СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ФАХОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Тамара Бондар
  • Олена Пинзеник

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.273127

Ключові слова:

“компетентність”; “професійна компетентність”; ”фахова компетентність”; “інклюзивна компетентність”; “професійна готовність”

Анотація

У статті розглядається і уточнюється сутність та зміст понять “компетентність”, “професійна компетентність”, “фахова компетентність”, “професійна готовність” до педагогічної діяльності вихователя закладу дошкільної освіти, шляхи її удосконалення. Подано результати дослідження проблеми формування професійної компетентності майбутнього педагога, уточнено поняття фахової компетентності та окреслених результати удосконалення її змісту відповідно до стандартів освіти шляхом оновлення компонентів освітньо-професійної програми підготовки магістрів дошкільної освіти.

Біографії авторів

Тамара Бондар

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки дошкільної, початкової освіти та освітнього менеджменту Мукачівського державного університету

Олена Пинзеник

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки дошкільної, початкової освіти та освітнього менеджменту Мукачівського державного університету

Посилання

Belenka, H.V. (2006). Vykhovatel ditey doshkilʼnoho viku: stanovlennya fakhivtsya v umovakh navchannya [Educator of preschool children: becoming a specialist in the conditions of training]. Kyiv, 304 p. [in Ukrainian].

Bogush, L.A. (2018). Zarubizhni kontseptsiyi v konteksti doslidzhennya profesiynoyi karʼyery maybutnikh fakhivtsiv [Foreign concepts in the context of researching the professional career of future specialists]. Scientific Bulletin. Series “Pedagogy, psychology, philosophy”. Kyiv: National University of Bioresources and Bioresources. Vol. 279, pp. 25–30. [in Ukrainian].

Bondar, T.I. (2014). Formuvannya inklyuzyvnoyi kompetentnosti v umovakh innovatsiynoyi paradyhmy osvity [Formation of inclusive competence in the conditions of the innovative paradigm of education]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. Vol. 7 (41), pp. 153–162. [in Ukrainian].

Hutsan, L.A. (2006). Kompetentnisnyy pidkhid v osviti. Problemy, ponyattya, instrumentariy [Competency approach in education. Problems, concepts, tools]. World Literature. Vol. 27, pp. 16–28. [in Ukrainian].

Kosenchuk, O. (2019). Formuvannya profesiynoyi kompetentnosti maybutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilnoyi osvity v protsesi fakhovoyi pidhotovky [Formation of professional competence of future teachers of preschool educational institutions in the process of professional training]. Psychological and pedagogical problems of the modern school. Vol. 1, pp. 71–77. Availavle at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppps_2019_1_12 [in Ukrainian].

Mashkina, L.A. (2002). Pedahohichna praktyka v systemi stupenevoyi pidhotovky vykhovateliv ditey doshkilnoho viku [Pedagogical practice in the system of graduate training of educators of preschool children]. The curriculum and methodological recommendations for its implementation. Khmelnytskyi, 58 p. [in Ukrainian].

Pantyuk, M., Sadova, I. & Ilyash, S. (2022). Hotovnist pedahoha do roboty v umovakh osvitnoyi inklyuziyi yak naukova prob-lema [Teacher readiness to work in the conditions of educational inclusion as a scientific problem]. Youth and market. Monthly scientific and pedagogical magazine. Drohobych, Vol. 1 (199), pp. 6–11. [in Ukrainian].

Pynzenyk, O.M. (2016). Formuvannya profesiynoyi kompetentnosti maybutnikh fakhivtsiv doshkilʹnoyi osvity u protsesi vyvchennya dystsyplin pryrodoznavchoho tsyklu [Formation of professional competence of future specialists in preschool education in the process of studying the disciplines of the natural science cycle]. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series: Pedagogy and psychology. Vol. 2, p. 97. [in Ukrainian].

Prikhodko, Yu.O. (2012). Psykholohichnyy slovnyk-dovidnyk: navchalnyy posibnyk [Psychological dictionary-handbook: study guide]. Kyiv, 328 p. [in Ukrainian].

Profesiynyy standart “Vykhovatel zakladu doshkilnoyi osvity” [Professional standard “Preschool teacher”]. Available at: https://document.vobu.ua/doc/7529 [in Ukrainian].

Teplytska, A. (2018). Naukovo-teoretychnyy aspekt profesiynoyi kompetentnosti: ukrayinska naukova shkola [Scientific and theoretical aspect of professional competence: Ukrainian scientific school]. Youth and market. Monthly scientific and pedagogical magazine. Drohobych, Vol. 10 (165), pp. 41–46. [in Ukrainian].

Chagovets, A. (2015). Suchasna profesiyna pidhotovka maybutnikh vykhovateliv doshkilnykh navchalnykh zakladiv. Teoretychnyy aspekt [Modern professional training of future teachers of preschool educational institutions. Theoretical aspect]. Obriyi. Vol. 1, pp. 99–102. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-02

Номер

Розділ

Статті