ПОНЯТТЯ “ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ”: ІСТОРИЧНИЙ ТА МОДЕРНІЗАЦІЙНИЙ АСПЕКТИ

Автор(и)

  • Володимир Ковальчук
  • Мирослава Маханець

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.267318

Ключові слова:

професійна підготовка, педагогічна освіта, майбутній вчитель, історичний та модернізаційний аспект, професійно-особистісний саморозвиток

Анотація

У статті стверджується що однією з головних ланок реформи освіти в Україні є модернізація процесу підготовки педагогічних кадрів. Учитель, викладач завжди були провідними постатями в школі, закладі вищої освіти, такими вони залишаються і сьогодні.

Нині вища педагогічна школа України досить яскраво продемонструвала гнучкість і здатність до адаптації у нових історичних умовах. Водночас зберегла “виробництво” фахівців. Проте багато з них так і не працюють у сфері освіти. При цьому не можна не зважати на той факт, що більш-менш зберігся достатньо високий рівень підготовки педагогічних працівників, хоча за п’ятнадцять останніх років заклади вищої освіти зазнали серйозних втрат: знизився рівень їх матеріально-технічного забезпечення, дещо зменшився обсяг наукових досліджень з окремих напрямів, виникла незадовільна ситуація з підручниками і навчальними посібниками, постійно загострюється проблема представництва у вищій школі молодої генерації науковців, знижується життєвий рівень викладачів і студентів, повільно реорганізовується система перепідготовки педагогів закладів вищої освіти. Тому проблема освітньої реформи і підготовки вчителів нової формації постає як актуальна сучасної вищої школи.

Біографії авторів

Володимир Ковальчук

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри фундаментальних дисциплін початкової освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Мирослава Маханець

магістарнтка факультету початкової освіти та мистецтва Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана  Франка

Посилання

Amerikanskaya sotsiologicheskaya mysl (1994). [American Sociological Thought: Texts]. R. Merton, Dzh. Mid, T. Parsons, A. Shlyuts (Ed.). Ye.I. Kravchenko; V.I. Dobrenkova. Moscov, 496 p.

Andrushchenko, V. (2000). “... Komu u vuzi nalezhyt rol pershoi skrypky?” [Who has the role of the first violin in the university?”]. Education. No. 57–58. p. 2. [in Ukrainian].

Anufriieva, N.M., Anufriieva, P.A. & Timakova, A.B. (1997). Pidlitkovo-yunatskyi period zhyttia osobystosti ta protses zhyttietvorchosti [Adolescent-youth period of life of individual and the process of life creation]. Philosophy of education in modern Ukraine. Proceedings of the All-Ukrainian scientific and practical conference “Philosophy of modern education and the state of its development in Ukraine”. Kyiv, p. 405. [in Ukrainian].

Bondarenko, V. Nepryvablyva osvita [Unattractive education]. Day. 2002. June 7. No. 101. p. 21. [in Ukrainian].

Vaskov, Yu.V. (2000). Pedahohichni teorii, tekhnolohii, dosvid: dydaktychnyi aspect [Pedagogical theories, technologies, experience: didactic aspect]. Kharkiv, 120 p. [in Ukrainian].

Vyshcha osvita Ukrainy: Metodolohichni ta sotsialnovykhovni problemy modernizatsii [Higher education of Ukraine: Methodological and socio-educational problems of modernization]. (Ed.). Andrushchenko V.P., Mykhalchenko M.I., Kremen V.H. Kyiv; Zaporizhzhia, 2002. 440 p. [in Ukrainian].

Haluzynskyi, V.M. & Yevtukh, M.B. (1995). Osnovy pedahohiky ta psykholohii vyshchoi shkoly v Ukraini [Basics of pedagogy and psychology of higher education in Ukraine]. Kyiv, 166 p. [in Ukrainian].

Honcharenko, S.U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv, 376 p. [in Ukrainian].

Danylova, H.S. (2000). Uchytel yak subiekt moralnodukhovnoho vykhovannia shkoliariv [The teacher as a subject of moral and spiritual education of schoolchildren]. Moral and spiritual development of personality in modern conditions. Collection sciences, works. Kyiv, book 2. pp. 275–280. [in Ukrainian].

Derzhavna natsionalna prohrama “Osvita: Ukraina XXI stolittia” (1994). [State national program “Education: Ukraine of the XXI century”]. Kyiv, 61 p. [in Ukrainian].

Ievtukh, M.B. (2002). Modernizatsiia vyshchoi shkoly [Modernization of the higher school]. Pedagogical newspaper. p. 2. [in Ukrainian].

Zlobina, O.I. (1996). Osobystist sohodni: adaptatsiia do suspilnoi nestabilnosti [Personality today: adaptation to social instability]. Collection of scientific papers of the National Academy of Sciences of Ukraine, Institute of Sociology. Kyiv, pp. 4–16. [in Ukrainian].

Ziaziun, I.A. (2000). Pedahohika dobra: idealy i realii [Pedagogy of goodness: ideals and realities]. Kyiv, 312 p. [in Ukrainian].

Korsak, K. (2000). Osvita v Ukraini y svitovi standarty [Education in Ukraine and world standards]. Light. No. 3. pp. 26–29. [in Ukrainian].

Lutai, B.C. (1996). Filosofiia suchasnoi osvity [Philosophy of modern education]. Kyiv, 256 p. [in Ukrainian].

Osypchuk, N. (2000). Ostannii shkilnyi dzvinok yak symvol nadii [The last school bell as a symbol of hope]. Education of Ukraine. No. 21. p. 3. [in Ukrainian].

Pedahohichna maisternist (1997). [Pedagogical skill]. Textbook. (Ed.). Ziaziun I.A. Kyiv, 349 p. [in Ukrainian].

Romanenko, M. (2000). Chy mozhlyva reforma pry zubozhinni vchytelia? [Is reform possible when the teacher is impoverished?]. Postup. 2000, March 16. No. 49 (493). p. 8. [in Ukrainian].

Savchenko, O.Ia. (1997). Dydaktyka pochatkovoi shkoly [Didactics of primary school]. Textbook for students of pedagogical faculties. Kyiv, 416 p. [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V.O. (1988). Rozmova z molodym dyrektorom [A conversation with a young director]. Kyiv, 284 p. [in Ukrainian]. 21. Fitsula, M.M. (1997). Pedahohika [Pedagogy]. Ternopil, 192 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-19

Номер

Розділ

Статті