ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ФАРМАЦЕВТІВ

Автор(и)

  • Кіра Гнезділова

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.282776

Ключові слова:

підготовка; інтерактивні технології; інновації; фармацевтичні та медичні спеціальності; інтерактивні технології; післядипломна освіта; безперервна професійна освіта

Анотація

У статті висвітлено теоретичні аспекти і практичний досвід використання інтерактивних технологій у системі післядипломної освіти та безперервного професійного розвитку фармацевтичних фахівців. Наголошено на доцільності застосування інтерактивних технологій для становлення та розвитку особистості майбутнього фахівця охорони здоров’я. З’ясовано, що інновації у змісті освіти мають доповнюватися і реалізовуватися через оволодіння інноваційними методами. Зауважено, що пошук методологічного підґрунтя інтерактивних технологій післядипломного навчання є особливо актуальним і перспективним завданням розвитку післядипломної освіти в теоретичній та практичній площинах. Розкрито особливості використання інтерактивних методів навчання у процесі підготовки майбутніх фармацевтів.

Біографія автора

Кіра Гнезділова

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри дошкільної та спеціальної освіти Черкаського національного університету імені Б. Хмельницького

Посилання

Boychuk, I. (2007). Bezperervnyi profesiinyi rozvytok farmatsevta – harant pidvyshchennia yakosti farmatsevtychnoi dopomohy [Continuous professional development of a pharmacist is a guarantor of improving the quality of pharmaceutical care]. Problema dukhovnosti suchasnoi molodi: realii ta perspektyvy: materialy Mizhrehion. nauk.-prakt. konf. molodykh doslidnykiv, 8 lystopada 2007 r. – The problem of spirituality of modern youth: realities and prospects: Proceedings of the interregional scientific and practical conference of young researchers, November 8, 2007. Zhytomyr, pp. 93–95. [in Ukrainian].

Boychuk, I. (2015). Pedahohichni umovy profesiinoi pidhotovky maibutnikh farmatsevtiv u koledzhi [Pedagogical conditions of professional training of future pharmacists in college]. Extended abstract of candidate’s thesis. Zhytomyr I. Franko State University. Zhytomyr, 22 p. [in Ukrainian].

Bobkova, I.A., Burianova, V.V., Uminska, K.A. & Hranivska, V.O. (2021). Pedahohichni umovy vykorystannia interaktyvnykh tekhnolohii navchannia pid chas pidhotovky studentiv-farmatsevtiv [Pedagogical conditions for the using of interactive learning technologies during the training of pharmacist students]. Pedagogical sciences: theory and practice. Zaporizhzhia. No. 3 (39), pp. 129–134. [in Ukrainian].

Burova, L.M. (2013). Interaktyvni tekhnolohii zaochnoho navchannia studentiv-farmatsevtiv. [Interactive technologies of correspondence education of pharmaceutical students]. Medical education. No. 1, pp. 69–71. [in Ukrainian].

Vyshnytska, I.V., Obrazenko, M.S. & Aleksandrova, O.O. (2021). Dystantsiina pisliadyplomna osvita fakhivtsiv farmatsevtychnoi haluzi [Distance postgraduate education of specialists in the pharmaceutical industry]. Farmatsevtychna nauka ta praktyka: problemy, dosiahnennia, perspektyvy rozvytku: mater. III nauk.-prakt. internet-konf. z mizhnar. uchastiu, m. Kharkiv, 15–16 kvit. 2021 r. – Pharmaceutical science and practice: problems, achievements, development prospects: Proceedings of III scientific-practical internet-conference with international participation, Kharkiv, April 15–16, 2021]. Kharkiv, 414 p. [in Ukrainian].

Galii, L.V., Shulga, L.I., Yakushchenko, V.A., Nartov, P.V., Burian, K.O. & Bagan, S.O. (2019). Vprovadzhennia dystantsiinoi formy navchannia v systemu pisliadyplomnoi osvity: problemni pytannia sohodennia [Implementation of distance education in the system of postgraduate education: problematic issues of today]. Problems of continuing medical education and science. No. 3 (35). pp. 14–20. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psmno_2019_3_5. [in Ukrainian].

