НАВЧАЛЬНІ ЕКСКУРСІЇ З ПРИРОДОЗНАВСТВА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ УКРАЇНИ КРІЗЬ ПРИЗМУ ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНОГО ДИСКУРСУ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.270998Ключові слова:
екскурсія; початкова школа; екскурсійний метод навчання; природнича освіта; природознавство; Наддніпрянщина; Західна УкраїнаАнотація
Проаналізовано місце екскурсій з природознавства в навчальному процесі початкових шкіл України наприкінці ХІХ – у 30-х рр. ХХст. Розкрито внесок українських учених (С. Ананьїн, М. Демков, С. Русова, Я. Чепіга та ін.) у розробку нових навчальних програм, видавання тематичної навчально-методичної літератури, удосконалення методики проведення навчальних екскурсій тощо. 1930 р. репресії комуністичного режиму торкнулися й природничої освіти, краєзнавство як напрям було практично знищено, що спричинило згасання й екскурсійного руху. У Західній Україні вітчизняна педагогічна думка цього періоду розвивалася у контексті європейських освітніх ідей, освітяни Галичини застосовували інтегрований підхід до вивчення природознавства, де ключове місце відведено екскурсіям, ця форма навчання й виховання була провідною в системі громадського просвітництва.
Посилання
Borys, U. & Bilavych, H. (2015). Navchalno-metodychnyi suprovid vykhovannia hospodarskoi kultury osobystosti v Halychyni na pochatku ХХ st. [Educational and methodological support for raising the economic culture of the individual in Galicia at the beginning of the 20th century]. Youth & market. Vol. 4 (123). рр. 85–89. [in Ukrainian].
Bilavych, H. & Savchuk, B. (1999). Tovarystvo “Ridna shkola” [Society “Ridna shkola”]. Ivano-Frankivsk: Lileia-NV. 208 р. [in Ukrainian].
Bilavych, H. & Savchuk, B. (2020). Svii do svoho po svoie: ukrainskyi natsionalizm u Halychyni ta Bukovyni (kinets ХІХ – 1939 r.) [One way to another: Ukrainian nationalism in Galicia and Bukovina (end of the 19th century – 1939)]. Ivano-Frankivsk, 314 р. [in Ukrainian].
Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy (2003). [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv, 1427 p. [in Ukrainian].
Havrylenko, T.L. (2019). Rozvytok pochatkovoi osvity v Ukraini u druhii polovyni XX – na pochatku XXI stolittia: istoryko-pedahohichnyi aspekt [Development of primary education in Ukraine in the second half of the 20th – at the beginning of the 21st century: historical and pedagogical aspect]. Kyiv, 384 p. [in Ukrainian].
Zvit Silskohospodaskoho Kraievoho Tovarystva “Silskyi hospodar” z diialnosty za 1938 rik (1939). [Report of the Re-gional Agricultural Society “Silsky gospodar” on the activities of 1938]. Lviv, 82 p. [in Ukrainian].
Korobchenko, A.A. (2013). Rozvytok shkilnoi pryrodnychoi osvity v Ukraini na pochatku XX stolittia [Development of school science education in Ukraine at the beginning of the 20th century]. Scientific notes Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohika. Vol. 2. pp. 15–21. [in Ukrainian].
Kokhanovska, O. (2019). Providni tendentsii rozvytku pryrodnycho-matematychnoi osvity divchat u navchalnykh zakladakh Ukrainy XIX – pochatku XX stolittia [Leading trends in the development of science and mathematics education of girls in educational institutions of Ukraine in the 19th and early 20th centuries]. Mountain School of the Ukrainian Carpathians. Vol. 21. pp. 39–43. [in Ukrainian].
Rusova, S. (1911). Shkilni ekskursii i yikh znachinnia [School excursions and their significance]. Light. Vol. 8. pp. 25–34. [in Ukrainian].
Savchuk, B. (1996). Ukrainskyi Plast. 1911–1939 [Ukrainian Plast. 1911–1939]. Ivano-Frankivsk, 264 p. [in Ukrainian].
Sobchenko, T.M. (2015). Rozvytok idei pryrodnychoi osvity v pochatkovii shkoli druhoi polovyny XX stolittia (istorychnyi aspekt) [The development of ideas of science education in the primary school of the second half of the 20th century (historical aspect)]. Pedagogy and psychology. Vol. 50. pp. 256–264. [in Ukrainian].
Solovei, M.V. (2008). Navchalni ekskursii u zahalnoosvitnikh shkolakh Ukrainy u 20-kh rokakh ХХ stolittia [Educational excursions in secondary schools of Ukraine in the 20s of the 20th century]. Pedagogical discourse. Vol. 4. pp. 144–150. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.