ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ ДО ТВОРЧОЇ ТЕХНІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: ТЕОРЕТИКО-ПРОГНОСТИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Леонід Оршанський
  • Михайло Погорєлов
  • Владислав Павленко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.273180

Ключові слова:

фахова підготовка вчителів технологій; технічна творчість; регулятивний підхід; технолого-евристичний підхід; креативна компетенція; педагогічна компетентність

Анотація

У статті розкриті теоретичні засади проєктування освітнього контенту, ефективних освітніх технологій та методики формування у майбутніх учителів технологій педагогічних креативних компетенцій, які забезпечують їхню готовність до творчої технічної діяльності у системі загальної середньої освіти. Методологічну основу проведеного дослідження становили регулятивний та технолого-евристичний підходи. Використання регулятивного підходу у підготовці вчителів технологій дає змогу розділити її на етапи, повʼязані з формуванням педагогічної креативної компетенції на операційному, тактичному та стратегічному рівнях регуляції творчої діяльності. Натомість технолого-евристичний підхід дає можливість творчого використання освітніх технологій, адже має властивість посилювати психологічну основу процесу підготовки до технічної творчості, що виражається в активізації психічних процесів саморегуляції творчої діяльності майбутнього вчителя технологій. Результатом дослідження є розроблення теоретико-прогностичних аспектів фахової підготовки, основою якої є процес формування готовності майбутніх учителів технологій до творчої технічної діяльності зі школярами у закладах загальної середньої освіти.

Біографії авторів

Леонід Оршанський

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Михайло Погорєлов

доктор філософії, доцент кафедри теорії і практики технологічної та професійної освіти ДВНЗ “Донбаський державний педагогічний університет”

Владислав Павленко

студент другого (магістерського) рівня вищої освіти ДВНЗ “Донбаський державний педагогічний університет”

Посилання

Avramenko, O.B. (2013). Systema “tekhnosvit – tekhnolohichna osvita”: teoretyko-metodychnyi aspekt [The “technological world – technological education” system: theoretical and methodological aspect]. Monograph. Uman, 294 p. [in Ukrainian].

Аnaliz staloho rozvytku – hlobalnyi i rehionalnyi konteksty (2019). [Analysis of sustainable development – global and regional contexts]. International Council for Science (ISC), etc.; of science driver project M.Z. Zhurovsky. Kyiv, part. 2. Ukraine in sustainable development indicators. 112 p. [in Ukrainian].

Androshchuk, I.P. (2019). Pidhotovka maibutnikh vchyteliv trudovoho navchannia ta tekhnolohii do orhanizatsii pozaurochnoi khudozhno-tekhnichnoi diialnosti uchniv: teoriia i metodyka [Preparation of future teachers of labor education and technology for the organization of extracurricular artistic and technical activities of students: theory and methodology]. Khmelnytskyi, 432 p. [in Ukrainian].

Kontseptsiia rozvytku tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva Ukrainy na 2018–2020 roky [Concept of development of the digital economy and society of Ukraine for 2018–2020]. of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 67 of January 17, 2018. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Kurok, V.P. (2012). Inzhenerna pidhotovka maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia: teoriia i praktyka [Training of future teachers of labor education: theory and practice]. Hlukhiv, 376 p. [in Ukrainian].

Kucher, S. (2017). Teoriia i praktyka neperervnoi dyzain-pidhotovky maibutnikh uchyteliv tekhnolohii [Theory and practice of continuous design training of future technology teachers]. Dnipro, 425 p. [in Ukrainian].

Makarenko, L.L. (2012). Teoretychni ta metodychni osnovy formuvannia informa-tsiinoi kultury pedahoha [Theoretical and methodological foundations of the formation of the teacherʼs information culture]. (Ed.). S.M. Yashanova. Kyiv, 496 p. [in Ukrainian].

Naukovo-osvitnii potentsial natsii: pohliad u ХХІ stolittia [Scientific and educational potential of the nation: a view in the 21st century]. V. Andrushchenko, S. Dovhyi, V. Zaichuk, V. Kremen, V. Lytvyn. Kyiv, 2004. Book. 2: Education and science: the creative potential of state and cultural creation. 672 p. [in Ukrainian].

Nyshchak, I.D. (2016). Metodychna systema navchannia inzhenerno-hrafichnykh dystsyplin maibutnikh uchyteliv tekhnolohii [Methodical system of teaching engineering and graphic disciplines for future technology teachers]. (Ed.). Orshanskiy L.V. Drohobych, 264 p. [in Ukrainian].

Orshanskyi, L.V. (2008). Khudozhno-trudova pidhotovka vchyteliv trudovoho navchannia [Art and labor training of labor training teachers]. Drohobych, 260 p. [in Ukrainian].

Torubara, O.M. (2009). Informatsiini tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh vchyteliv trudovoho navchannia [Information technologies in the professional training of future teachers of labor education]. Chernihiv, 304 p. [in Ukrainian].

Ukraina: identychnist u dobu hlobalizatsii (nacherky metadystsyplinarnoho doslidzhennia) (2013). [Ukraine: identity in the age of globalization (outlines of a metadisciplinary study]. V. Kremen, V. Tkachenko. The 2nd edition, supplemented. Kyiv, 472 p. [in Ukrainian].

Carnegie Mellon Universityʼs Robotics Institute. Available at: https://www.ri.cmu.edu/about/ri-history/ [in English].

Meet KIBO Flyer – The Playful Screen-Free Robot. Available at: https://kinder-labrobotics.com/resources/meet-kibo-flyer-the-playful-screen-free-robot/ [in English].

Robokids: robotics. Available at: https://www.robokids.io/robotics.html [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-02

Номер

Розділ

Статті