УЧИТЕЛЬ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ЯК СУБ’ЄКТ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ МІЖКУЛЬТУРНОЇ ВЗАЄМОДІЇ

Автор(и)

  • Тетяна Молнар
  • Марія Лавренова
  • Наталія Лалак
  • Любов Фенчак

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.279112

Ключові слова:

міжкультурний простір; міжкультурна взаємодія; освітнє середовище; толерантність; терпимість; вчитель початкових класів

Анотація

У статті порушується проблема взаємодії суб’єктів освітнього процесу в міжкультурному освітньому просторі. Визначено стан досліджуваного питання в педагогічній теорії і практиці; уточнено сутність понять “міжкультурний простір”, “міжкультурна взаємодія”; окреслено особливості міжкультурного простору Закарпаття; описано вимоги до вчителя початкових класів як суб’єкта освітнього процесу в умовах міжкультурної взаємодії; на основі аналізу емпіричних даних з’ясовано, наскільки сучасний учитель початкових класів обізнаний з проблемами міжкультурної освіти.

Біографії авторів

Тетяна Молнар

доктор педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії та методики початкової освіти Мукачівського державного університету

Марія Лавренова

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії та методики початкової освіти Мукачівського державного університету

Наталія Лалак

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії та методики початкової освіти Мукачівського державного університету

Любов Фенчак

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії та методики початкової освіти Мукачівського державного університету

Посилання

Deklaratsiia nezalezhnosti SShA (1999). [The Declaration of Independence of the United States]. Available at: http://osvita.khpg.org/index.php?do=print&id=946555693 [in Ukrainian].

Ievtukh, V. (2009). Mizhkulturnyi dialoh: efektyvnyi konstrukt intehratyvnoho rozvytku polietnichnykh suspilstv [Intercultural dialogue: an effective construct of integrative development of multiethnic societies]. Political management. No. 3, pp. 313–319. [in Ukrainian].

Iezhova, T.Ye. (2012). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy stvorennia tolerantnoho osvitnoho seredovyshcha inkliuzyvnoi shkoly [Organizational and pedagogical conditions for creating a tolerant educational environment of an inclusive school]. Actual problems of education and upbringing of people with special needs. No. 9, pp. 66–75. [in Ukrainian].

Zahalna deklaratsiia prav liudyny (1948). [Universal Declaration of Human]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text [in Ukrainian].

Kontseptsiia “Nova ukrainska shkola” (2016). [The concept “New Ukrainian school”]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].

Molnar, T.I. (2019). Kroskulturnyi prostir pochatkovoi shkoly yak sfera vzaiemodii subiektiv [The cross-cultural space of the elementary school as a field of interaction of subjects]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects. No. 71, pp. 169–173. [in Ukrainian].

Molnar, T.I. (2020). Osvitnie seredovyshche pochatkovoi shkoly yak komponent mizhkulturnoho prostoru [The educational environment of the primary school as a component of the intercultural space]. Pedagogy theory: collective monography. International Science Group. Boston: Primedia eLaunch. pp. 138–142. [in Ukrainian].

Natsionalna doktryna rozvytku osvity Ukrainy u ХХІ stolitti (2002). [The national doctrine of the development of education of Ukraine in the 21st century]. Available at: http://www.edudirect.net/sopids-1388-1.html [in Ukrainian].

Pro kilkist ta sklad naselennia Zakarpatskoi oblasti za pidsumkamy Vseukrainskoho perepysu naselennia 2001 roku [About the number and composition of the population of the Transcarpathian region according to the results of the All-Ukrainian population census of 2001]. Available at: http://2001.ukrcensus.gov.ua/results/general/nationality/zakarpatia/ [in Ukrainian].

Profesiinyi standart za profesiiamy “Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity”, “Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity”, “Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)” (2020). [Professional standard for the professions “Teacher of primary classes of a general secondary education institution”, “Teacher of a general secondary education institution”, "Teacher of primary education (with junior specialist diploma)”]. Available at: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/Nakaz_2736.pdf [in Ukrainian].

Saraieva, O.V. (2014). Formuvannia tolerantnoho seredovyshcha v avtorskii shkoli V. Sukhomlynskoho [Formation of a tolerant environment in the author’s school of V. Sukhomlynskiy]. Scientific notes of Moscow State University named after V.O. Sukhomlynskiy. No. 46 (108), pp. 130–133. [in Ukrainian].

Derman-Sparks, L. (1993/94). Empowering children to create a caring culture in a world of differences. Childhood Education. Vol. 70, No. 2, pp. 66–71. https://doi.org/10.1080/00094056.1993.10520994 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-08

Номер

Розділ

Статті