СОЦІАЛЬНО-КУЛЬТУРНА ОБУМОВЛЕНІСТЬ ТА ПЕДАГОГІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ РЕАЛІЗАЦІЇ ПЕРСОНАЛІЗОВАНОГО НАВЧАННЯ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Ванда Вишківська
  • Оксана Голікова
  • Євген Козлов

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.279110

Ключові слова:

персоналізоване навчання; цифровізація освіти; VUCA-світ; транспрофесіоналізм; інформаційна компетенція

Анотація

У статті проаналізовано соціально-культурну обумовленість та обґрунтовано педагогічний потенціал реалізації персоналізованого навчання в умовах цифровізації освіти. З’ясовано, що персоналізоване навчання, будучи особистісно орієнтованим за змістом, спрямоване на оптимізацію умов, що уможливлюють поліпшення результативності освітнього процесу в умовах VUCA-світу шляхом активізації суб’єктної позиції його учасників. Основу персоналізованого навчання складає інформаційна компетенція як транспрофесійна із властивостями багатовимірності, мобільності, саморозвитку упродовж життя.

Біографії авторів

Ванда Вишківська

кандидат педагогічних наук, доцент доцент кафедри педагогіки педагогічного факультету  Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Оксана Голікова

кандидат філологічних наук, доцент доцент кафедри ділової іноземної мови та перекладу Харківського національного технічного університету “ХПІ”

Євген Козлов

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри ділової іноземної мови та перекладу Харківського національного технічного університету “ХПІ”

Посилання

Bykov, V.Iu. (2019). Tsyfrova transformatsiia suspilstva i rozvytok kompiuterno-tekhnolohichnoi platformy osvity i nauky Ukrainy [Digital transformation of society and the development of the computer-technological platform of education and science of Ukraine]. Materialy metodolohichnoho seminaru NAPN Ukrainy “Informatsiino-tsyfrovyi osvitnii prostir Ukrainy: transformatsiini protsesy i perspektyvy rozvytku”. 4 kvitnia 2019 r. – Proceedings of the methodological seminar of the National Academy of Sciences of Ukraine “Information and digital educational space of Ukraine: transformational processes and development prospects”. April 4, 2019. (Ed.). V.H. Kremen, O.I. Liashenko. Kyiv, 2019. pp. 20–26. [in Ukrainian].

Butenko, L.L. (2015). Kultura naukovoho myslennia yak peredumova uspishnosti diialnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv [The culture of scientific thinking as a prerequisite for the success of scientific and pedagogical workers]. Personal spirituality: methodology, theory, practice: coll. of science work. No. 2 (65). pp. 27–39. [in Ukrainian].

Vyshkivska, V.B. (2008). Subiektnist studentiv u navchalnomu protsesi neobkhidna umova formuvannia profesiinoi kompetentnosti [Subjectivity of students in the educational process is a necessary condition for the formation of professional competence]. The scientific journal of the Mykhaylo Draomanov NPU. Vol. 8 (18). pp. 2–4. [in Ukrainian].

Lopushynskyi, I.P. (2018). “Tsyfrovizatsiia” osvity v konteksti rozvytku informatsiinoho suspilstva v Ukraini [“Digitization” of education in the context of information society development in Ukraine]. Pedagogical almanac. Vol. 37. pp. 46–55. [in Ukrainian].

Tryfonova, O.M. (2021). Osoblyvosti stvorennia osvitnoho seredovyshcha na zasadakh samoorhanizatsii y intehratsii pryrodnychykh nauk, tsyfrovoi transformatsii ta kompiuternykh tekhnolohii [Features of creating an educational environment based on self-organization and integration of natural sciences, digital transformation and computer technologies]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series “Pedagogy. Social work”. Vol. 1. pp. 410–414. [in Ukrainian].

Tur, R.I. (2004). Pedahohichna refleksiia – osnova formuvannia tvorchoho samorozvytku osobystosti [Pedagogical reflection is the basis of the formation of creative self – development of the individual]. School management. Kharkiv, No. 13. pp. 22–24. [in Ukrainian].

Nikolaiesku, I.A. (2022). Tsyfrovizatsiia osvity yak suchasna vymoha informatsiinoho suspilstva [Digitization of education as a modern requirement of the information society]. Prospects and innovations of science. No. 2 (7). pp. 914–922. [in Ukrainian].

Rekomendatsii shchodo vprovadzhennia zmishanoho navchannia u zakladakh fakhovoi peredvyshchoi ta vyshchoi osvity [Recommendations regarding the implementation of mixed education in institutions of vocational pre-higher and higher education. Ministry of Education and Science of Ukraine]. Ministry of Education and Science of Ukraine. 24.06.2020. Available at: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/rekomendacij-shodo-vprovadzhennya-zmishanogo-navchannya-uzakladah-fahovoyi-peredvishoyi-ta-vishoyi-osviti [in Ukrainian].

Shaida, N.P. & Shaida, O.H. (2018). Rozvytok profesiinoho myslennia maibutnikh pedahohiv yak osnova profesiinoi pidhotovky vchytelia suchasnoi ukrainskoi shkoly [The development of professional thinking of future teachers as the basis of professional training of a teacher of a modern Ukrainian school]. Theory and practice of modern psychology. No. 6. pp. 171–174. [in Ukrainian].

Iakubov, S. (2016). Personalizovane navchannia v zahalnoosvitnii shkoli. Osnovni vyznachennia ta shliakh do vprovadzhennia [Personalized learning in a secondary school. Basic definitions and implementation path]. School Director. No. 9 (117). pp. 59–72. [in Ukrainian].

Bray, B. & McClaskey, K. (2015). Make Learning Personal. The What, Who, WOW, Where, and Why. Corwin. 288 р. [in English].

UNESCO Incheon Declaration for Education 2030. Available at: https://undocs.org/pdf?symbol=ru/A/RES/74/223. [in English].

Rickabaugh, J. (2012). Learning independence continuum. CESA. [in English].

Carretero, S. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use / S. Carretero, R. Vuorikari, Y. Punie. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Available at: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-08

Номер

Розділ

Статті