ОБҐРУНТУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ РОЗВИТКУ ДІАГНОСТУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ДОКТОРІВ ФІЛОСОФІЇ В ПРОЦЕСІ ОСВІТНЬО-НАУКОВОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

  • Василь Ягупов
  • Ігор Плохута

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.275316

Ключові слова:

педагогічні умови; педагогічне моделювання; майбутні доктора філософії; діагностувала компетентність; методика; цінності; мотивація; розвиток

Анотація

У статті теоретично обґрунтовано педагогічні умови розвитку діагностувальної компетентності майбутніх докторів філософії в процесі освітньо-наукової підготовки – розвиток у них мотивації діагностувальної діяльності як майбутнього суб’єкта науково-педагогічної діяльності; педагогічне моделювання розвитку діагностувальної компетентності у майбутніх докторів філософії; розроблення авторської методики розвитку діагностувальної компетентності у майбутніх докторів філософії у процесі освітньо-наукової підготовки (спецкурс “Розвиток діагностувальної компетентність у майбутніх докторів філософії в процесі освітньо-наукової підготовки”).

Біографії авторів

Василь Ягупов

доктор педагогічних наук, професор, Національного університету оборони України імені Івана Черняховського

Ігор Плохута

ад’юнкт, Національного університету оборони України імені Івана Черняховського

Посилання

Bakumenko, R. & Yahupov, V. (2020). Vymohy suchasnykh metodolohichnykh pidkhodiv do orhanizatsiino-pedahohichnykh umov rozvytku profesiinoi kompetentnosti fakhivtsiv informatsiino-analitychnoho zabezpechennia [Requirements of modern methodological approaches to organizational and pedagogical conditions for the development of professional competence of information and analytical support specialists.]. Current issues of humanitarian sciences: interuniversity collection of scientific works of young scientists of Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University. Issue. 29, Vol. 1, pp. 160–168. DOI: http://doi/org/10.24919/2308-4863.1/29.209306 [in Ukrainian].

Bakhov, I.S. (2009). Pedahohichni umovy formuvannia profesiino-komunikatyvnoi kompetentnosti perekladachiv v systemi vyshchoi osvity [Pedagogical conditions for the formation of professional and communicative competence of translators in the system of higher education]. Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University. Sociology. Psychology. Pedagogy. No. 3. pp. 313–323. [in Ukrainian].

Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy (z dod. i dopov.) [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language] (with additions and additions) / Compilation. and heads ed. V.T. Busel. Kyiv; Irpin: VTF “Perun”, 2005. 1728 p., p. 1526. [in Ukrainian].

Hryshchuk, Yu. (2021). Problema rozvytku diahnostychnoi kompetentnosti vykladachiv vyshchoi viiskovoi shkoly v pedahohichnii teorii ta praktytsi [The problem of developing the diagnostic competence of teachers of the higher military school in pedagogical theory and practice]. Military education: coll. of science Ave. Vol. 1 (43). pp. 101–111. [in Ukrainian].

Derevianko, O.V. (2013). Pedahohichni umovy formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh hirnychykh inzheneriv v protsesi navchannia fakhovykh dystsyplin [Pedagogical conditions for the formation of professional competence of future mining engineers in the process of learning professional disciplines]. Bulletin of the National Academy of the State Border Service of Ukraine. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2013_5_10 (Accessed 03 Feb. 2023). [in Ukrainian].

Zastelo, O.V. (2018). Rozvytok diahnostychnoi kompetentnosti vykladachiv inozemnykh mov vyshchykh viiskovykh navchalnykh zakladiv u systemi pisliadyplomnoi osvity [Development of diagnostic competence of foreign language teachers of higher military educational institutions in the postgraduate education system]. Candidate’s thesis. Institute of the Foreign Intelligence Service of Ukraine. Ivan Chernyakhovsky National University of Defense of Ukraine. Kyiv, 2018. 374 p. [in Ukrainian].

Kyrychenko, O.M. & Yahupov, V.V. (2022). Kryterii ta pokaznyky vymiriuvannia sformovanosti diahnostuvalnoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv u protsesi profesiinoi pidhotovky [Criteria and indicators for measuring the formation of diagnostic competence of future officers in the process of professional training]. Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University: scientific journal. Pedagogical sciences / Editor in Chief P.Yu. Saukh, (Ed.) N.A. Seiko. Vol. 2 (109). pp. 133–158. http://pedagogy.visnyk.zu.edu.ua/article/view/266197 (Acessed 03 Feb. 2023). [in Ukrainian].

Lodatko, Ye.O. (2010). Modeliuvannia v pedahohitsi: tochky vidliku [Modeling in pedagogy: reference points]. Pedagogical science: history, theory, practice, development trends: e-journal. Vol. 1. Available at: http://intellect–invest.org.ua/pedagog_editions_e–magazine_pedagogical. (Accessed 07 Feb. 2023). [in Ukrainian].

Lytvyn, A.V. (2014). Metodolohichni zasady poniattia “pedahohichni umovyˮ: na dopomohu zdobuvacham naukovoho stupenia [Methodological principles of the concept of “pedagogical conditions”: for the help of those obtaining a scientific degree]. Lviv, 76 p., pp. 28–29. [in Ukrainian].

Melnyk, V.V. (2018). Pedahohichni umovy pidhotovky maibutnikh heolohiv u koledzhakh do vykorystannia heoinformatsiinykh system [Pedagogical conditions for training future geologists in colleges for the use of geoinformation systems]. Youth and the market: science and education magazine. Drohobych. No. 1 (156). pp. 153–160, p. 155. [in Ukrainian].

