ПЕДАГОГІЧНА СИСТЕМА ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ У ГАЛУЗІ НАРОДНОГО ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВОГО МИСТЕЦТВА

Автор(и)

  • Леонід Оршанський
  • Галина Мельник
  • Галина Ліщинська-Кравець

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.267316

Ключові слова:

народне декоративно-ужиткове мистецтво, студенти, педагогічний заклад вищої освіти, інтегрований культурно-освітній простір

Анотація

У статті розкривається досвід впровадження цілісної педагогічної системи фахової підготовки студентів у галузі декоративно-ужиткового мистецтва та його викладання в школі. Ця педагогічна система передбачає: поперше, глибоке вивчення історії та мистецьких традицій рідного краю; по-друге, оволодіння техніками рисунку і формотворення, уміннями розробляти орнаментальні композиції, підбирати гармонійну кольорову гаму, проєктувати та втілювати творчий задум у матеріалі; по-третє, опанування методикою викладання народного декоративноужиткового мистецтва у школі. Основними завданнями цієї педагогічної системи, крім формування мистецьких, техніко-технологічних і методичних знань, спеціальних умінь і навичок виготовлення декоративно-ужиткових виробів, є розвиток у студентів творчих здібностей, стійкого інтересу до художньо-трудової діяльності, виховання бережливого ставлення до традицій народного мистецтва, прилучення їх до кращих надбань національної культури.

Біографії авторів

Леонід Оршанський

доктор педагогічних наук, професор,  завідувач кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Галина Мельник

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Галина Ліщинська-Кравець

старший викладач кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Antonovych, Ye.A., Zakharchuk-Chuhai, R.V. & Stankevych, M.Ie. (1993). Dekoratyvno-prykladne mystetstvo [Arts and crafts]. Lviv, 272 p. [in Ukrainian].

Borysov, V.V. (2008). Teoretyko-metodolohichni zasady formuvannia natsionalnoi samosvidomosti uchnivskoi ta studentskoi molodi [Theoretical and methodological foundations of the formation of national self-awareness of pupils and student youth]. Doctor’s thesis. Kyiv, 528 p. [in Ukrainian].

Buchkivska, H.V. (2019). Systema profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv na zasadakh narodnoho dekoratyvno-uzhytkovoho mystetstva [System of professional training of future primary school teachers on the basis of folk decorative and applied art]. Monograph. (Ed.). H.V. Tereshchuk. Khmelnytskyi, 420 p. [in Ukrainian].

Voropai, O. (2013). Zvychai nashoho narodu [Customs of our people]. Ethnographic essay. Kyiv, 508 p. [in Ukrainian].

Eivas, L.F. (2016). Z dosvidu pidhotovky vchyteliv dekoratyvno-prykladnoho mystetstva v Ukraini [From the experience of training teachers of decorative and applied arts in Ukraine]. Monograph. Kryvyi Rih, 140 p. [in Ukrainian].

Ziaziun, I.A. & Semashko, O.M. (1995). Natsionalna derzhavna kompleksna prohrama estetychnoho vykhovannia [National state comprehensive program of aesthetic education]. Native school. No. 12. pp. 29–52. [in Ukrainian].

Kara-Vasylieva, T.V. & Chehusova, Z.A. (2005). Dekoratyvne mystetstvo Ukrainy XX st.: U poshukakh “velykoho styliu” [Decorative art of Ukraine of the 20th century: In search of “great style”]. Kyiv, 280 p. [in Ukrainian].

Krvavych, D.P., Ovsiichuk, V.A. & Cherepanova, S.O. Ukrainske mystetstvo: navch. posib. u 3-kh ch. [Ukrainian art: education. manual in the 3rd vol]. Lviv, 2003. part. 1. 256 p.; 2004. part. 2. 268 p.; 2005. part. 3. 268 p. [in Ukrainian].

Masol, L.M., Nychkalo, S.A., Veselovska, H.I. & Onishchenko, O.Z. (2006). Khudozhnia kultura Ukrainy: navch. posib. [Artistic culture of Ukraine: teaching. manual]. (Ed.). L.M. Masol. Kyiv, 239 p. [in Ukrainian].

Mateiko, K.I. (1977). Ukrainskyi narodnyi odiah [Ukrainian folk clothes]. Kyiv, 224 p. [in Ukrainian].

Nykorak, O. (2004). Ukrainska narodna tkanyna XIX– XX st.: typolohiia, lokalizatsiia, khudozhni osoblyvosti [Ukrainian folk fabric of the 19th – 20th centuries: typology, localization, artistic features]. Lviv, part. 1. 584 p. [in Ukrainian].

Radkevych, V.O. & Pashchenko, H.M. (1997). Tekhnolohiia vyshyvky [Embroidery technology]. Kyiv, 299 p. [in Ukrainian].

Rudnytska, O.P. (2000). Ukrainske mystetstvo u polikulturnomu prostori: navch. posib. [Ukrainian art in a multicultural space: teaching. manual]. Kyiv, 208 p. [in Ukrainian].

Svointiak, I. (2005). Hutsulski vyshyvky Karpat: Mystetstvo ornamentu [Hutsul embroideries of the Carpathians: Art of ornamentation]. Ivano-Frankivsk. [in Ukrainian].

Sistema esteticheskogo vospitaniya shkolnikov [The system of aesthetic education of schoolchildren]. B.T. Likhachev, Ye.V. Kvyatkovskiy, A.I. Burov et al; (Ed.). S.A. Gerasimova. Moscov, 264 p.[in Ukrainian].

Tytarenko, V.P. (2011). Narodni promysly Ukrainy: navch. posib. [Folk crafts of Ukraine: teaching. manual]. Poltava, 519 p. [in Ukrainian].

Tyshchenko, O.R. (1992). Istoriia dekoratyvno-prykladnoho mystetstva Ukrainy (XXII–XVIII st.) [History of decorative and applied arts of Ukraine (XII–XVIII centuries]. Kyiv, 192 p. [in Ukrainian].

Ukrainske narodne dekoratyvne mystetstvo: navch. posibnyk [Ukrainian folk decorative art: teaching. manual]. R.V. Zakharchuk-Chuhai, Ye.A. Antonovych. Kyiv, 2012. 342 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-19

Номер

Розділ

Статті