ПОНЯТТЯ “ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ”: ІСТОРИЧНИЙ ТА МОДЕРНІЗАЦІЙНИЙ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.267318Ключові слова:
професійна підготовка, педагогічна освіта, майбутній вчитель, історичний та модернізаційний аспект, професійно-особистісний саморозвитокАнотація
У статті стверджується що однією з головних ланок реформи освіти в Україні є модернізація процесу підготовки педагогічних кадрів. Учитель, викладач завжди були провідними постатями в школі, закладі вищої освіти, такими вони залишаються і сьогодні.
Нині вища педагогічна школа України досить яскраво продемонструвала гнучкість і здатність до адаптації у нових історичних умовах. Водночас зберегла “виробництво” фахівців. Проте багато з них так і не працюють у сфері освіти. При цьому не можна не зважати на той факт, що більш-менш зберігся достатньо високий рівень підготовки педагогічних працівників, хоча за п’ятнадцять останніх років заклади вищої освіти зазнали серйозних втрат: знизився рівень їх матеріально-технічного забезпечення, дещо зменшився обсяг наукових досліджень з окремих напрямів, виникла незадовільна ситуація з підручниками і навчальними посібниками, постійно загострюється проблема представництва у вищій школі молодої генерації науковців, знижується життєвий рівень викладачів і студентів, повільно реорганізовується система перепідготовки педагогів закладів вищої освіти. Тому проблема освітньої реформи і підготовки вчителів нової формації постає як актуальна сучасної вищої школи.
Посилання
Amerikanskaya sotsiologicheskaya mysl (1994). [American Sociological Thought: Texts]. R. Merton, Dzh. Mid, T. Parsons, A. Shlyuts (Ed.). Ye.I. Kravchenko; V.I. Dobrenkova. Moscov, 496 p.
Andrushchenko, V. (2000). “... Komu u vuzi nalezhyt rol pershoi skrypky?” [Who has the role of the first violin in the university?”]. Education. No. 57–58. p. 2. [in Ukrainian].
Anufriieva, N.M., Anufriieva, P.A. & Timakova, A.B. (1997). Pidlitkovo-yunatskyi period zhyttia osobystosti ta protses zhyttietvorchosti [Adolescent-youth period of life of individual and the process of life creation]. Philosophy of education in modern Ukraine. Proceedings of the All-Ukrainian scientific and practical conference “Philosophy of modern education and the state of its development in Ukraine”. Kyiv, p. 405. [in Ukrainian].
Bondarenko, V. Nepryvablyva osvita [Unattractive education]. Day. 2002. June 7. No. 101. p. 21. [in Ukrainian].
Vaskov, Yu.V. (2000). Pedahohichni teorii, tekhnolohii, dosvid: dydaktychnyi aspect [Pedagogical theories, technologies, experience: didactic aspect]. Kharkiv, 120 p. [in Ukrainian].
Vyshcha osvita Ukrainy: Metodolohichni ta sotsialnovykhovni problemy modernizatsii [Higher education of Ukraine: Methodological and socio-educational problems of modernization]. (Ed.). Andrushchenko V.P., Mykhalchenko M.I., Kremen V.H. Kyiv; Zaporizhzhia, 2002. 440 p. [in Ukrainian].
Haluzynskyi, V.M. & Yevtukh, M.B. (1995). Osnovy pedahohiky ta psykholohii vyshchoi shkoly v Ukraini [Basics of pedagogy and psychology of higher education in Ukraine]. Kyiv, 166 p. [in Ukrainian].
Honcharenko, S.U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv, 376 p. [in Ukrainian].
Danylova, H.S. (2000). Uchytel yak subiekt moralnodukhovnoho vykhovannia shkoliariv [The teacher as a subject of moral and spiritual education of schoolchildren]. Moral and spiritual development of personality in modern conditions. Collection sciences, works. Kyiv, book 2. pp. 275–280. [in Ukrainian].
Derzhavna natsionalna prohrama “Osvita: Ukraina XXI stolittia” (1994). [State national program “Education: Ukraine of the XXI century”]. Kyiv, 61 p. [in Ukrainian].
Ievtukh, M.B. (2002). Modernizatsiia vyshchoi shkoly [Modernization of the higher school]. Pedagogical newspaper. p. 2. [in Ukrainian].
Zlobina, O.I. (1996). Osobystist sohodni: adaptatsiia do suspilnoi nestabilnosti [Personality today: adaptation to social instability]. Collection of scientific papers of the National Academy of Sciences of Ukraine, Institute of Sociology. Kyiv, pp. 4–16. [in Ukrainian].
Ziaziun, I.A. (2000). Pedahohika dobra: idealy i realii [Pedagogy of goodness: ideals and realities]. Kyiv, 312 p. [in Ukrainian].
Korsak, K. (2000). Osvita v Ukraini y svitovi standarty [Education in Ukraine and world standards]. Light. No. 3. pp. 26–29. [in Ukrainian].
Lutai, B.C. (1996). Filosofiia suchasnoi osvity [Philosophy of modern education]. Kyiv, 256 p. [in Ukrainian].
Osypchuk, N. (2000). Ostannii shkilnyi dzvinok yak symvol nadii [The last school bell as a symbol of hope]. Education of Ukraine. No. 21. p. 3. [in Ukrainian].
Pedahohichna maisternist (1997). [Pedagogical skill]. Textbook. (Ed.). Ziaziun I.A. Kyiv, 349 p. [in Ukrainian].
Romanenko, M. (2000). Chy mozhlyva reforma pry zubozhinni vchytelia? [Is reform possible when the teacher is impoverished?]. Postup. 2000, March 16. No. 49 (493). p. 8. [in Ukrainian].
Savchenko, O.Ia. (1997). Dydaktyka pochatkovoi shkoly [Didactics of primary school]. Textbook for students of pedagogical faculties. Kyiv, 416 p. [in Ukrainian].
Sukhomlynskyi, V.O. (1988). Rozmova z molodym dyrektorom [A conversation with a young director]. Kyiv, 284 p. [in Ukrainian]. 21. Fitsula, M.M. (1997). Pedahohika [Pedagogy]. Ternopil, 192 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.