Vorozhbit-Horbatiuk, V. & Babak, A. (2021). Pedahohichnyi universytet yak prostir rozvytku kreatyvnoho myslennia zdobuvacha vyshchoi osvity [The Pedagogical University as a space for the development of creative thinking of a student of higher education]. Hraal nauky. № 11 : za materialamy II Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii – The grail of science. No. 11: based on the materials of the II International Scientific and Practical Conferense “Modern science: concepts, theories and methods of basic and applied research”. On December 24, 2021, the NGO “European Scientific Platform” (Vinnytsya, Ukraine) and the LLC “International Center Corporate Management” (Vienna, Austria). DOI 10.36074/grail-of-science.24.12.2021.088 [in Ukrainian].

Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). [State standard of basic secondary education]. Available at : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Dotsenko, S. O., Havrysh, I. V. & Shcherbakova, O. O. (2017). STEM-osvita yak zasib pidvyshchennia tvorchoho potentsialu osobystosti v ramkakh naukovo-pedahohichnoho proektu “Intelekt Ukrainy” [STEM education as a means of increasing the creative potential of an individual within the scientific and pedagogical project “Intellect of Ukraine”]. Perspectives of research and development : сollection of scientific articles. Dublin, Ireland. pp. 119–125.[in Ukrainian].

Osvitno-profesiina prohrama “Osvitolohiia” (2021). [Educational and professional program “Education”]. Available at: http://smc.hnpu.edu.ua/files/Osv%D1%96tn%D1%96_programi/Osvitni_programu_magistr/2021_rik/Osvitologiya.pdf [in Ukrainian].

Posibnyk z kreatyvnoho myslennia (2020). [Guide to creative thinking]. Kris Griffits, Melina Kosti. Kyiv, pp. 17–29.[in Ukrainian].

Slipchyshyn, L. & Stechkevych, O. (2022). Osoblyvosti vprovadzhennia STEAM pidkhodu u vyshchu osvitu [Peculiarities of implementing the STEAM approach in higher education]. Youth & market. No. 2/200. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.255992 [in Ukrainian].

Tekhnolohii rozvytku kreatyvnykh zdibnostei maibutnikh uchyteliv (2019). [Technologies for the development of creative abilities of future teachers]. Monograf. (Ed.).H. F. Ponomarova et al. Kharkiv, 272 p.[in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-18

Номер

Розділ

Статті