УЧИТЕЛЬ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ЯК СУБ’ЄКТ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ МІЖКУЛЬТУРНОЇ ВЗАЄМОДІЇ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.279112Ключові слова:
міжкультурний простір; міжкультурна взаємодія; освітнє середовище; толерантність; терпимість; вчитель початкових класівАнотація
У статті порушується проблема взаємодії суб’єктів освітнього процесу в міжкультурному освітньому просторі. Визначено стан досліджуваного питання в педагогічній теорії і практиці; уточнено сутність понять “міжкультурний простір”, “міжкультурна взаємодія”; окреслено особливості міжкультурного простору Закарпаття; описано вимоги до вчителя початкових класів як суб’єкта освітнього процесу в умовах міжкультурної взаємодії; на основі аналізу емпіричних даних з’ясовано, наскільки сучасний учитель початкових класів обізнаний з проблемами міжкультурної освіти.
Посилання
Deklaratsiia nezalezhnosti SShA (1999). [The Declaration of Independence of the United States]. Available at: http://osvita.khpg.org/index.php?do=print&id=946555693 [in Ukrainian].
Ievtukh, V. (2009). Mizhkulturnyi dialoh: efektyvnyi konstrukt intehratyvnoho rozvytku polietnichnykh suspilstv [Intercultural dialogue: an effective construct of integrative development of multiethnic societies]. Political management. No. 3, pp. 313–319. [in Ukrainian].
Iezhova, T.Ye. (2012). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy stvorennia tolerantnoho osvitnoho seredovyshcha inkliuzyvnoi shkoly [Organizational and pedagogical conditions for creating a tolerant educational environment of an inclusive school]. Actual problems of education and upbringing of people with special needs. No. 9, pp. 66–75. [in Ukrainian].
Zahalna deklaratsiia prav liudyny (1948). [Universal Declaration of Human]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text [in Ukrainian].
Kontseptsiia “Nova ukrainska shkola” (2016). [The concept “New Ukrainian school”]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].
Molnar, T.I. (2019). Kroskulturnyi prostir pochatkovoi shkoly yak sfera vzaiemodii subiektiv [The cross-cultural space of the elementary school as a field of interaction of subjects]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects. No. 71, pp. 169–173. [in Ukrainian].
Molnar, T.I. (2020). Osvitnie seredovyshche pochatkovoi shkoly yak komponent mizhkulturnoho prostoru [The educational environment of the primary school as a component of the intercultural space]. Pedagogy theory: collective monography. International Science Group. Boston: Primedia eLaunch. pp. 138–142. [in Ukrainian].
Natsionalna doktryna rozvytku osvity Ukrainy u ХХІ stolitti (2002). [The national doctrine of the development of education of Ukraine in the 21st century]. Available at: http://www.edudirect.net/sopids-1388-1.html [in Ukrainian].
Pro kilkist ta sklad naselennia Zakarpatskoi oblasti za pidsumkamy Vseukrainskoho perepysu naselennia 2001 roku [About the number and composition of the population of the Transcarpathian region according to the results of the All-Ukrainian population census of 2001]. Available at: http://2001.ukrcensus.gov.ua/results/general/nationality/zakarpatia/ [in Ukrainian].
Profesiinyi standart za profesiiamy “Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity”, “Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity”, “Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)” (2020). [Professional standard for the professions “Teacher of primary classes of a general secondary education institution”, “Teacher of a general secondary education institution”, "Teacher of primary education (with junior specialist diploma)”]. Available at: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/Nakaz_2736.pdf [in Ukrainian].
Saraieva, O.V. (2014). Formuvannia tolerantnoho seredovyshcha v avtorskii shkoli V. Sukhomlynskoho [Formation of a tolerant environment in the author’s school of V. Sukhomlynskiy]. Scientific notes of Moscow State University named after V.O. Sukhomlynskiy. No. 46 (108), pp. 130–133. [in Ukrainian].
Derman-Sparks, L. (1993/94). Empowering children to create a caring culture in a world of differences. Childhood Education. Vol. 70, No. 2, pp. 66–71. https://doi.org/10.1080/00094056.1993.10520994 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.