ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ТРЕНЕРА-ВИКЛАДАЧА У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

  • Ірина Квасниця
  • Віта Хіміч
  • Нікіта Дмитришин

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.278044

Ключові слова:

тренер-викладач з виду спорту; конкурентоздатність; професійна діяльність; професійна майстерність

Анотація

У статті розкрито теоретичні основи формування професійної майстерності майбутніх тренерів у процесі професійної підготовки. Обґрунтовано структуру професійної діяльності тренера, що складається зі змістовно й функціонально взаємопов’язаних компонентів. Для виявлення основних компонентів професійної діяльності фахівця фізичної культури і спорту та розуміння необхідності формування і розвитку професійної майстерності проведено анкетування й опитування тренерів різних кваліфікаційних категорій ДЮСШ м. Хмельницький та Хмельницької обласної ШВСМ. У дослідженні також здійснено порівняльний аналіз чинників, які, на думку здобувачів вищої освіти Хмельницького національного університету, безпосередньо вливали на формування їхньої професійної майстерності у процесі професійної підготовки. З’ясовано, що професійна майстерність тренера-викладача з виду спорту значною мірою характеризується його компетентністю, готовністю до виконання професійних функцій, гармонійною єдністю його ціннісних установок, комунікативних здібностей та особистісних якостей.

Біографії авторів

Ірина Квасниця

доктор філософії, доцент кафедри теорії і методики фізичного виховання і спорту Хмельницького національного університету

Віта Хіміч

доктор філософії, доцент кафедри  теорії і методики фізичного виховання і спорту Хмельницького національного університету

Нікіта Дмитришин

здобувач вищої освіти спеціальності “Фізична культура і спорт”  Хмельницького національного університету

Посилання

Belikova, N. (2012). Teoretychni i metodychni zasady pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoi reabilitatsii do zdoroviazberezhuvalnoi diialnost [Theoretical and methodological basis of training of future specialists in physical rehabilitation to be engaged in health-protection activities]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv, 45 p. [in Ukrainian].

Homoniuk, О., Onyshko, О. & Raiko, V. (2016). Formuvannia profesiino-pedahohichnoi kultury maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnykh profesii zasobamy innovatsiinykh pedahohichnykh tekhnolohii [Formation of professional and pedagogical culture of students specializing in socionomic professions by means of innovation pedagogical technologies]. Modern information technologies and innovation methods of teaching within training of specialists: methodology, theory, experience, issues. Issue 44, pp. 286–290. [in Ukrainian].

Kvasnytsia, I., Ferenchuk, B., Tsisar, V. & Dmytryshyn, N. (2022). Kohnityvnyi komponent u konteksti formuvannia konkurentospromozhnosti maibutnoho fakhivtsia fizychnoi kultury i sportu [Cogninitive component within the context of formation of competitiveness of future specialists in physical culture and sports]. Academic papers of National Pedagogical dragomanov University. No. 5 (88), pp. 96–100. [in Ukrainian].

Kvasnytsia, I. (2021). Formuvannia profesiinoi mobilnosti maibutnikh treneriv-vykladachiv z vydu sportu u zakladakh vyshchoi osvity [Formation of professional mobility of future sports coaches-teachers in higher educational establishments]. Doctor’s thesis. Khmelnytskyi, 248 p. [in Ukrainian].

Kovalchuk, V. (2023). Rol pedahohichnoi praktyky v protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia [The role of pedagogical internship within the process of vocational training of teachers]. Youth and market. No. 1 (209), pp. 45–49. [in Ukrainian].

Kostyukevych, V. (2014). “Teoriia i metodyka sportyvnoi pidhotovky” (na prykladi komandnykh ihrovykh vydiv sportu) [Theory and methods of sports training (based on team sports): textbook]. Vinnytsya, 432 p. [in Ukrainian].

Kravets, R. (2023). Profesiina maisternist vykladacha inozemnoi movy yak zaporuka vsebichnoho rozvytku osobystosti zdobuvacha vyshchoi osvity [Professional mastery of foreign language teachers as a guarantee of all-round development of students’ personality]. Youth and market. No. 2 (210), pp. 13–19. [in Ukrainian].

Lashchivska, Ya. (2019). Professional excellence as the basic component of pedagogical culture [Profesiina maister-nist yak osnovnyi komponent pedahohichnoi kultury]. Educational space of Ukraine. No. 16, pp. 97–102. [in Ukrainian].

Nychkalo, N. (2014). Rozvytok profesiinoi osvity v umovakh hlobalizatsii nykh ta intehratsiinykh protsesiv [Development of professional education under conditions of globalization and integration processes: monograph]. Kyiv. [in Ukrainian].

Hirschi, A., & Valero, D. (2015). Career adaptability profiles and their relationship to adaptivity and adapting. Journal of Vocational Behavior. Vol. 88, pp. 220–229. DOI: 10.1016/j.jvb.2015.03.010 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-08

Номер

Розділ

Статті