ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ ВИМІРЮВАННЯ ЯКОСТІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ: ВІД ТЕОРІЇ ДО ПРАКТИКИ

Автор(и)

  • Ольга Андрійчук

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.282775

Ключові слова:

оцінювання; педагогічне оцінювання; види педагогічного оцінювання; формувальне оцінювання; підсумкове оцінювання; якість освіти

Анотація

У статті розглянуто поняття “формувальне оцінювання” через призму його трактування як зарубіжними, так і вітчизняними науковцями. Акцентовано увагу на тому, що будь-який вид педагогічного оцінювання є інструментом вимірювання якості освіти. Наведено приклади векторності досліджень формувального оцінювання зарубіжними науковцями. Проведено аналіз досліджень вітчизняних науковців, які свідчать, що формувальне оцінювання є актуальним питанням реформування системи освіти в Україні, оскільки ефективно впливає на рівень якості освітнього процесу. Порівняльною характеристикою змісту понять “формувальне оцінювання” та “підсумкове оцінювання” привернуто увагу педагогічних працівників до особливостей організації та проведення формувального оцінювання під час освітнього процесу.

Біографія автора

Ольга Андрійчук

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри методики викладання навчальних предметів комунального закладу “Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти” Житомирської обласної ради

Посилання

Balukh, Yu.M. (2016). Analiz efektyvnosti formuvalʹnoho otsinyuvannya v navchalnomu protsesi [Analysis of the effectiveness of formative assessment in the educational process]. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series “Pedagogical Sciences”. Vol. 45. pp. 92–97. [in Ukrainian].

Zakon Ukrayiny “Pro povnu zahalnu serednyu osvituˮ [Law of Ukraine “On comprehensive general secondary education”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (Accessed 24 May, 2023). [in Ukrainian].

Zyazyun, I.A. (2017). Formuvalne otsinyuvannya yak instrument rozvytku klyuchovykh kompetentnostey uchniv [Formative assessment as a tool for developing key student competencies]. Pedagogical education: theory and practice. Vol. 25. pp. 72–76. [in Ukrainian].

Korniyenko, L.V. (2015). Rol formuvalnoho otsinyuvannya u pidvyshchenni yakosti navchannya [The role of formative assessment in improving the quality of education]. Scientific notes of the University “Ostroh Academy”. “Pedagogy” series. Vol. 49. pp. 98–104. [in Ukrainian].

Lytovchenko, I.V. (2018). Formuvalne otsinyuvannya: zasady ta praktyka v ukrayinskiy osviti [Formative assessment: principles and practice in Ukrainian education]. Kyiv, 150 p. [in Ukrainian].

Lyashenko, O.Yu. (2019). Formuvalne otsinyuvannya yak zasib stymulyuvannya navchalnoho prohresu uchniv [Formative assessment as a means of stimulating the educational progress of students]. Higher education of Ukraine. Vol. 2. pp. 54–59. [in Ukrainian].

Bron, J. (2008). Formative assessment: A systematic review of its theoretical underpinnings and effectiveness. Research Papers in Education. Vol. 23 (4). pp. 411–433. [in English].

Harlen, W. & James, M. (1997). Assessment and learning: Differences and relationships between formative and summative assessment. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. Vol. 4 (3). pp. 365–379. [in English].

Wiliam, D. (2011). Embedded formative assessment. Solution Tree Press. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-30

Номер

Розділ

Статті