ЄВРОПЕЙСЬКІ ЦИВІЛІЗАЦІЙНІ ВІЗІЇ УКРАЇНСЬКИХ ІСТОРИКІВ ПЕДАГОГІКИ (кінець ХІХ – перша половина ХХ ст.)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.271002Ключові слова:
цивілізація; культура; український історико-педагогічний наратив; історія освітиАнотація
У статті представлено результати дослідження європейських цивілізаційних візій українських істориків педагогіки кінця ХІХ – першої половини ХХ ст. З’ясовано, що українські вчені у підросійській Україні, за деякими винятками, відкрито не декларували проєвропейські позиції. У їхніх працях (Д. Багалій, Л. Струніна та ін.) простежуються лише симпатії до європейської освіти як першорядної ознаки західної цивілізації. Європейськість українського народу, його освіти і виховання підкреслювали західноукраїнські вчені (І. Франко, Е. Барвінський, А. Андрохович, І. Раковський, А. Павенцький та ін.). Вони особливо наголошували на поширеності європейських поступових ідей на теренах підавстрійської України, трактували усю галицьку Русь як складову частину Європи.
Посилання
Androkhovych, A. (1919). Ivan Lavrivskyi. Odyn z pioniriv ukrainskoho vidrodzhennia v Halychyni (1773–1820) [Ivan Lavrivskyi. One of the pioneers of the Ukrainian revival in Galicia (1773–1820)]. Notes of the Shevchenko Scientific Society. Vol. СXХVІІІ. pp. 51–120. [in Ukrainian].
Bahalei, D.I. (1911). Ocherki iz russkoi istorii. T. 1. Stati po istorii prosveshchenyia [Essays from Russian history. Vol. 1. Articles on the history of education]. Kharkiv, 624 p.
Barvinskyi, E. (1895). [review]. Ludwik Finkel. Historya uniwersytetu Lwowskiego do r. 1869 [Ludwik Finkel. The history of Lviv University until 1869]. Notes of the Shevchenko Scientific Society. Vol. VI. Book II. pp. 30–33. [in Ukrainian].
V. Sh. (Shukhevych, V.). (1897). Istoryia tsyvilizatsyi v prohrami nauky shkil serednykh [History of civilization in the science program of secondary schools]. The Teacher. No. 7. pp. 101–102. [in Ukrainian].
Vaskovych, H. (1970). Kershenshtainer i ukrainska pedahohika [Kershensteiner and Ukrainian pedagogy]. Miunkhen: Ukrainskyi vilnyi universytet, 172 p. [in Ukrainian].
Voloshyn, A. (1936). Slavianyzm i nash narodnyi kulturnyi napriam [Slavism and our national cultural trend]. Our School. No. 8. P. 2–7. [in Ukrainian].
Haliv, M. (2018). Ukrainskyi istoryko-pedahohichnyi naratyv (seredyna XIX – kinets XX stolittia): epistemolohichni zasady [Ukrainian historical and pedagogical narrative (mid XIX – late XX century): epistemological principles]. Drohobych, 614 p. [in Ukrainian].
Hrabovskyi, P. (1985). Lyst do molodi ukrainskoi [A letter to Ukrainian youth]. Hrabovskyi P. Selected works. In 2 vols. Kyiv, Vol. 2. pp. 47–51. [in Ukrainian].
Dombrovskyi, A. (1938). Shkilnytstvo v Karpatskii Ukraini v rr. 1919–1925 [Schooling in Carpathian Ukraine in 1919–1925]. The Way of Education and Training. No. 4. pp. 246–251. [in Ukrainian].
Doroshenko, N. (1936). Sofiia Rusova yak pedahoh (Z nahody 80-littia urodyn) [Sofia Rusova as a teacher (On the occasion of the 80th anniversary)]. The Way of Education and Training. No. 1. pp. 4–10. [in Ukrainian].
Ye. Yu. P. (Pelenskyi, Ye.-Yu.) (1935). [review]. S. Siropolko. Narodnia osvita na Sovitskii Ukraini. Varshava. 1934 [S. Siropolko. Public education in Soviet Ukraine. Warsaw. 1934]. The Way of Education and Training. No. 3. pp. 189–191. [in Ukrainian].
Zaikyn, V. (1925). Kharkivskyi universytet. Yoho rolia v istorii kulturnoho y hromadskoho zhyttia na Ukraini [Kharkiv University. Its role in the history of cultural and public life in Ukraine]. Old Ukraine: a journal of history and culture. No. 1–2. pp. 1–4. [in Ukrainian].
I. F. (Ivan Franko). (1901). [review] K. Kharlampovych. Zapadnorusskiia pravoslavnyia shkoly XVI i nachala XVII veka... [K. Kharlampovych. Western Russian Orthodox schools of the 16th and early 17th centuries...]. Notes of the Shevchenko Scientific Society.Vol. XLIV. Book VI. pp. 16–22. [in Ukrainian].
