ВИЗНАЧЕННЯ ЗМІСТУ ТА СТРУКТУРИ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО РОБОТИ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

  • Алла Цапко
  • Володимир Товстоган
  • Ірина Глущенко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.265791

Ключові слова:

інклюзія, інклюзивна освіта, інклюзивне освітнє середовище, професійна компетентність, готовність майбутнього вчителя до інклюзивної освіти

Анотація

У статті аналізується інклюзія як соціокультурний феномен і спосіб забезпечення включення дитини з особливими освітніми потребами в освітній процес. Обгрунтовується, що найважливішим етапом підготовки системи освіти до реалізації процесу інклюзії є етап психологічних та ціннісних змін фахівців і підвищення рівня їхньої професійної компетентності. Остання розглядається у педагогічному, психологічному й акмеологічному контекстах. Обґрунтовано, що готовність до роботи в умовах інклюзивної освіти має включати мотиваційно-ціннісний, діяльнісний та рефлексивно-оцінний компоненти, наявність яких у структурі підготовки дасть змогу забезпечити її синкретичність та цілісність.

Біографії авторів

Алла Цапко

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри освітології та інноваційної педагогіки Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди

Володимир Товстоган

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії й методики виховання, психології та інклюзивної освіти Комунального вищого навчального закладу “Херсонська академія неперервної освіти” Херсонської обласної ради

Ірина Глущенко

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії й методики виховання, психології та інклюзивної освіти Комунального вищого навчального закладу “Херсонська академія неперервної освіти” Херсонської обласної ради

Посилання

Akmeolohichna kontseptsiia rozvytku profesiinoho pedahoha. Profesiina pedahohichna osvita: akmesynerhetychnyi pidkhid (2011). [Acmeological concept of the development of a professional teacher. Professional pedagogical education: acmesynergistic approach]. Zhytomyr, pp. 5–57. [in Ukrainian].

Vorobeva, D.V. (2011). Ponyatie psikhologicheskoy i professionalnoy gotovnosti pedagogov v rabote s detmi s ogranichennymi vozmozhnostyami zdorovya v inklyuzivnoy praktike [Concept of psychological and professional readiness of teachers in working with children with limited health opportunities in inclusive practice]. Lichnost, semya i obshchestvo: voprosy pedagogiki i psikhologii: sb. st. po mater. X mezhdunar. nauch.-prakt. Konf. – Personality, family and society: issues of pedagogy and psychology: a collection of articles on mater. X int. scientific-practical. Conf. Part I. (pp. 11–15). Novosybyrsk.

Valentyk, N. (2010). Inkliuzyvna osvita: za i proty [Inclusive education: pros and cons]. School principal. No. 14–15. pp. 45–58. [in Ukrainian].

Yegorova, P.A. & Sorokoumova, S.N. (2017). Psikhologicheskoe soprovozhdenie obuchayushchikhsya s ogranichennymi vozmozhnostyami zdorovya v usloviyakh obrazovatelnoy organizatsii [Psychological support for students with disabilities in an educational organization]. Humanities Studies Collection. No. 4 (7). pp. 24–28.

Kolupaieva, A.A. (2009). Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy [Inclusive education: realities and prospects]. Kyiv, 272 p. [in Ukrainian].

Kuzmyna, N.V. (1990). Professionalizm lichnosti prepodavatelya i mastera proizvodstvennogo obucheniya [Professionalism of the personality of the teacher and master of industrial training]. Moscov, 303 p.

Martynchuk, O. V. (2019). Aktualizatsiia problemy pidhotovky fakhivtsiv u haluzi spetsialnoi osvity do diialnosti v inkliuzyvnu osvitnomu prostori [Actualization of the problem of training specialists in the field of special education for activities in the inclusive educational space]. Scientific journal of the Mykhaylo Drahomanov National Pedagogical University. Series No. 19. Correctional pedagogy and special psychology. Vol. 36. pp. 74–83. [in Ukrainian].

Maslou, A. (2008). Motivatsiya i lichnost [Motivation and personality]. St.Peterburg, 352 p.

Savchuk, Z. (2017). Psykholohichna hotovnist uchytelia do roboty v inkliuzyvnomu prostori: teoretychnyi aspekt [Psychological readiness of the teacher to work in an inclusive space: theoretical aspect]. A special child: education and upbringing. No.2. pp.42–46. [in Ukrainian].

Serikov, V.V. (1994). Lichnostno-orientirovannyy podkhod v obrazovanii: kontseptsii i tekhnologii [Personality-oriented approach in education: concepts and technologies]. Volhohrad, 152 p.

Slastenin, V.A., Isaev, I.F., Mishchenko, A.I. & Shiyanov, Ye.N. Pedagogika (2000). [Pedagogy]. Moscov, 512 p.

Shaiuk, O. Ya. (2010). Tolerantnist yak sutnisna kharakterystyka profesiinoho spilkuvannia [Tolerance as an essential characteristic of professional communication]. Psychology and society. No.2. pp. 169–178. [in Ukrainian].

Chetverikova, N. V. Problema pedahohichnoi maisternosti vchytelia v umovakh inkliuzyvnoi osvity [The problem of the teacher’s pedagogical skill in the conditions of inclusive education]. Available at: http://lib.iitta.gov.ua/[in Ukrainian].

Iatsiuk, I. 92012). Inkliuzyvna osvita v umovakh suchasnoho zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [Inclusive education in the conditions of a modern comprehensive educational institution]. A new pedagogical thought. No. 2. Available at: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Npd/2012_2/lyacuk.pdf. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-18

Номер

Розділ

Статті