ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОЇ, СОЦІАЛЬНОЇ, НАВЧАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ ФІЛОЛОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ: АКСІОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

  • Оксана Маноха

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.276118

Ключові слова:

аксіологічний підхід; заклад вищої освіти; особиста, соціальна, навчальна компетентність; студенти філологічних спеціальностей; цінності

Анотація

Розглянуто проблему формування особистої, соціальної, навчальної компетентності студентів філологічних спеціальностей шляхом реалізації провідних положень аксіологічного підходу в освітній процес закладів вищої освіти. Доведено важливу роль реалізації положень аксіологічного підходу щодо організації освітнього процесу з позицій гуманізму, утвердження цінності людського життя й цінностей демократичного суспільства, зокрема, гідності, рівності, толерантності, справедливості, верховенства права. Уточнено сутність понять “аксіологічний підхід”, “цінність”, “особиста, соціальна, навчальна компетентність”.

Біографія автора

Оксана Маноха

аспірантка Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України

Посилання

Aristova, N. (2018). Aktualizatsiino-tsinnisnyi komponent profesiinoi subiektnosti maibutnikh filolohiv [Actualizing-and-evaluative component of professional subjectivity of future philologists]. “Youth and market”. Monthly scientific-pedagogical journal. Drogobych, Vol. 4 (159), pp. 15–20. [in Ukrainian].

Aristova, N.O. (2017). Teoretychni i metodychni zasady formuvannia profesiinoi subiektnosti maibutnikh filolohiv [Theoretical and methodological basis of forming future philologists’professional subjectness]. Doctorʼs thesis. National aviation university. Kyiv, 572 p. [in Ukrainian].

Biriuk, L. & Pishun, S. (2022). Aksiolohichnyi pidkhid do formuvannia profesiino spromozhnoi osobystosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Axiological approach to the formation of future primary school teachers’ professionally capable personality]. Current issues of humanitarian sciences.Vol. 56 (1), pp. 161–166. https://doi.org/10.24919/2308-4863/56-1-23. [in Ukrainian].

Honcharuk, V. (2018). Teoretychni osnovy formuvannia etnokulturnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia-filoloha [Theoretical foundations of the formation of future philology teacher’s ethnocultural competence]. Pedagogical journal of Volyn. Vol. 3 (10), pp. 8–13. [in Ukrainian].

Kaliuzhna, T.H. (2011). Pedahohichni osnovy stanovlennia aksiolohichnoi paradyhmy v osviti [Pedagogical basis for developing axiological paradigm in education]. Hileya. Vol. 45, pp. 463–471. [in Ukrainian].

Malykhin, O.V. & Bondarevska, O.M. (2018). Zastosuvannia “Tell me more” u protsesi formuvannia humanitarnoi kompetentnosti studentiv [The use of “Tell Me More” in the forming process of students’ humanitarian competency]. Information technologies and teaching aids. Vol. 68 (6), pp. 100–111. https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2263. [in Ukrainian].

Malykhin, O.V. & Hrytsenko, I.S. (2015). Formuvannia zahalnokulturnoi kompetentnosti studentiv filolohichnykh spetsialnostei [Formation of general cultural competence among students of philological specialties]. Kyiv, 492 p. [in Ukrainian].

Malykhin, O.V. & Karpiuk, V.A. (2018). Metodyka zastosuvannia IKT u protsesi formuvannia linhvokrainoznavchoi kompetentnosti studentiv-filolohiv [Methodical techniques of using ICT in the process of forming the students-philologists’linguistic and country study competency]. Information technologies and teaching aids. Vol. 68, pp. 112–124. https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2171. [in Ukrainian].

Prima, R. (2012). Aksiolohichni oriientyry u profesiinii pidhotovtsi maibutnoho pedahoha-vykhovatelia [Axiological guidelines in the professional training of a future teacher and educator]. Scientific Bulletin of the University of Chernivtsi. Series: Pedagogy and psychology. Chernivtsi, 635. pp. 171–176. [in Ukrainian].

Stasevska, O.A. (2014). Systema tsinnostei yak osnova buttia suchasnoho ukrainskoho suspilstva [The system of values as the basis of existence of modern Ukrainian society]. Bulletin of the National University “Law Academy of Ukraine named after Yaroslav Mudriy”. Vol. 1 (20), pp. 62–76. [in Ukrainian].

Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk (2002). [Philosophical encyclopedic dictionary]. (Ed.). Shynkaruk V.I. et al. Kyiv, 742 p. [in Ukrainian].

Chzhyiun, P. (2019). Sutnist poniattia “profesiini tsinnosti” [The essence of the concept of “professional values”]. Educational horizons. Vol. 1 (48), pp. 43–46. [in Ukrainian].

Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (2018/C 189/01). (2018). Official Journal of the European Union, C 189/1–C 189/13. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&rid=7 [in English].

Malykhin, O.V., Aristova, N.O. & Kovalchuk, V.I. (2019). Investigation into open educational resources for learning English in developing future philologists’ instrumental values. Society. Integration. Education. Proceedings the International Scientific Conference, Vol. 3, pp. 512–526. https://doi.org/10.17770/sie2019vol3.3833. [in English].

Topuzov, O., Malykhin, O., Usca, S. & Aristova, N. (2021). Ukrainian-Latvian Comparative Studies on University Education: Common European Values and Current Challenges: Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, Vol. 1, pp. 696–706. https://doi.org/10.17770/sie2021vol1.6423. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Номер

Розділ

Статті