ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НА ЗАСАДАХ ЕТНОДИЗАЙНУ

Автор(и)

  • Наталія Свиридюк

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.279124

Ключові слова:

етнодизайн; розвиток творчих здібностей учнів; підготовка майбутніх учителів технологій; технологія виготовлення народної ляльки; лялька-мотанка в навчальному процесі початкової, базової середньої, позашкільної освіти

Анотація

У статті розглянуто окремі аспекти впливу етнодизайну на розвиток творчих здібностей учнів на заняттях з трудового навчання і технологій, а також на гурткових заняттях у закладах позашкільної освіти. Підкреслено роль учителя трудового навчання та технологій у процесі залучення учнівської молоді до етнотрадицій, народного мистецтва та національної культури. Доведено, що лялька-мотанка є симбіозом різних напрямів народного мистецтва. Залучаючись до розробки та створення вузлової ляльки, дітей знайомляться з народним костюмом, вишивкою, ткацтвом, традиційною символікою та орнаментикою й низкою інших етнотехнологій. У дослідженні також акцентовано увагу на проєктній діяльності учнів, яка сприяє комплексному підходу до технологічного процесу створення нових виробів – від ідеї до презентації та реалізації власних задумів.

Біографія автора

Наталія Свиридюк

заслужений майстер народної творчості України, член Спілки дизайнерів України, здобувач наукового ступеня “доктор філософії” Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка

Посилання

Bezsonova, L. (2019). Mova etnokulturnoi symvoliky v suchasnii ukrainskii znakovii hrafitsi [The language of ethnocultural symbolism in modern Ukrainian sign graphics]. Ethnodesign in the context of Ukrainian national revival and European integration. Book 2: coll. of science works. pp. 250–255. [in Ukrainian].

Voloskyi, V. (2019). Etnodyzain-osvita u strukturi profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia [Ethnodesign-education in the structure of professional training of future teachers of labor education]. Ethnodesign in the context of Ukrainian national revival and European integration. Book 2: coll. of science works. pp. 27–31. [in Ukrainian].

Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity (2018). [State standard of primary education]. Official Gazette of Ukraine. No. (19). p. 637 [in Ukrainian].

Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity (2020). [State standard of basic secondary education]. Official Gazette of Ukraine. No. (81). p. 2615 [in Ukrainian].

Kozyrod, O. (2019). Vplyv etnodyzainu na formuvannia tvorchykh zdibnostei vykhovantsiv hurtka pochatkovoho tekhnichnoho modeliuvannia [He influence of ethnodesign on the formation of creative abilities of pupils of the primary technical modeling group]. Ethnodesign in the context of Ukrainian national revival and European integration. Book 2: coll. of science works. pp. 396–401. [in Ukrainian].

Kudria, O. (2019). Osoblyvosti vyvchennia etnodyzainu uchniamy na urokakh trudovoho navchannia [Peculiarities of study of ethnodesign by students in labor training classes]. Ethnodesign in the context of Ukrainian national revival and European integration. Book 3: coll. of science works. pp. 457–458. [in Ukrainian].

Kucher, S. (2019). Formuvannia motyvatsiino-tsinnisnoho komponenta profesiinoi kompetentnosti vchytelia tekhnolohii na zasadakh etnodyzainu [Formation of the motivational and value component of the professional competence of a technology teacher on the basis of ethnodesign]. Ethnodesign in the context of Ukrainian national revival and European integration. Book 2: coll. of science works. pp. 21–27. [in Ukrainian].

Makar, Z. & Shvets, O. (2019). Zabezpechennia motyvatsii do tvorchosti samorozvytku zavdiaky uchasti v konkursakh i vystavkakh [Providing motivation for creative self-development through participation in competitions and exhibitions]. Ethnodesign in the context of Ukrainian national revival and European integration. Book 2: coll. of science works. pp. 49–54. [in Ukrainian].

Kilderov, D., Machacha, T., Yurzhenko, V. & Lupiak, D. Modelna navchalna prohrama “TEKHNOLOHII. 5–6 KLASY” [Model educational program “TECHNOLOGIES. 5–6 CLASSES” for general secondary education institutions]. Recommended by the Ministry of Education and Science of Ukraine (order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated July 12, 2021 No. 795). [in Ukrainian].

Shkura, H. & Bykovskyi, T. (2019). Navchalni prohramy z pozashkilnoi osvity. Naukovo-tekhnichnyi napriam [Educational programs for extracurricular education. Scientific and technical direction]. [in Ukrainian].

Orshanskyi, L., Nyshchak, I. & Pavlovskyi, Yu. (2022). Pedahohichni umovy formuvannia tvorchoi aktyvnosti maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia u protsesi profesiinoi pidhotovky [Pedagogical conditions for the formation of creative activity of future teachers of labor education in the process of professional training]. Youth and the market. No. 1 (199). pp. 12–18. [in Ukrainian].

Sribna, Yu. & Kulchynska, N. (2016). Vyhotovlennia netradytsiinoi pysanky-motanky z elementamy vyshyvky [Production of non-traditional pysanka-motanka with embroidery elements]. The image of a modern teacher. No. (10). pp. 53–57. [in Ukrainian].

Strilets, O. (2013). Do tradytsii etnodyzainu: ukrainska lialka-motanka [To the traditions of ethnodesign: the Ukrainian motanka doll]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomano. Publishing house NPU imeni M.P. Drahomanova. Vol. 14 (19). pp. 244–247. [in Ukrainian].

Filonych, O. (2014). Psykholoho-pedahohichni peredumovy pidhotovky maibutnikh vchyteliv tekhnolohii z vykorystanniam etnodyzainu pry vyhotovlenni odiahu [Psychological and pedagogical prerequisites for the training of future technology teachers using ethnodesign in the manufacture of clothes]. Kyiv Scientific and Pedagogical Bulletin. No. 2 (02). pp. 90–95. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-08

Номер

Розділ

Статті