РОЛЬ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРАКТИКИ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ

Автор(и)

  • Володимир Ковальчук

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.273172

Ключові слова:

педагогічна практика; професійна підготовка; майбутній педагог; студент-практикант; навчально-виховна діяльність

Анотація

У статті висвітлено проблему практичної підготовки майбутнього вчителя. Проаналізовано роль педагогічної практики в навчально-виховному процесі підготовки студентів педагогічних спеціальностей як їхнє професійне випробування. Показано, що педагогічна практика є важливим чинником у формуванні самооцінки професійно важливих якостей, усвідомлення себе у ролі майбутнього педагога.

Педагогічна практика є феноменом, початковим у порівнянні з педагогічною теорією, а педагогічна теорія – відображення та інструмент перетворення педагогічної практики. Взаємозвʼязок педагогічної теорії і педагогічної практики як складових більш загального феномена – педагогічної дійсності – має специфічне вираження на особистісному рівні, в процесі професійної підготовки.

Залучення студентів до професійної діяльності завдяки співпраці викладачів і студентів у процесі педагогічних практик у загальноосвітніх школах та інших освітніх установах виконує завдання формування індивідуальності, творчої продуктивної діяльності професіонала і включає в себе: професійну адаптацію молодих спеціалістів; формування індивідуального стилю діяльності вчителя і професійної майстерності; розвиток якостей професійної діяльності і компетентності, умінь професійного самоаналізу. Результатом цього процесу є підвищення рівня професійного вдосконалення студентів у підготовці до майбутньої педагогічної діяльності.

Біографія автора

Володимир Ковальчук

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри фундаментальних дисциплін початкової освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Zakon Ukrainy pro vyshchu osvitu vid 17 sichnia 2002 r. № 2984. III–II [Law of Ukraine on Higher Education of January 17, 2002 No. 2984. III–II]. Information of the Verkhovna Rada of Ukraine. 2002. No. 20. art. 134. pp. 506–536 [in Ukrainian].

Avdiiants, H. (2002). Formuvannia osvitianskoi intelihentsii v dukhovnomu prostori Ukrainy [Formation of educational intelligentsia in the spiritual space of Ukraine]. Native school. No. 10. pp. 34–35. [in Ukrainian].

Bychko, A.K. & Bychko, I.V. (1997). Fenomen ukrainskoi intelihentsii [The phenomenon of the Ukrainian intelligentsia]. Drohobych. [in Ukrainian].

Krytska, L.V. (1997). Hromadianske vykhovannia uchniv u svitli Konstytutsii Ukrainy [Civic education of students in the light of the Constitution of Ukraine]. Native school. No. 3/4. pp. 29–33. [in Ukrainian].

Mizhnarodni naukovo-praktychni chytannia: “Tsinnosti u vykhovanni pidrostaiuchoho pokolinnia: problemy, poshuky, perspektyvy” (Kyiv, 20–21 lystop. 1996 r.): dobirka statei [International scientific and practical readings: “Values in the education of the younger generation: problems, searches, perspectives” (Kyiv, November 20–21, 1996): a selection of articles]. Pedagogy and psychology. 1997. No. 1. [in Ukrainian].

Moroz, I.V. & Yaroshenko, O.H. (2005). Pedahohichna praktyka studentiv u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh [Pedagogical practice of students in general educational institutions]. Tutorial. Kyiv, 90 p. [in Ukrainian].

Pashchenko, M.I. (2001). Formuvannia humanistychnoho svitohliadu maibutnoho vchytelia v protsesi navchannia ta vykhovannia [Formation of a humanistic worldview of the future teacher in the process of education and upbringing]. Materialy vseukr. nauk.-prakt. konf. “Formuvannia humanistychnoho svitohliadu vchytelia” – All-Ukrainian Proceedings science and practice conf. “Formation of the teacherʼs humanistic outlook”. Kyiv, p. 49 [in Ukrainian].

Pedahohichna praktyka: prohrama ta metodychni rekomendatsii dlia studentiv, vchyteliv shkil, metodystiv-kerivnykiv pedahohichnoi praktyky [Pedagogical practice: program and guidelines for students, school teachers, methodologists-heads of pedagogical practice]. Kharkiv, 1990. 109 p.

Pedahohichna maisternist [Pedagogical skill]. (Ed.). I.A. Ziaziun. Kyiv, 1997. 349 p. [in Ukrainian].

Pedahohichni tekhnolohii u neperervnii profesiinii osviti [Pedagogical technologies in continuous professional education]. (Ed.). S.O. Sysoieva. Kyiv, 2001. p. 9. [in Ukrainian].

Perspektyvni osvitni tekhnolohii: Nauk.-metod. posib. [Promising educational technologies: Scientific method. manual]. (Ed.). H.S. Sazonenko. Kyiv, 2000. 560 p. [in Ukrainian].

Pyvovar, N.M. & Saveleva, N.M. (2001). Formuvannia profesiinoho idealu studentiv – maibutnikh vchyteliv pochatkovykh klasiv na zainiattiakh z pedahohichnoi maisternosti [The formation of the professional ideal of students – future teachers of primary classes in the occupations of pedagogical skills]. Materialy vseukr. nauk.-prakt. konf. “Pidhotovka pedahohichnykh kadriv do roboty v umovakh novoi struktury i zmistu pochatkovoi osvity” – All-Ukrainian Proceedings science and practice conf. “Preparation of teaching staff to work in the conditions of the new structure and content of primary education”. Poltava, 2001. p. 40. [in Ukrainian].

Stelmakhovych, M. (1997). Kontseptsiia reformuvannia pedahohichnoi nauky v Ukrainskii derzhavi [The concept of reforming pedagogical science in the Ukrainian state]. Conceptual principles of democratization and reform of education in Ukraine. Pedagogical concepts. Kyiv, pp. 137–140. [in Ukrainian].

Stuparyk, B. (1988). Ukrainska natsionalna shkola: nova paradyhma vartostei [Ukrainian national school: a new paradigm of values]. Galicia. 1998. No. 1. p. 139. [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V.O. (1988). Sto parad uchytelevi [One hundred tips for the teacher]. Kyiv, 304 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-02

Номер

Розділ

Статті