ПРОФЕСІЙНЕ САМОВДОСКОНАЛЕННЯ ФАХІВЦЯ В УМОВАХ ТРАНСФОРМАЦІЇ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

Автор(и)

  • Ванда Вишківська
  • Оксана Голікова
  • Вікторія Мирошниченко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.275469

Ключові слова:

компетенції; компетентність; компетентнісний підхід; професійне самовдосконалення; професійне мислення; професійний тайм-менеджмент; професійна самоефективність

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз понять “компетенції” та “компетентності”, які складають основу компетентнісного підходу як концептуальної основи професійної підготовки. Проаналізовано процес професійного самовдосконалення фахівця, який відбувається шляхом удосконалення професійного мислення, професійної діяльності, професійної спеціалізації, професійного тайм-менеджменту, професійного новаторства, професійно-особистісних якостей, змінюючи при цьому вектор розвитку фахівця від оволодіння знаннями до осмисленого особистісного зростання у позиції активного суб’єкта професійної діяльності, в якій реалізуються його творчий потенціал та здібності.

Біографії авторів

Ванда Вишківська

кандидат педагогічних наук, доцент доцент кафедри педагогіки педагогічного факультету  Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Оксана Голікова

кандидат філологічних наук, доцент доцент кафедри ділової іноземної мови та перекладу Харківського національного технічного університету “ХПІ”

Вікторія Мирошниченко

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри ділової іноземної мови та перекладу  Харківського національного технічного університету “ХПІ”

Посилання

Andriushchenko, K.A. Teoretychni aspekty samomenedzhmentu: umovy vynyknennia i rozvytku [Theoretical aspects of self-management: conditions of emergence and development]. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=258 [in Ukrainian].

Balakhtar, V.V. (2018). Samootsinka yak chynnyk empatii fakhivtsiv sotsialnoi roboty [Self-esteem as a factor of empathy of social work specialists]. Scientific journal “Young Scientist”. No. 8 (60). pp. 42–47. [in Ukrainian].

Vartanova, O.V. (2010). Kompetentsiia personalu: teoretychne vyznachennia ta skladovi [Personnel competence: theoretical definition and components]. Aktualni pytannia teorii i praktyky menedzhmentu: materialy pershoi Vseukr. nauk.-prakt. konf. studentiv i molodykh vchenykh, 17–19 berez. 2010 r. – Actual issues of management theory and practice: Proceedings of the first All-Ukrainian Congress. science and practice conf. students and young scientists, March 17–19, 2010. Luhansk, pp. 274–276. [in Ukrainian].

Haletska, I.I. (2003). Samoefektyvnist u strukturi sotsialno-psykholohichnoi adaptatsii [Self-efficacy in the structure of social and psychological adaptation]. Bulletin of Lviv University. “Philosophical Sciences” series. Vol. 5. pp. 433–442. [in Ukrainian].

Holovan, M.S. (2011). Kompetentsiia ta kompetentnist: porivnialnyi analiz poniat [Competence and competence: comparative analysis of concepts]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. No. 8 (18). pp. 224–234. [in Ukrainian].

Zasiekina, L.V. (2000). Osoblyvosti formuvannia profesiino-tvorchoho myslennia maibutnoho fakhivtsia inozemnoi movy [Peculiarities of the formation of professional and creative thinking of the future foreign language specialist]. Candidate’s thesis. Lutsk, 200 p. [in Ukrainian].

Kompetentnisnyi pidkhid do pidhotovky pedahohiv u zarubizhnykh krainakh: teoriia ta praktyka [Competency approach to teacher training in foreign countries: theory and practice]. N.M. Avsheniuk, T.M. Desiatov, L.M. Diachenko, N.O. Postryhach, L.P. Pukhovska, O.V. Sulyma. (2014). Kirovohrad, 280 p. [in Ukrainian].

Kupriievych, V.O. (2020). Praktyko-oriientovanyi pidkhid do samorozvytku vykladachiv zakladiv profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity [A practice-oriented approach to the self-development of teachers of professional (vocational and technical) education institutions]. Aktualni problemy tekhnolohichnoi i profesiinoi osvity: materialy II Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 14 travnia 2020 r. – Actual problems of technological and professional education: Proceedings of the II International Scientific and Practical Conference, May 14, 2020. Hlukhiv, 282 p. [in Ukrainian].

Miloradova, N.E. & Shevchenko, V.V. (2020). Kompetentnisnyi pidkhid yak metodolohichna osnova doslidzhennia profesiinoi kompetentnosti osobystosti [Competency approach as a methodological basis for the study of the professional competence of an individual]. Social Psychology. Legal psychology. Vol. 16. pp. 233–238. [in Ukrainian].

Morozova, T.Iu. (2005). Analiz definitsii kompetentnisnoho pidkhodu shchodo osvity [Analysis of the definitions of the competence approach to education]. Education of Donbass. No. 3. pp. 5–11. [in Ukrainian].

Muzyka, O. (2018). Samoefektyvnist yak chynnyk profesionalizatsii studentiv [Self-efficacy as a factor of students’ professionalization]. Educational discourse. No. 3–4 (22–23). pp. 83–94. [in Ukrainian].

Radkevych, V. (2018). Profesiina ta fakhova peredvyshcha osvita: innovatsiinyi kontekst zmin [Vocational and vocational higher education: innovative context of changes]. Naukovo-metodychne zabezpechennia profesiinoi osvity i navchannia: zb. mater. XII Vseukr. nauk.-prakt. konf., m. Kyiv, 5–19 bereznia, 2018 r. – Scientific and methodical support of professional education and training: coll. the mother XII All-Ukrainian science and practice conference, Kyiv, March 5–19, 2018. Educational discourse, Institute of Vocational and Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine (Ed.). V.O. Radkevych. Kyiv, pp. 20–24. [in Ukrainian].

Nahorna, N.V. (2007). Formuvannia u studentiv poniat kompetentnosti y kompetentsii [Formation of students’ concepts of competence and competence]. Education and culture. No. 1–2 (11–12). pp. 266–268. [in Ukrainian].

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: Asocial cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. 617 p. [in English].

Tuning methodology. Tuning model. Learning outcomes and competences Available at: http://www.tuning.unideusto.org/tuningeu/index.php [in English].

Chai, C.S., Jong, M.S.-Y., Yin, H.-B., Chen, M. & Zhou, W. (2019). Validating and Modelling Teachers Technological Pedagogical Content Knowledge for Integrative Science, Technology, Engineering and Mathematics Education. Educational Technology & Society, 22 (3), pp. 61–73. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Номер

Розділ

Статті