ВИЗНАЧЕННЯ ЗМІСТУ ТА СТРУКТУРИ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО РОБОТИ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.265791Ключові слова:
інклюзія, інклюзивна освіта, інклюзивне освітнє середовище, професійна компетентність, готовність майбутнього вчителя до інклюзивної освітиАнотація
У статті аналізується інклюзія як соціокультурний феномен і спосіб забезпечення включення дитини з особливими освітніми потребами в освітній процес. Обгрунтовується, що найважливішим етапом підготовки системи освіти до реалізації процесу інклюзії є етап психологічних та ціннісних змін фахівців і підвищення рівня їхньої професійної компетентності. Остання розглядається у педагогічному, психологічному й акмеологічному контекстах. Обґрунтовано, що готовність до роботи в умовах інклюзивної освіти має включати мотиваційно-ціннісний, діяльнісний та рефлексивно-оцінний компоненти, наявність яких у структурі підготовки дасть змогу забезпечити її синкретичність та цілісність.
Посилання
Akmeolohichna kontseptsiia rozvytku profesiinoho pedahoha. Profesiina pedahohichna osvita: akmesynerhetychnyi pidkhid (2011). [Acmeological concept of the development of a professional teacher. Professional pedagogical education: acmesynergistic approach]. Zhytomyr, pp. 5–57. [in Ukrainian].
Vorobeva, D.V. (2011). Ponyatie psikhologicheskoy i professionalnoy gotovnosti pedagogov v rabote s detmi s ogranichennymi vozmozhnostyami zdorovya v inklyuzivnoy praktike [Concept of psychological and professional readiness of teachers in working with children with limited health opportunities in inclusive practice]. Lichnost, semya i obshchestvo: voprosy pedagogiki i psikhologii: sb. st. po mater. X mezhdunar. nauch.-prakt. Konf. – Personality, family and society: issues of pedagogy and psychology: a collection of articles on mater. X int. scientific-practical. Conf. Part I. (pp. 11–15). Novosybyrsk.
Valentyk, N. (2010). Inkliuzyvna osvita: za i proty [Inclusive education: pros and cons]. School principal. No. 14–15. pp. 45–58. [in Ukrainian].
Yegorova, P.A. & Sorokoumova, S.N. (2017). Psikhologicheskoe soprovozhdenie obuchayushchikhsya s ogranichennymi vozmozhnostyami zdorovya v usloviyakh obrazovatelnoy organizatsii [Psychological support for students with disabilities in an educational organization]. Humanities Studies Collection. No. 4 (7). pp. 24–28.
Kolupaieva, A.A. (2009). Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy [Inclusive education: realities and prospects]. Kyiv, 272 p. [in Ukrainian].
Kuzmyna, N.V. (1990). Professionalizm lichnosti prepodavatelya i mastera proizvodstvennogo obucheniya [Professionalism of the personality of the teacher and master of industrial training]. Moscov, 303 p.
Martynchuk, O. V. (2019). Aktualizatsiia problemy pidhotovky fakhivtsiv u haluzi spetsialnoi osvity do diialnosti v inkliuzyvnu osvitnomu prostori [Actualization of the problem of training specialists in the field of special education for activities in the inclusive educational space]. Scientific journal of the Mykhaylo Drahomanov National Pedagogical University. Series No. 19. Correctional pedagogy and special psychology. Vol. 36. pp. 74–83. [in Ukrainian].
Maslou, A. (2008). Motivatsiya i lichnost [Motivation and personality]. St.Peterburg, 352 p.
Savchuk, Z. (2017). Psykholohichna hotovnist uchytelia do roboty v inkliuzyvnomu prostori: teoretychnyi aspekt [Psychological readiness of the teacher to work in an inclusive space: theoretical aspect]. A special child: education and upbringing. No.2. pp.42–46. [in Ukrainian].
Serikov, V.V. (1994). Lichnostno-orientirovannyy podkhod v obrazovanii: kontseptsii i tekhnologii [Personality-oriented approach in education: concepts and technologies]. Volhohrad, 152 p.
Slastenin, V.A., Isaev, I.F., Mishchenko, A.I. & Shiyanov, Ye.N. Pedagogika (2000). [Pedagogy]. Moscov, 512 p.
Shaiuk, O. Ya. (2010). Tolerantnist yak sutnisna kharakterystyka profesiinoho spilkuvannia [Tolerance as an essential characteristic of professional communication]. Psychology and society. No.2. pp. 169–178. [in Ukrainian].
Chetverikova, N. V. Problema pedahohichnoi maisternosti vchytelia v umovakh inkliuzyvnoi osvity [The problem of the teacher’s pedagogical skill in the conditions of inclusive education]. Available at: http://lib.iitta.gov.ua/[in Ukrainian].
Iatsiuk, I. 92012). Inkliuzyvna osvita v umovakh suchasnoho zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [Inclusive education in the conditions of a modern comprehensive educational institution]. A new pedagogical thought. No. 2. Available at: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Npd/2012_2/lyacuk.pdf. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.