Kovalenko, Ye.I. (2012). Metodolohichna funktsiia istorii pedahohiky u stanovlenni maibutnoho pedahoha [Methodological function of the history of pedagogy in the formation of a future teacher]. Scientific Notes of the Mykola Gogol Nizhyn State University. Series: Psychological and pedagogical sciences. 2012. No. 4. pp. 27–34. [in Ukrainian].
Kostruba, T. (1933). Pochatky organizovanoi shkoly na ukrainskykh zemliakh [The beginnings of an organized school in Ukrainian lands]. Native School. No. 19. p. 308. [in Ukrainian].
Levytskyi, V. (1925). Istoriia vykhovannia i navchannia [History of education and training]. Lviv, 184 p. [in Ukrainian].
Loskyi, I. (1933). Narodni shkoly v starii Ukraini [Folk schools in Old Ukraine]. The Way of Education and Training. No. 2–3. pp. 106–113. [in Ukrainian].
Loskyi, I. (1931). Ukraintsi na studiiakh v Nimechchyni v XVI–XVIII st. [Ukrainians studying in Germany in the XVIth – XVIIIth centuries]. Notes of the Shevchenko Scientific Society. Vol. CLI. pp. 99–110. [in Ukrainian].
Loskyi, I. (1933). Frantsuzki pansiony v starii Ukraini [French boarding houses in old Ukraine]. Native School. No. 17. pp. 273–274. [in Ukrainian].
Nadprutianskyi, M. (1938). Proiekt yedynoi shkoly v Ukraini (Pid 20-littia stvorennia novitnoi systemy ukrainskoho vykhovannia y navchannia) [Project of a unified school in Ukraine (On the 20th anniversary of the creation of the newest system of Ukrainian education and training)]. The Way of Education and Training. No. 1. pp. 1–6. [in Ukrainian].
Paventskyi, A. (1899). Pochatok i rozvii shkilnytstva na Rusy [The beginning and development of schooling in Rus]. The Teacher. No. 22. pp. 337–344; No. 23. pp. 353–359. [in Ukrainian].
Poniatenko, P. (1911). Natsionalnist, kultura y asimiliatsiia [Nationality, culture and assimilation]. The Light. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 2. pp. 14–29; No. 3. pp. 48–62. [in Ukrainian].
Rakovskyi, I. (1908). Z nahody 47-mykh rokovyn smerty Tarasa Shevchenka [On the occasion of the 47th anniversary of the death of Taras Shevchenko]. The Teacher. No. 9–10. pp. 129–133. [in Ukrainian].
Rusova, S. F. (1932). Suchasni techii v novii pedahohitsi [Modern trends in new pedagogy]. The Way of Education and Training. No. 1. pp. 1–12; No. 2. pp. 65–76. [in Ukrainian].
S. L. (Lypkovskyi, S.). (1901). [review]. Aleksander Jabłonowski. Akademia Kijowsko-Mohilańska, Krakiv, 1899–1900 [Aleksander Jabłonowski. Kyiv-Mohyla Academy, Krakov, 1899–1900]. Notes of the Shevchenko Scientific Society. Vol. XLIV. Book VI. pp. 16–22. [in Ukrainian].
Siropolko, S. (1937). Istoriia osvity na Ukraini [History of education in Ukraine]. The Way of Education and Training. No. 2–3. pp. 1–174. [in Ukrainian].
Strunina, L. (1898). Pervyia voskresnyia shkoly v Kieve [The first Sunday schools in Kyiv]. Kyiv Antiquity. Vol. LXI. pp. 287–307.
Fylypchak, I. (1938). Uchytelska seminariia v Sambori (Istorychnyi narys) [Teachers’ seminary in Sambor (Historical sketch)]. The Way of Education and Training. No. 1. pp. 24–36; No. 2. pp. 105–112; No. 3. pp. 141–144. [in Ukrainian].
Fylypchak, I. & Lukan, R. (1932). Ts. k. Okruzhna Holovna shkola v Lavrovi 1788/89–1910/11 [Imp. K. District Main School in Lavriv 1788/89–1910/11]. Notes of the Order of St. Basil the Great. Vol. V. No. 1–4. pp. 1–158. [in Ukrainian].
Franko, I. (1985). Zhyttia Ivana Fedorovycha i yoho chasy [Life of Ivan Fedorovych and his times]. Franko I.Ya. Collection of works in 50 volumes. Kyiv, Vol. 46. Part. 1. pp. 7–298. [in Ukrainian].
Kharkevych, E. (1901). Khronika lvivskoi akademichnoi gimnazyi [Chronicle of the Lviv Academic Gymnasium]. The Teacher. No. 15–16. pp. 225–243; No. 17. pp. 257–265; No. 18. pp. 273–277. [in Ukrainian].
Yushchyshyn, I. (1933). Navchannia istorii v pryzmi pohliadiv na mizhnarodni vzaiemyny [Learning history in the prism of views on international relations]. The Way of Education and Training. No. 2–3. pp. 97–106. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.