СОЦІАЛЬНО-КУЛЬТУРНА ОБУМОВЛЕНІСТЬ ТА ПЕДАГОГІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ РЕАЛІЗАЦІЇ ПЕРСОНАЛІЗОВАНОГО НАВЧАННЯ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.279110Ключові слова:
персоналізоване навчання; цифровізація освіти; VUCA-світ; транспрофесіоналізм; інформаційна компетенціяАнотація
У статті проаналізовано соціально-культурну обумовленість та обґрунтовано педагогічний потенціал реалізації персоналізованого навчання в умовах цифровізації освіти. З’ясовано, що персоналізоване навчання, будучи особистісно орієнтованим за змістом, спрямоване на оптимізацію умов, що уможливлюють поліпшення результативності освітнього процесу в умовах VUCA-світу шляхом активізації суб’єктної позиції його учасників. Основу персоналізованого навчання складає інформаційна компетенція як транспрофесійна із властивостями багатовимірності, мобільності, саморозвитку упродовж життя.
Посилання
Bykov, V.Iu. (2019). Tsyfrova transformatsiia suspilstva i rozvytok kompiuterno-tekhnolohichnoi platformy osvity i nauky Ukrainy [Digital transformation of society and the development of the computer-technological platform of education and science of Ukraine]. Materialy metodolohichnoho seminaru NAPN Ukrainy “Informatsiino-tsyfrovyi osvitnii prostir Ukrainy: transformatsiini protsesy i perspektyvy rozvytku”. 4 kvitnia 2019 r. – Proceedings of the methodological seminar of the National Academy of Sciences of Ukraine “Information and digital educational space of Ukraine: transformational processes and development prospects”. April 4, 2019. (Ed.). V.H. Kremen, O.I. Liashenko. Kyiv, 2019. pp. 20–26. [in Ukrainian].
Butenko, L.L. (2015). Kultura naukovoho myslennia yak peredumova uspishnosti diialnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv [The culture of scientific thinking as a prerequisite for the success of scientific and pedagogical workers]. Personal spirituality: methodology, theory, practice: coll. of science work. No. 2 (65). pp. 27–39. [in Ukrainian].
Vyshkivska, V.B. (2008). Subiektnist studentiv u navchalnomu protsesi neobkhidna umova formuvannia profesiinoi kompetentnosti [Subjectivity of students in the educational process is a necessary condition for the formation of professional competence]. The scientific journal of the Mykhaylo Draomanov NPU. Vol. 8 (18). pp. 2–4. [in Ukrainian].
Lopushynskyi, I.P. (2018). “Tsyfrovizatsiia” osvity v konteksti rozvytku informatsiinoho suspilstva v Ukraini [“Digitization” of education in the context of information society development in Ukraine]. Pedagogical almanac. Vol. 37. pp. 46–55. [in Ukrainian].
Tryfonova, O.M. (2021). Osoblyvosti stvorennia osvitnoho seredovyshcha na zasadakh samoorhanizatsii y intehratsii pryrodnychykh nauk, tsyfrovoi transformatsii ta kompiuternykh tekhnolohii [Features of creating an educational environment based on self-organization and integration of natural sciences, digital transformation and computer technologies]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series “Pedagogy. Social work”. Vol. 1. pp. 410–414. [in Ukrainian].
Tur, R.I. (2004). Pedahohichna refleksiia – osnova formuvannia tvorchoho samorozvytku osobystosti [Pedagogical reflection is the basis of the formation of creative self – development of the individual]. School management. Kharkiv, No. 13. pp. 22–24. [in Ukrainian].
Nikolaiesku, I.A. (2022). Tsyfrovizatsiia osvity yak suchasna vymoha informatsiinoho suspilstva [Digitization of education as a modern requirement of the information society]. Prospects and innovations of science. No. 2 (7). pp. 914–922. [in Ukrainian].
Rekomendatsii shchodo vprovadzhennia zmishanoho navchannia u zakladakh fakhovoi peredvyshchoi ta vyshchoi osvity [Recommendations regarding the implementation of mixed education in institutions of vocational pre-higher and higher education. Ministry of Education and Science of Ukraine]. Ministry of Education and Science of Ukraine. 24.06.2020. Available at: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/rekomendacij-shodo-vprovadzhennya-zmishanogo-navchannya-uzakladah-fahovoyi-peredvishoyi-ta-vishoyi-osviti [in Ukrainian].
Shaida, N.P. & Shaida, O.H. (2018). Rozvytok profesiinoho myslennia maibutnikh pedahohiv yak osnova profesiinoi pidhotovky vchytelia suchasnoi ukrainskoi shkoly [The development of professional thinking of future teachers as the basis of professional training of a teacher of a modern Ukrainian school]. Theory and practice of modern psychology. No. 6. pp. 171–174. [in Ukrainian].
Iakubov, S. (2016). Personalizovane navchannia v zahalnoosvitnii shkoli. Osnovni vyznachennia ta shliakh do vprovadzhennia [Personalized learning in a secondary school. Basic definitions and implementation path]. School Director. No. 9 (117). pp. 59–72. [in Ukrainian].
Bray, B. & McClaskey, K. (2015). Make Learning Personal. The What, Who, WOW, Where, and Why. Corwin. 288 р. [in English].
UNESCO Incheon Declaration for Education 2030. Available at: https://undocs.org/pdf?symbol=ru/A/RES/74/223. [in English].
Rickabaugh, J. (2012). Learning independence continuum. CESA. [in English].
Carretero, S. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use / S. Carretero, R. Vuorikari, Y. Punie. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Available at: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.