МАТЕМАТИЧНА ОСВІТА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ У ВИМІРІ СЬОГОДНІШНІХ ВИКЛИКІВ: ОКРЕМІ ПРОБЛЕМИ ТА ЗАСОБИ ЇХ РОЗВ’ЯЗАННЯ

Автор(и)

  • Галина Білавич
  • Олег Довгий
  • Мирослава Паланиця

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.271165

Ключові слова:

здобувач початкової освіти; навчання математики; формування математичної компетентності; диференціація математичної освіти; співпраця батьків і школи; початкова математична освіта

Анотація

Стаття присвячена висвітленню проблеми розвитку математичної освіти в початковій школі в контексті сьогоднішніх викликів. Зазначено що математична компетентність належить до ключових компетентностей здобувачів освіти. Увиразнено результати обов’язкової державної підсумкової атестації з математики у формі ЗНО, а також дані PISA 2018 р. з математики, що засвідчують недостатній рівень математичних знань учнів. Зроблено висновок, що одними з ефективних засобів підвищення рівня математичної освіти в школі є чітка диференціація стандартів математичної освіти та запровадження їх, підготовка та перепідготовка вчителів початкових класів до формування математичних навичок учнів, які б відповідали викликам сьогодення, а також тісна співпраця батьків і школи щодо формування математичної компетентності учнів, активне залучення батьків до цього процесу за домашніх умов через спільну ігрову діяльність. Наведено приклади завдань, спрямованих на формування в дітей математичних навичок, пробудження інтересу до вивчення математики. Запропоновано методичні рекомендації батькам щодо формування математичної компетентності дітей.

Біографії авторів

Галина Білавич

доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки початкової освіти Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Олег Довгий

кандидат фізико-математичних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки початкової освіти Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Мирослава Паланиця

спеціаліст вищої категорії, учитель початкових класів Ямницького ліцею Ямницької територіальної громади Івано-Франківської області

Посилання

Bazova navchalna prohrama dlia uchniv 1–4 klasiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Basic curriculum for students 1–4 classes of secondary schools]. Available at: http://www.mon.gov.ua/gr/pr/matemat.doc [in Ukrainian].

Bazovyi riven matematyky ukrainskykh shkoliariv vyklykaie zanepokoiennia [Basic curriculum for students of grades 1–4 of general education institutions]. Available at: http://barna-consult.com/bazovyj-riven-matematyky-ukrayinskyh-shkolyariv-vyklykaye-zanepokoyennya/ [in Ukrainian].

Bilavych, H., Dovhyi, O. & Holovchak, N. (2019). Rozvytok movnoi osobystosti molodshoho shkoliara na urokakh matematyky ta informatyky [Development of linguistic personality of a junior high school student in mathematics and informatics lessons]. Educational space of Ukraine. No. 17. рр. 318–324. [in Ukrainian].

Derzhavnyi standart pochatkovoi zahalnoi osvity [State standard of primary general education]. Available at: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/17911/ [in Ukrainian].

Lohachevska, S. (2018). Osoblyvosti uroku matematyky NUSh [Peculiarities of the mathematics lesson of the New Ukrainian School]. Elementary School. No. 4. рр. 8–12. [in Ukrainian].

Navchalna prohrama. Matematyka. 1 klas. Poiasniuvalna zapyska [Curriculum. Mathematics. 1st class. Explanatory note]. Available at: https://nus.org.ua ›[in Ukrainian].

Nova ukrainska shkola [New Ukrainian school]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].

Romanyshyn, R. (2020). Formuvannia obchysliuvalnykh navychok v uchniv pochatkovoi shkoly v umovakh netradytsiinykh tekhnolohii navchannia [Formation of computational skills in primary school students in terms of non-traditional learning technologies]. Youth & market. No. 6 (185). рр. 72–79. [in Ukrainian].

Chernykh, L.V. (2003). Dyferentsiiovanyi pidkhid u navchanni matematyky [A differentiated approach in teaching mathematics]. Mathematics. No. 12. рр. 4–5. [in Ukrainian].

OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do, PISA, OECD Publishing, Paris. 352 р. Available at: https://doi.org/10.1787/5f07c754-en. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-26

Номер

Розділ

Статті