ОСВІТА ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ЯК ІНДИКАТОР СУСПІЛЬНОГО ПОСТУПУ

Автор(и)

  • Тетяна Пантюк
  • Микола Пантюк
  • Ірина Миськів

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.271167

Ключові слова:

освіта; культура; сталий розвиток; неформальна освіта; інформальна освіта; громадянське суспільство

Анотація

Розвиток сучасного суспільства доводить, що освіта і культура покликані стати важливими індикаторами суспільного поступу, а цінності людського життя вибудовуються в універсальну ієрархію, де моральні категорії добра, гідності, справедливості, любові, честі мусять зайняти панівну сходинку.

Важливою проблемою стає освітня парадигма у розумінні освіти для сталого розвитку, яка сьогодні активно обговорюється й обґрунтовується вченими усього світу. Мова іде про навчання людини впродовж усього життя, бо ті знання, які ми отримуємо у закладах освіти сьогодні стають неактуальними уже через кілька років. Це означає, своєю чергою, що знання перестають бути метою освіти.

Сучасні реалії свідчать про те, що Україна активно працює у царині продовження терміну освіти кожного громадянина засобом неформальної та інформальної освіти. Світові тенденції вказують на те, що саме освіта впродовж життя може забезпечити сталий поступальний рух суспільства загалом, та громадянина зокрема.

Біографії авторів

Тетяна Пантюк

доктор педагогічних наук, професор кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Микола Пантюк

доктор педагогічних наук, професор, проректор з наукової роботи Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Ірина Миськів

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземних мов, Національного університету “Львівська політехніка”

Посилання

Bibik, N.M., Yermakov, I.H. & Ovcharuk, O.V. (2005). Kompetentnisna osvita – vid teorii do praktyky [Competence education – from theory to practice]. Kyiv, 120 p. [in Ukrainian].

Vysotska, O.Ye. (2011). Osvita dlia staloho rozvytku [Education for sustainable development]. Dnipropetrovsk, 200 p. [in Ukrainian].

Vyshcha osvita v Ukraini i Bolonskyi protses [Higher education in Ukraine and the Bologna process]. (Ed.). Kremen V. Ternopil, 2004. 384 p. [in Ukrainian].

Zhuravskyi, V.S. & Zghurovskyi, M.Z. (2003). Bolonskyi protses: holovni pryntsypy vkhodzhennia v Yevropeiskyi prostir vyshchoi osvity [The Bologna process: the main principles of entering the European area of higher education]. Kyiv, 200 p. [in Ukrainian].

Yonas, H. (2001). Pryntsyp vidpovidalnosti [The principle of responsibility]. In Search of Ethics for a Technological Civilization. Translation from German. Kyiv, 400 p. [in Ukrainian].

Kontseptsiia hromadianskoho vykhovannia osobystosti v umovakh rozvytku ukrainskoi derzhavnosti [The concept of civic education of the individual in the conditions of the development of Ukrainian statehood]. Information collection of the Ministry of Education and Culture of Ukraine. 2000. No. 22. [in Ukrainian].

Kontseptsiia hromadianskoi osvity [The concept of civic education]. Civic education: education. manual (Ed.). R.A. Artsyshevskyi, T.V. Bakka, I.M. Heiko et al. Kyiv, 2002. [in Ukrainian].

Krouford, A., Saul, V., Metiuz, S. & Makinster, D. (2006). Tekhnolohii rozvytku krytychnoho myslennia [Technologies for the development of critical thinking]. Scientific and methodical manual for teachers of ZONZ. Translation from English. Kyiv. [in Ukrainian].

Oliinyk, V.V. (2001). Vidkryta osvita: model ta realnist [Open education: model and reality]. Pedagogical innovations: ideas, realities, perspectives. Issue 5: Collection of scientific papers. Kyiv, pp. 75–83. [in Ukrainian].

Pometun, O. & Pyrozhenko, L. (2003). Suchasnyi urok [A modern lesson]. Interactive learning technologies: Science. method. manual. Kyiv. [in Ukrainian].

Pometun, O., Remekh, T. & Lamakh, E. (2001). Kroky do demokratii: uroky hromadianskoi osvity [Steps to Democracy: Lessons in Civic Education]. Methodical guide for extracurricular activities. Kyiv. [in Ukrainian].

Stalyi rozvytok [Sustainability]. Available at: http://www.esdtoolkit.org/discussion/default.htm [in Ukrainian].

Stepko, M.F. & Boliubash, Ya.Ia. (2003). et al. Bolonskyi protses u faktakh i dokumentakh [The Bologna process in facts and documents]. Ternopil, 52 p. [in Ukrainian].

Ukraina pidnialasia na 14 pozytsii v Indeksi liudskoho rozvytku [Ukraine rose on the 14th positions in the Human Development Index]. Available at: https://dzi.gov.ua/press-centre/news/ukrayina-pidnyalasya-na-14-pozytsij-v-indeksi-lyudskogo-rozvytku/ [in Ukrainian].

Uroky dlia stiikoho rozvytku: navchalnyi posibnyk dlia uchniv 8-ho klasu zahalnoosvitnikh shkil [Lessons for sustainable development: a study guide for students of the 8th grade of secondary schools]. Pometun, O.I., Panchenkov, A.O., Pylypchatina, L.M., Sierova, H.V. & Sushchenko, I.M. Kyiv, 2006.

A Memorandum on Lifelong Learning. Commission of the european communities. Available at: http://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdf [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-26

Номер

Розділ

Статті