ЕКОЛОГО-КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ЯК СУЧАСНА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНА КОНЦЕПЦІЯ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Автор(и)

  • Надія Стецула

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.271031

Ключові слова:

екологічна компетентність; еколого-компетентнісний підхід; майбутній учитель природничих спеціальностей; здобувачі вищої освіти; засоби екології

Анотація

Обґрунтовано значущість формування екологічної компетентності майбутніх учителів природничих спеціальностей як найвищий фактор модернізації національної освітньої системи. Наведено авторське трактування поняття “екологічна компетентність”, її структуру та критерії сформованості. Встановлено, що дидактичним інструментарієм реалізації еколого-компетентнісного підходу є засоби екології. Розкрито принципи та передбачено зміни в освітньому процесі під час впровадження еколого-компетентнісного підходу.

Біографія автора

Надія Стецула

кандидат біологічних наук, доцент кафедри медико-біологічних дисциплін, географії та екології Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” (2014). [The Law of Ukraine “On Higher Education”]. Information of the Verkhovna Rada (VVR). No. 37–38. art. 2004. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro osvitu” (2017). [The Law of Ukraine “On Education”]. Verkhovna Rada information. No. 38–39, art. 380. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro kontseptsiiu ekolohichnoi osvity v Ukraini” (2017). [Law of Ukraine “On the Concept of Environmental Education in Ukraine”]. Verkhovna Rada information. No. 38–39. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text [in Ukrainian].

Nova ukrainska shkola [New Ukrainian school]. Conceptual principles of secondary school reform. [in Ukrainian].

Ovcharuk, O.V. (2003). Kompetentnist yak kliuch do onovlennia zmistu osvity [Competence as a key to updating the content of education]. Education reform strategy in Ukraine: Recommendations on educational policy. Kyiv, Vol. 296. pp. 13–41. [in Ukrainian].

Pidhotovka maibutnoho vchytelia do vprovadzhennia pedahohichnykh tekhnolohii (2003). [Preparation of the future teacher for the introduction of pedagogical technologies]: education manual (Ed.). I.A. Ziaziun, O.M. Piekhota. 240 p. [in Ukrainian].

Pro vdoskonalennia vyshchoi osvity v Ukraini (2020). [On the improvement of higher education in Ukraine]. Decree of the President of Ukraine. No. 210. Available at: https://www.president.gov.ua/documents/2102020-34045 [in Ukrainian].

Profesiina pedahohichna osvita: osobystisno oriientovanyi pidkhid [Professional pedagogical education: a person-oriented approach]. (Ed.). O.A. Dubaseniuk. Zhytomyr, 2012. 436 p. [in Ukrainian].

Rudyshyn, S.D., Koreneva, I.M. & Samilyk, V.I. (2016). Ekolohichna kompetentnist yak zahalna kompetentnist vchyteliv pryrodnychykh dystsyplin [Ecological competence as a general competence of science teachers]. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 3. pp. 74–83. [in Ukrainian].

Sovhira, S.V. (2009). Teoretyko-metodychni osnovy formuvannia ekolohichnoho svitohliadu maibutnikh uchyteliv u vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladakh [Theoretical and methodological foundations of the formation of the ecological outlook of future teachers in higher pedagogical educational institutions]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Luhansk, 40 p. [in Ukrainian].

Stetsula, N.O. (2020). Ekolohizatsiia osvity yak kliuchova tendentsiia staloho rozvytku suspilstva [Greening of education as a key trend of sustainable development of society]. Youth & market. No. 6–7 (185–186). рр. 115–121. [in Ukrainian].

Stetsula, N.O. (2022). Kontseptualno-metodolohichne obgruntuvannia ekolohichnoi osvity u systemi profesiinoi pidhotovky bakalavriv pryrodnychykh spetsialnostei u pedahohichnomu universyteti [Conceptual and methodological substantiation of environmental education in the system of professional training of bachelors of natural sciences at a pedagogical university]. “Svit naukovykh doslidzhen. Vypusk 7”: Materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii z ekonomiky, informatsiinykh system i tekhnolohii, psykholohii ta pedahohiky – “The world of scientific research. Issue 7”: Proceedings of the international scientific and practical Internet conference on economics, information systems and technologies, psychology and pedagogy (Ternopil, April 28–29, 2022). Ternopil, 2022. рр. 117–120. [in Ukrainian].

Stetsula, N.O. (2022). Metod proiektiv v konteksti formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh spetsialnostei [The method of projects in the context of the formation of ecological competence of future teachers of natural sciences]. Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: Pedagogy. No 1. pp. 56–64. [in Ukrainian].

Stetsula, N.O. (2021). Rol ekolohichnoi osvity u pidhotovtsi vchytelia pryrodnychykh dystsyplin [Conceptual and methodological substantiation of environmental education in the system of professional training of bachelors of natural sciences at a pedagogical university]. Stratehii innovatsiinoho rozvytku pryrodnychykh dystsyplin: dosvid, problemy ta perspektyvy: zbirnyk materialiv Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu – “The world of scientific research. Issue 7”: Proceedings of the international scientific and practical Internet conference on economics, information systems and technologies, psychology and pedagogy (Kropyvnytskyy, March 25–26, 2021). (Ed.). N.A. Kalinichenko. Kropyvnytskyi, pp. 25–29. [in Ukrainian].

Stetsula, N.O. & Holub, O.M. (2021). Problemy vzaiemodii liudyny i pryrody: rol ekolohichnoi osvity [Problems of interaction between man and nature: the role of environmental education]. Acta Carpatica. Vol. 2 (36). pp. 59–64. [in Ukrainian].

Bilyk, V., Udovychenko, I., Vysochan, L., Kyrylenko, K., Stetsula, N. & Gvozdii, S. (2022). Modernization of Natural Science Education in the Context of Teacher Training. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 14 (1Sup1), pp. 25–48. [in English].

Stetsula, N.O. & Pavliukh, S.B. (2015). To the ecological culture through ecological education. Acta Carpatica. Rzeszow. Vol. 24. pp. 217–222. [in English].

Stetsula, N., Orshanskіy, L. & Voloshanska, S. (2021.). Ecological competence as a means of forming a dynamic teacher stereotype. Bioresources and Human Health. IV International Scientific Congress “SMART SOCIETY-2021”. pр. 112–128. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-26

Номер

Розділ

Статті