ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НА ЗАСАДАХ ЕТНОДИЗАЙНУ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.279124Ключові слова:
етнодизайн; розвиток творчих здібностей учнів; підготовка майбутніх учителів технологій; технологія виготовлення народної ляльки; лялька-мотанка в навчальному процесі початкової, базової середньої, позашкільної освітиАнотація
У статті розглянуто окремі аспекти впливу етнодизайну на розвиток творчих здібностей учнів на заняттях з трудового навчання і технологій, а також на гурткових заняттях у закладах позашкільної освіти. Підкреслено роль учителя трудового навчання та технологій у процесі залучення учнівської молоді до етнотрадицій, народного мистецтва та національної культури. Доведено, що лялька-мотанка є симбіозом різних напрямів народного мистецтва. Залучаючись до розробки та створення вузлової ляльки, дітей знайомляться з народним костюмом, вишивкою, ткацтвом, традиційною символікою та орнаментикою й низкою інших етнотехнологій. У дослідженні також акцентовано увагу на проєктній діяльності учнів, яка сприяє комплексному підходу до технологічного процесу створення нових виробів – від ідеї до презентації та реалізації власних задумів.
Посилання
Bezsonova, L. (2019). Mova etnokulturnoi symvoliky v suchasnii ukrainskii znakovii hrafitsi [The language of ethnocultural symbolism in modern Ukrainian sign graphics]. Ethnodesign in the context of Ukrainian national revival and European integration. Book 2: coll. of science works. pp. 250–255. [in Ukrainian].
Voloskyi, V. (2019). Etnodyzain-osvita u strukturi profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia [Ethnodesign-education in the structure of professional training of future teachers of labor education]. Ethnodesign in the context of Ukrainian national revival and European integration. Book 2: coll. of science works. pp. 27–31. [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity (2018). [State standard of primary education]. Official Gazette of Ukraine. No. (19). p. 637 [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity (2020). [State standard of basic secondary education]. Official Gazette of Ukraine. No. (81). p. 2615 [in Ukrainian].
Kozyrod, O. (2019). Vplyv etnodyzainu na formuvannia tvorchykh zdibnostei vykhovantsiv hurtka pochatkovoho tekhnichnoho modeliuvannia [He influence of ethnodesign on the formation of creative abilities of pupils of the primary technical modeling group]. Ethnodesign in the context of Ukrainian national revival and European integration. Book 2: coll. of science works. pp. 396–401. [in Ukrainian].
Kudria, O. (2019). Osoblyvosti vyvchennia etnodyzainu uchniamy na urokakh trudovoho navchannia [Peculiarities of study of ethnodesign by students in labor training classes]. Ethnodesign in the context of Ukrainian national revival and European integration. Book 3: coll. of science works. pp. 457–458. [in Ukrainian].
Kucher, S. (2019). Formuvannia motyvatsiino-tsinnisnoho komponenta profesiinoi kompetentnosti vchytelia tekhnolohii na zasadakh etnodyzainu [Formation of the motivational and value component of the professional competence of a technology teacher on the basis of ethnodesign]. Ethnodesign in the context of Ukrainian national revival and European integration. Book 2: coll. of science works. pp. 21–27. [in Ukrainian].
Makar, Z. & Shvets, O. (2019). Zabezpechennia motyvatsii do tvorchosti samorozvytku zavdiaky uchasti v konkursakh i vystavkakh [Providing motivation for creative self-development through participation in competitions and exhibitions]. Ethnodesign in the context of Ukrainian national revival and European integration. Book 2: coll. of science works. pp. 49–54. [in Ukrainian].
Kilderov, D., Machacha, T., Yurzhenko, V. & Lupiak, D. Modelna navchalna prohrama “TEKHNOLOHII. 5–6 KLASY” [Model educational program “TECHNOLOGIES. 5–6 CLASSES” for general secondary education institutions]. Recommended by the Ministry of Education and Science of Ukraine (order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated July 12, 2021 No. 795). [in Ukrainian].
Shkura, H. & Bykovskyi, T. (2019). Navchalni prohramy z pozashkilnoi osvity. Naukovo-tekhnichnyi napriam [Educational programs for extracurricular education. Scientific and technical direction]. [in Ukrainian].
Orshanskyi, L., Nyshchak, I. & Pavlovskyi, Yu. (2022). Pedahohichni umovy formuvannia tvorchoi aktyvnosti maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia u protsesi profesiinoi pidhotovky [Pedagogical conditions for the formation of creative activity of future teachers of labor education in the process of professional training]. Youth and the market. No. 1 (199). pp. 12–18. [in Ukrainian].
Sribna, Yu. & Kulchynska, N. (2016). Vyhotovlennia netradytsiinoi pysanky-motanky z elementamy vyshyvky [Production of non-traditional pysanka-motanka with embroidery elements]. The image of a modern teacher. No. (10). pp. 53–57. [in Ukrainian].
Strilets, O. (2013). Do tradytsii etnodyzainu: ukrainska lialka-motanka [To the traditions of ethnodesign: the Ukrainian motanka doll]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomano. Publishing house NPU imeni M.P. Drahomanova. Vol. 14 (19). pp. 244–247. [in Ukrainian].
Filonych, O. (2014). Psykholoho-pedahohichni peredumovy pidhotovky maibutnikh vchyteliv tekhnolohii z vykorystanniam etnodyzainu pry vyhotovlenni odiahu [Psychological and pedagogical prerequisites for the training of future technology teachers using ethnodesign in the manufacture of clothes]. Kyiv Scientific and Pedagogical Bulletin. No. 2 (02). pp. 90–95. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.