РОЛЬ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРАКТИКИ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.273172Ключові слова:
педагогічна практика; професійна підготовка; майбутній педагог; студент-практикант; навчально-виховна діяльністьАнотація
У статті висвітлено проблему практичної підготовки майбутнього вчителя. Проаналізовано роль педагогічної практики в навчально-виховному процесі підготовки студентів педагогічних спеціальностей як їхнє професійне випробування. Показано, що педагогічна практика є важливим чинником у формуванні самооцінки професійно важливих якостей, усвідомлення себе у ролі майбутнього педагога.
Педагогічна практика є феноменом, початковим у порівнянні з педагогічною теорією, а педагогічна теорія – відображення та інструмент перетворення педагогічної практики. Взаємозвʼязок педагогічної теорії і педагогічної практики як складових більш загального феномена – педагогічної дійсності – має специфічне вираження на особистісному рівні, в процесі професійної підготовки.
Залучення студентів до професійної діяльності завдяки співпраці викладачів і студентів у процесі педагогічних практик у загальноосвітніх школах та інших освітніх установах виконує завдання формування індивідуальності, творчої продуктивної діяльності професіонала і включає в себе: професійну адаптацію молодих спеціалістів; формування індивідуального стилю діяльності вчителя і професійної майстерності; розвиток якостей професійної діяльності і компетентності, умінь професійного самоаналізу. Результатом цього процесу є підвищення рівня професійного вдосконалення студентів у підготовці до майбутньої педагогічної діяльності.
Посилання
Zakon Ukrainy pro vyshchu osvitu vid 17 sichnia 2002 r. № 2984. III–II [Law of Ukraine on Higher Education of January 17, 2002 No. 2984. III–II]. Information of the Verkhovna Rada of Ukraine. 2002. No. 20. art. 134. pp. 506–536 [in Ukrainian].
Avdiiants, H. (2002). Formuvannia osvitianskoi intelihentsii v dukhovnomu prostori Ukrainy [Formation of educational intelligentsia in the spiritual space of Ukraine]. Native school. No. 10. pp. 34–35. [in Ukrainian].
Bychko, A.K. & Bychko, I.V. (1997). Fenomen ukrainskoi intelihentsii [The phenomenon of the Ukrainian intelligentsia]. Drohobych. [in Ukrainian].
Krytska, L.V. (1997). Hromadianske vykhovannia uchniv u svitli Konstytutsii Ukrainy [Civic education of students in the light of the Constitution of Ukraine]. Native school. No. 3/4. pp. 29–33. [in Ukrainian].
Mizhnarodni naukovo-praktychni chytannia: “Tsinnosti u vykhovanni pidrostaiuchoho pokolinnia: problemy, poshuky, perspektyvy” (Kyiv, 20–21 lystop. 1996 r.): dobirka statei [International scientific and practical readings: “Values in the education of the younger generation: problems, searches, perspectives” (Kyiv, November 20–21, 1996): a selection of articles]. Pedagogy and psychology. 1997. No. 1. [in Ukrainian].
Moroz, I.V. & Yaroshenko, O.H. (2005). Pedahohichna praktyka studentiv u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh [Pedagogical practice of students in general educational institutions]. Tutorial. Kyiv, 90 p. [in Ukrainian].
Pashchenko, M.I. (2001). Formuvannia humanistychnoho svitohliadu maibutnoho vchytelia v protsesi navchannia ta vykhovannia [Formation of a humanistic worldview of the future teacher in the process of education and upbringing]. Materialy vseukr. nauk.-prakt. konf. “Formuvannia humanistychnoho svitohliadu vchytelia” – All-Ukrainian Proceedings science and practice conf. “Formation of the teacherʼs humanistic outlook”. Kyiv, p. 49 [in Ukrainian].
Pedahohichna praktyka: prohrama ta metodychni rekomendatsii dlia studentiv, vchyteliv shkil, metodystiv-kerivnykiv pedahohichnoi praktyky [Pedagogical practice: program and guidelines for students, school teachers, methodologists-heads of pedagogical practice]. Kharkiv, 1990. 109 p.
Pedahohichna maisternist [Pedagogical skill]. (Ed.). I.A. Ziaziun. Kyiv, 1997. 349 p. [in Ukrainian].
Pedahohichni tekhnolohii u neperervnii profesiinii osviti [Pedagogical technologies in continuous professional education]. (Ed.). S.O. Sysoieva. Kyiv, 2001. p. 9. [in Ukrainian].
Perspektyvni osvitni tekhnolohii: Nauk.-metod. posib. [Promising educational technologies: Scientific method. manual]. (Ed.). H.S. Sazonenko. Kyiv, 2000. 560 p. [in Ukrainian].
Pyvovar, N.M. & Saveleva, N.M. (2001). Formuvannia profesiinoho idealu studentiv – maibutnikh vchyteliv pochatkovykh klasiv na zainiattiakh z pedahohichnoi maisternosti [The formation of the professional ideal of students – future teachers of primary classes in the occupations of pedagogical skills]. Materialy vseukr. nauk.-prakt. konf. “Pidhotovka pedahohichnykh kadriv do roboty v umovakh novoi struktury i zmistu pochatkovoi osvity” – All-Ukrainian Proceedings science and practice conf. “Preparation of teaching staff to work in the conditions of the new structure and content of primary education”. Poltava, 2001. p. 40. [in Ukrainian].
Stelmakhovych, M. (1997). Kontseptsiia reformuvannia pedahohichnoi nauky v Ukrainskii derzhavi [The concept of reforming pedagogical science in the Ukrainian state]. Conceptual principles of democratization and reform of education in Ukraine. Pedagogical concepts. Kyiv, pp. 137–140. [in Ukrainian].
Stuparyk, B. (1988). Ukrainska natsionalna shkola: nova paradyhma vartostei [Ukrainian national school: a new paradigm of values]. Galicia. 1998. No. 1. p. 139. [in Ukrainian].
Sukhomlynskyi, V.O. (1988). Sto parad uchytelevi [One hundred tips for the teacher]. Kyiv, 304 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.