НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКА РОБОТА ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ НАВЧАЛЬНО-ДОСЛІДНИЦЬКИХ УМІНЬ ТА ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ЗДОБУВАЧІВ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ТА ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Олена Дзюбенко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.265875

Ключові слова:

науково-дослідницька робота, здобувачі закладів середньої освіти, позашкільна освіта, дослідницька діяльність, дослідницькі уміння, самостійна робота

Анотація

У статті розглянуто окремі етапи формування навчально-дослідницьких умінь та дослідницької діяльності у здобувачів закладів середньої та позашкільної освіти. Розкрито роль закладів загальної середньої та позашкільної освіти на формування школяра-дослідника під час виконання науково-дослідницької роботи. Запропонована схема-модель проведення дослідження із визначення якості води у водних екосистем. У схемі відображенні три етапи поетапного дослідження. Перший спрямований на відбір об’єкту дослідження (розкрито основний вибір критеріїв та об’єкти дослідження). Другий етап – вибір методик для проведення експерименту. Розкрито критерії, за якими обирають дослідні ділянки та відповідно наведені ідентифікатори для проведення експерименту. Третій етап спрямований на аналіз отриманих результатів дослідження, формулювання відповідних висновків та планування наступних етапів дослідження. Розглянуто основні етапи при формуванні наукового дослідження від формування теми, завдань дослідження до обговорення та формування висновків.

Біографія автора

Олена Дзюбенко

кандидат біологічних наук, доцент, доцент кафедри біології, методології та методики навчання Університет Григорія Сковороди в Переяславі

Посилання

Andreev, V.I. (1979). Usloviya evristicheskogo programmirovaniya uchebno-issledovatelskoy deyatelnosti shkolnikov [Conditions for heuristic programming of educational and research activities of schoolchildren]. Soviet pedagogi. No. 3, pp. 74 –78.

Zaytseva, I. P. (2001). Vvedenie v lingvisticheskuyu problematiku. Nachalo nauchnykh issledovaniy [Introduction to linguistic problems. Start of scientific research]. Lugansk, p. 45.

Vorozheykina, O.M. (2011). 100 tsikavykh idey dlya provedennya uroku [100 interesting ideas for conducting a lesson]. Kharkiv, 287 p. [in Ukrainian].

Horbulinska, S. (2013). Samostiina robota yak zasib formuvannia znan z henetyky u shkoliariv zahalnoosvitnoi profilnoi shkoly [Independent work as a means of forming knowledge of genetics among students of a comprehensive specialized school]. Psychological and pedagogical problems of the village shool. Vol. 45, pp. 111–118. [in Ukrainian].

Osadchuk, R. (2009). Samostlyna rodota uchniv z uzagalnennyam znan [Independent work of student with generalization of knowledge]. Biology and chemistry at the village school. No. 1, 35 p. [in Ukrainian].

Available at: https://naurok.com.ua/zmist-ta-struktura-doslidnickih-umin-uchniv-osnovno-shkoli-172961.html [in Ukrainian].

Available at: https://nenc.gov.ua/wpcontent/uploads/2020/08/%D0%94%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%82%D0%B2%D0%BE.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-18

Номер

Розділ

Статті