ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ДО РОБОТИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗІЇ В ОСВІТІ: ФОРМУВАННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

Автор(и)

  • Юрій Пелех
  • Мирослава Філоненко
  • Зоя Шевців

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.273457

Ключові слова:

інклюзія в освіті; фахівці соціономічних спеціальностей; інклюзивна компетентність; здобувач освіти з особливими освітніми потребами; організаційно-педагогічні умови

Анотація

У статті висвітлено сутність та особливості професійної діяльності групи фахівців соціономічних спеціальностей в інклюзивному освітньому середовищі. Уточнено деякі поняття терміносистеми інклюзивна освіта та розкрито сутність визначення “інклюзивна компетентність”. Схарактеризовано вихідні положення діяльності фахівців при наданні освітніх та додаткових послуг підтримки інклюзивної освіти. Визначено організаційно-педагогічні умови формування інклюзивної компетентності та обґрунтовано необхідність введення навчальних дисциплін “Інклюзивна освіта”, “Основи інклюзивної педагогіки”.

Біографії авторів

Юрій Пелех

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки, освітнього менеджменту і соціальної роботи, Рівненського державного гуманітарного університету

Мирослава Філоненко

доктор психологічних наук, професор кафедри загальної та медичної психології, Національного медичного університету імені О.О. Богомольця

Зоя Шевців

доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки, освітнього менеджменту і соціальної роботи, Рівненського державного гуманітарного університету

Посилання

Avdieieva, S. & Minakova, I. (2021). Analiz monitorynhovoho doslidzhennia rivnia sformovanosti profesiinykh kompetentnostei pedahohichnykh pratsivnykiv, yaki poviazani z inkliuziieiu ta zberezhenniam zdorovia [Analysis of a monitoring study of the level of formation of professional competencies of pedagogical workers, which are related to inclusion and health preservation]. Innovative pedagogy. Vol. 4. pp. 109–113. [in Ukrainian].

Burkova, L.V. (2010). Vyznachennia klasu sotsionomichnykh profesii [Definition of the class of socionomic professions]. Practical Psychology and Social Work. No. 7. pp. 68–73. [in Ukrainian].

Derzhavni budivelni normy Ukrainy. Inkliuzyvnist budivel i sporud (2018). [State building regulations of Ukraine Inclusiveness of buildings and structures]. Available at: https://dbn.co.ua/load/normativy/dbn/dbn_v_2_2_40/1-1-0-1832 (Accessed 19 Dec. 2022). [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro osvitu” № 2145-VIII.URL: zi zminamy [Law of Ukraine “On Education” No. 2145-VIII.URL: with changes]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (Accessed 02 Jan. 2023). [in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii osvitnoho protsesu ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy u 2022/2023 navchalnomu rotsi (2022). [Methodological recommendations regarding the organization of the educational process of children with special educational needs in the 2022/2023 academic year]. Letters of the Ministry of Education and Culture No. 1/10258-22 dated September 6. Available at: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizaciyu-osvitnogo-procesu-ditej-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-u-20222023-navchalnomu-roci (Accessed 20 Dec. 2022) [in Ukrainian].

Pro vnesennia zmin do Zakonu Ukrainy “Pro osvitu” shchodo osoblyvostei dostupu osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy do osvitnikh posluh (2017). [On amendments to the Law of Ukraine “On Education” regarding the peculiarities of access of persons with special educational needs to educational services]. Law of Ukraine dated May 23, No. 2053-VIII. Available at: https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2053-viii (Accessed 16 Jan. 2023). [in Ukrainian].

Profesiinyi standart za profesiiamy “Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity”, “Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity”, “Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)” (2020). [Professional standard for the professions “Teacher of elementary classes of a general secondary education institution”, “Teacher of a general secondary education institution”, “Teacher of primary education (with junior specialist diploma)”]. Available at: https://www.auc.org.ua/sites/default/files/sectors/u-137/standart_uchytelya_pochatkovoyi_shkoly.pdf (Accessed 16 Jan. 2022). [in Ukrainian].

Sadova, I. (2019). Formuvannia inkliuzyvnoi hotovnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly. [Formation of inclusive readiness of future primary school teachers]. Youth and market No. 10(177). Available at: https://www.researchgate.net/publication/345028409 (Accessed 16 Jan 2023). [in Ukrainian].

Salamanska deklaratsiia ta ramky dii shchodo osvity osib z osoblyvymy potrebamy Pryiniata vsesvitnoiu konferentsiieiu shchodo osvity osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: dostup i yakist 7–10 chervnia Salamanka, Ispaniia (1994). [Salamanca Declaration and Framework for Action on Special Needs Education Adopted by World Conference on Special Needs Education: Access and Quality June 7–10 Salamanca, Spain 1994]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_001-94 (Accessed 16 Jan. 2023). [in Ukrainian].

Shevtsiv, Z.M. (2017). Teoriia i metodyka profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do roboty v inkliuzyvnomu seredovyshchi zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [Theory and methods of professional training of future primary school teachers to work in an inclusive environment of a general educational institution]. Extended abstract of Doctorʼs thesis. Rivne, 44 p. [in Ukrainian].

Shevtsiv, Z.M. (2019). Osnovy inkliuzyvnoi pedahohiky [Basics of inclusive pedagogy]: 2nd edition, corrected, supplemented. Lviv, 264 p. [in Ukrainian].

Shevtsiv, Z.M. (2020). Teoretychni osnovy implementatsii inkliuzyvnoi osvity v Ukraini [Theoretical foundations of implementation of inclusive education in Ukraine]. Professional training of future teachers: theory and practice: monograph. Rivne, pp. 49–67. [in Ukrainian].

Shevtsiv, Z.M. & Filonenko, M.M. (2020). Reabilitatsiina kompetentnist yak skladnyk profesiinoi pidhotovky maibutnoho fakhivtsia sotsionomichnoi profesii do roboty v umovakh inkliuzii [Rehabilitation competence as a component of the professional training of a future specialist in the socionomic profession to work in conditions of inclusion]. Pedagogical sciences: collection of scientific works of Kherson State University. Helvetica Publishing House. Vol. 90. pp. 124–129. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-02

Номер

Розділ

Статті