Nazola, O.V. (2005). Pedahohichni umovy pidvyshchennia yakosti navchannia inozemnykh mov kursantiv vyshchykh viiskovykh navchalnykh zakladiv [Pedagogical conditions for improving the quality of teaching foreign languages to cadets of higher military educational institutions]. Extended abstract of candidate’s thesis. Khmelnytskyi, 20 p. [in Ukrainian].

Neperervna profesiina osvita: problemy, poshuky, perspektyvy: monohrafiia [Continuous professional education: problems, searches, prospects: monograph]. (Ed.). I.A. Ziaziun. Kyiv, 2000. 636 p. [in Ukrainian].

Modeliuvannia v systemi osvity (u skhemakh i tablytsiakh) [Modeling in the education system (in diagrams and tables)]. Kharkiv, 2008. Vol. 7 (67). 128 p. [in Ukrainian].

Pidlasyi, I.P. (1998). Diahnostyka ta ekspertyza pedahohichnykh proektiv [Diagnostics and expertise of pedagogical projects]. Kyiv, 343 p., p. 280. [in Ukrainian].

Svystun, V.I. (2012). Pedahohichni umovy profesiinoho navchannia personalu na vyrobnytstvi [Pedagogical conditions of professional training of personnel in production]. Professional education: problems and prospects. Kyiv, No. 3. pp. 31–33, p. 32. [in Ukrainian].

Svystun, V.I. (2010). Profesiina kompetentnist naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv yak chynnyk pokrashchennia yakosti upravlinskoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv [Professional competence of scientific and pedagogical workers as a factor in improving the quality of managerial training of future specialists]. Problems of didactic training of scientific and pedagogical workers of higher education: a collection of theses of the All-Ukraine. science and method conference (Kyiv, June 9–10, 2010). Kyiv, 2010. pp. 239–241. [in Ukrainian].

Semenova, A.V. (2009). Paradyhmalne modeliuvannia u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv: monohrafiia [Paradigmatic modeling in professional training of future teachers: monograph]. Odesa, 504 p. [in Ukrainian].

Teoretychni i metodychni zasady modeliuvannia fakhovoi kompetentnosti kerivnykiv zakladiv osvity: monohrafiia [Theoretical and methodological principles of modeling the professional competence of heads of educational institutions: monograph]. (Ed.). H.V. Yelnykova. Kyiv, 2010. 460 p. [in Ukrainian].

Yahupov, V. (2000). Neimitatsiini aktyvni metody navchannia [Non-imitation active learning methods. Bulletin of Dnipropetrovsk University]. Series: Pedagogy and psychology. (Ed.). Nosenko E.L. Vol. 5. pp. 78–85. [in Ukrainian].

Yahupov, V. (2013). Modelyrovanye professyonalnoi kompetentnosty vыpusknykov professyonalnыkh uchebnыkh zavedenyi [Modeling of professional competence of graduates of professional educational institutions]. New learning technologies. (Ed.). Hrebelnyk O.P. Vol. 76. pp. 144–152. Available at: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/11024 (Accessed 03 Feb. 2023). [in Ukrainian].

Yahupov, V. & Zhembrovskyi, S. (2020). Perspektyvna systema diahnostuvannia fizychnoi pidhotovlenosti viiskovosluzhbovtsiv Zbroinykh Syl Ukrainy: teoretyko-metodolohichne obgruntuvannia [A promising system for diagnosing the physical fitness of servicemen of the Armed Forces of Ukraine: theoretical and methodological justification]. Military education: a collection of scientific papers. No. 2 (42). pp. 378–392. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1783/2020-2/378-392 (Accessed 03 Feb. 2023). [in Ukrainian].

Barth, Ch. & Henninger, M. (2012). Fostering the Diagnostic Competence of Teachers with Multimedia Training – A Promising Approach? Interactive Multimedia. Available at: http://cdn.intechopen.com/pdfs/31048/InTechFostering_the_diagnostic_competence_of_teachers_with_multimedia_training_a_promising_approach_pdf (Accessed 03 Feb. 2023). [in English].

Campbell, T., Oh, P.S., Maughn, M., Kiriazis, N. & Zuwallack, R. A Review of Modeling Pedagogies: Pedagogical Functions, Discursive Acts, and Technology in Modeling Instruction. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technolog, Education. 2015. Vol. 11, No. 1. pp. 159–176. [in English].

Ingenkamp, K. (1975). Pedagogische diagnostic. Weinheim: Beltz, 1975. 145 s. [in German].

Lauermann, F. & König, J. (2016). Teachers’ professional competence and wellbeing: Understanding the links between general pedagogical knowledge, self-efficacy and burnout. Learning and Instruction. 2016. Vol. 45. pp. 9–19. Available at: https://www.sciencedirect.com/-science/article/pii/S0959475216300639 (Accessed 03 Feb. 2023). [in English].

Patton, M. (2002). Qualitative evaluation and research methods. Beverly Hills, CA: Sage, 532 p. [in English].

Yahupov, V., Zastelo, O., Svystun, V., Korchynska, N., Chorna, O. & Krykun, V. (2020). Development of Foreign Language Teachers’ Diagnostic Competence in the System of Military Education. TEM Journal (Technology, Education, Management, Informatics). August 2020. Volume 9, Issue 3. pp. 1213–1220. DOI: 10.18421/TEM93-49. (Accessed 03 Feb. 2023). [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Номер

Розділ

Статті