ШКІЛЬНЕ КРАЄЗНАВСТВО В УКРАЇНІ: ВИТОКИ СТАНОВЛЕННЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЗА УМОВ ВИКЛИКІВ СЬОГОДЕННЯ

Автор(и)

  • Уляна Борис

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.273128

Ключові слова:

шкільне краєзнавство; здобувачі освіти; історія; географія; природні багатства; традиції; культура; мистецтво краю; національно-свідома особистість

Анотація

Стаття присвячена генезі шкільного краєзнавства в Україні. Розкрито його витоки становлення, проаналізовано етапи розвитку, схарактеризовано особливості функціонування в новій українській школі за умов сьогодення, особливо викликів, спричинених війною. Увиразнено одне із завдань шкільного краєзнавства – познайомити дітей із тимчасово внутрішньо переміщених сімей із південних, східних регіонів України з духовною, історико-культурною спадщиною Карпатського краю, його географією, природою. Акцентовано на освітньому та виховному аспектах шкільного краєзнавства, його ролі у формуванні національно-свідомої особистості здобувача освіти. Виокремлено предметне поле шкільного краєзнавства, його завдання. Зроблено висновок, що доба відновлення незалежності України (1991) відкрила нові умови для розвитку шкільного краєзнавства. Шкільне краєзнавство сьогодні сприяє формуванню в юного покоління усвідомлення національного історичного коріння, вихованню їх як патріотів та громадян України. Нині за умов війни шкільне краєзнавство переживає процес пошуку нових форм, постановки першочергових завдань, воно набуває яскраво вираженого національно-патріотичного характеру.

Біографія автора

Уляна Борис

кандидат педагогічних наук, викладач Коломийського педагогічного фахового коледжу Івано-Франківської обласної ради

Посилання

Bilavych, H. & Savchuk, B. (1998). Tovarystvo “Ridna shkola” (1881–1939 rr.) [Society “Ridna shkola” (1881–1939)]. Ivano-Frankivsk, 205 p. [in Ukrainian].

Holubko, V., Kacharaba, S. & Serediak, A. (2005). Istorychne kraieznavstvo [Historical local history]. Tutoria. Part. I. Lviv, 130 p. [in Ukrainian].

Doletska, S.V. (2011). Patriotychne vykhovannia molodshykh shkoliariv u protsesi kraieznavchoi roboty [Patriotic education of younger schoolchildren in the process of local history work]. Luhansk, 20 p. [in Ukrainian].

Zhupanskyi, Ya. & Krul, V. (1994). Pro obiekt i predmet vyvchennia natsionalnoho kraieznavstva [About the object and subject of studying national local history]. Local history. No. 2. pp. 15–20. [in Ukrainian].

Ivano-Frankivskyi oblasnyi derzhavnyi tsentr turyzmu i kraieznavstva uchnivskoi molodi [Ivano-Frankivsk Regional State Center of Tourism and Local History for Students]. Available at: http://tourismcenter.if.ua/ [in Ukrainian].

Kostrytsia, M.Yu. & Oboznyi, V.V. (1995). Shkilna kraieznavcho-turystychna robota [School work on local history and tourism]. Kyiv, 223 p. [in Ukrainian].

Losiuk, P. (2007). Rehionalnyi etnohrafichnyi komponent u suchasnii shkoli (na prykladi Hutsulskoho rehionu) [Regional ethnographic component in a modern school (on the example of the Hutsul region)]. Sniatyn, 158 p. [in Ukrainian].

Natsionalna doktryna rozvytku osvity [National doctrine of education development]. Available at: http://schoolchem.ho.ua/ZavKab/NormD/1_7_nac_doktryna.pdf [in Ukrainian].

Pelypeiko, I. (1998). Mii ridnyi krai: pryroda, hospodariuvannia, naselennia Hutsulshchyny [My native land: nature, management, population of Hutsul region]. Kosiv, 112 p. [in Ukrainian].

Prokopchuk, V.S. (2010). Shkilne kraieznavstvo [School local history]. Tutorial. (Ed.). P.T. Tronko; Kyiv; Kamianets-Podilskyi, 240 p. [in Ukrainian].

Prus, I.T. (1984). Kraieznavcha robota v shkoli [Local history work at school]. Kyiv, 112 p. [in Ukrainian].

Skulskyi, R. (1997). Mistse ta pryznachennia ukrainoznavstva, narodoznavstva, hutsulshchynoznavstva u navchalno-vykhovnomu protsesi shkoly [The place and purpose of Ukrainian studies, folk studies, and Hutsul studies in the educational process of the school]. Hutsul school. No. 1 (6). pp. 51–53. [in Ukrainian].

Trefiak, Ya. (2002). Metodyka kraieznavchoi roboty v natsionalnii shkoli [Methodology of local history work in the national school]. Ivano-Frankivsk, 110 p. [in Ukrainian].

Franko, I. (1986). Halytske kraieznavstvo [Galician local history]. Collection of works in the 50s. Kyiv, Vol. 46. Book. 2. pp. 116–150. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-02

Номер

Розділ

Статті