ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОЇ, СОЦІАЛЬНОЇ, НАВЧАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ ФІЛОЛОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ: АКСІОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.276118Ключові слова:
аксіологічний підхід; заклад вищої освіти; особиста, соціальна, навчальна компетентність; студенти філологічних спеціальностей; цінностіАнотація
Розглянуто проблему формування особистої, соціальної, навчальної компетентності студентів філологічних спеціальностей шляхом реалізації провідних положень аксіологічного підходу в освітній процес закладів вищої освіти. Доведено важливу роль реалізації положень аксіологічного підходу щодо організації освітнього процесу з позицій гуманізму, утвердження цінності людського життя й цінностей демократичного суспільства, зокрема, гідності, рівності, толерантності, справедливості, верховенства права. Уточнено сутність понять “аксіологічний підхід”, “цінність”, “особиста, соціальна, навчальна компетентність”.
Посилання
Aristova, N. (2018). Aktualizatsiino-tsinnisnyi komponent profesiinoi subiektnosti maibutnikh filolohiv [Actualizing-and-evaluative component of professional subjectivity of future philologists]. “Youth and market”. Monthly scientific-pedagogical journal. Drogobych, Vol. 4 (159), pp. 15–20. [in Ukrainian].
Aristova, N.O. (2017). Teoretychni i metodychni zasady formuvannia profesiinoi subiektnosti maibutnikh filolohiv [Theoretical and methodological basis of forming future philologists’professional subjectness]. Doctorʼs thesis. National aviation university. Kyiv, 572 p. [in Ukrainian].
Biriuk, L. & Pishun, S. (2022). Aksiolohichnyi pidkhid do formuvannia profesiino spromozhnoi osobystosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Axiological approach to the formation of future primary school teachers’ professionally capable personality]. Current issues of humanitarian sciences.Vol. 56 (1), pp. 161–166. https://doi.org/10.24919/2308-4863/56-1-23. [in Ukrainian].
Honcharuk, V. (2018). Teoretychni osnovy formuvannia etnokulturnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia-filoloha [Theoretical foundations of the formation of future philology teacher’s ethnocultural competence]. Pedagogical journal of Volyn. Vol. 3 (10), pp. 8–13. [in Ukrainian].
Kaliuzhna, T.H. (2011). Pedahohichni osnovy stanovlennia aksiolohichnoi paradyhmy v osviti [Pedagogical basis for developing axiological paradigm in education]. Hileya. Vol. 45, pp. 463–471. [in Ukrainian].
Malykhin, O.V. & Bondarevska, O.M. (2018). Zastosuvannia “Tell me more” u protsesi formuvannia humanitarnoi kompetentnosti studentiv [The use of “Tell Me More” in the forming process of students’ humanitarian competency]. Information technologies and teaching aids. Vol. 68 (6), pp. 100–111. https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2263. [in Ukrainian].
Malykhin, O.V. & Hrytsenko, I.S. (2015). Formuvannia zahalnokulturnoi kompetentnosti studentiv filolohichnykh spetsialnostei [Formation of general cultural competence among students of philological specialties]. Kyiv, 492 p. [in Ukrainian].
Malykhin, O.V. & Karpiuk, V.A. (2018). Metodyka zastosuvannia IKT u protsesi formuvannia linhvokrainoznavchoi kompetentnosti studentiv-filolohiv [Methodical techniques of using ICT in the process of forming the students-philologists’linguistic and country study competency]. Information technologies and teaching aids. Vol. 68, pp. 112–124. https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2171. [in Ukrainian].
Prima, R. (2012). Aksiolohichni oriientyry u profesiinii pidhotovtsi maibutnoho pedahoha-vykhovatelia [Axiological guidelines in the professional training of a future teacher and educator]. Scientific Bulletin of the University of Chernivtsi. Series: Pedagogy and psychology. Chernivtsi, 635. pp. 171–176. [in Ukrainian].
Stasevska, O.A. (2014). Systema tsinnostei yak osnova buttia suchasnoho ukrainskoho suspilstva [The system of values as the basis of existence of modern Ukrainian society]. Bulletin of the National University “Law Academy of Ukraine named after Yaroslav Mudriy”. Vol. 1 (20), pp. 62–76. [in Ukrainian].
Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk (2002). [Philosophical encyclopedic dictionary]. (Ed.). Shynkaruk V.I. et al. Kyiv, 742 p. [in Ukrainian].
Chzhyiun, P. (2019). Sutnist poniattia “profesiini tsinnosti” [The essence of the concept of “professional values”]. Educational horizons. Vol. 1 (48), pp. 43–46. [in Ukrainian].
Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (2018/C 189/01). (2018). Official Journal of the European Union, C 189/1–C 189/13. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&rid=7 [in English].
Malykhin, O.V., Aristova, N.O. & Kovalchuk, V.I. (2019). Investigation into open educational resources for learning English in developing future philologists’ instrumental values. Society. Integration. Education. Proceedings the International Scientific Conference, Vol. 3, pp. 512–526. https://doi.org/10.17770/sie2019vol3.3833. [in English].
Topuzov, O., Malykhin, O., Usca, S. & Aristova, N. (2021). Ukrainian-Latvian Comparative Studies on University Education: Common European Values and Current Challenges: Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, Vol. 1, pp. 696–706. https://doi.org/10.17770/sie2021vol1.6423. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.