Dudenko, V.G. & Vdovichenko, V.Iu. (2019). Vykorystannia interaktyvnykh metodiv navchannia dlia formuvannia fakhovoi kompetentnosti z klinichnoi anatomii ta operatyvnoi khirurhii u studentiv medychnykh [The using of interactive teaching methods for the formation of professional competence in clinical anatomy and operative surgery among students of medical universities]. Innovatsii u vyshchii medychnii ta farmatsevtychnii osviti Ukrainy (z dystantsiinym pidiednanniam VM(F)NZ Ukrainy za dopomohoiu videokonferents-zviazku – Innovations in the higher medical and pharmaceutical education of Ukraine (with remote connection of the Ministry of Health of Ukraine by means of video conference communication): XVI All-Ukrainian scientific and practical conference with international participation, Ternopil, May 16–17, 2019. Ternopil I.Ya. Gorbachevskiy National Medical University. Ternopil, pp. 182‒183. [in Ukrainian].

Kaidalova, L.G. & Drozhyk, L.V. (2018). Interaktyvni tekhnolohii u pidhotovtsi mahistriv farmatsevtychnykh ta medychnykh spetsialnostei [Interactive technologies in the preparation of masters of pharmaceutical and medical specialties]. Theory and methods of teaching and education. Vol. 44, pp. 44–54. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ttmniv_2018_44_6. [in Ukrainian].

Materialy vyiznoho spilnoho zasidannia Komitetu Verkhovnoi Rady Ukrainy z pytan nauky i osvity ta Konsultatyvnoi rady z pytan informatyzatsii pry Verkhovnii Radi Ukrainy pro khid vykonannia Derzhavnoi prohramy “Informatsiini ta komunikatsiini tekhnolohii” [Materials of the field joint meeting of the Committee of the Verkhovna Rada of Ukraine on Science and Education and the Consultative Council on Informatization at the Verkhovna Rada of Ukraine on the implementation of the State Program “Information and Communication Technologies”]. Committee of Council of Ukraine on Science and Education; сomplied by: I.B. Zhilyaev, M.K. Rodionov, A.I. Semenchenko, edited by: K.S. Samoilyk (head) and others. Kyiv, pp. 53–54. [in Ukrainian].

Order of the Ministry of Health of Ukraine (November 10, 2022 No. 2016). “Pro podalshe udoskonalennia systemy pisliadyplomnoi osvity ta bezperervnoho profesiinoho rozvytku fakhivtsiv z fakhovoiu peredvyshchoiu, pochatkovym rivnem (korotkyi tsykl) ta pershym (bakalavrskym) rivnem vyshchoi medychnoi i farmatsevtychnoi osvity ta mahistriv z medsestrynstva” [“On the further improvement of the system of postgraduate education and continuous professional development of specialists with professional pre-university, initial level (short cycle) and first (bachelor) level of higher medical and pharmaceutical education and masters in nursing”]. Available at: https://tzakon1.rada.gov.ua/go/z0039-23. [in Ukrainian].

Piminov, O.H. & Velikiy, D.L. (2023). Pisliadyplomna osvita [Postgraduate education]. Pharmaceutical encyclopedia. Available at: https://www.pharmencyclopedia.com.ua/article/846/pislyadiplomna-osvita [in Ukrainian].

Pometun, O. (2004). Suchasnyi urok. Interaktyvni tekhnolohii navchannia: naukovo-metodychnyi posibnyk [A modern lesson. Interactive learning technologies: a scientific and methodological guide]. Kyiv, 194 p. [in Ukrainian].

Sysoeva, S.O. (2011). Interaktyvne navchannia doroslykh u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Interactive training of adults in the system of postgraduate pedagogical education]. Scientific works. Pedagogy. Vol. 146 (158). Mykolaiv, pp. 5–10. [in Ukrainian].

Stasenko, T. (2022). Pisliadyplomna farmatsevtychna osvita v umovakh voiennoho stanu. [Postgraduate pharmaceutical education in the conditions of martial law]. Avaliable at: https://thepharma.media/uk/business/30221-poslediplomnoe-obrazovanie-v-usloviyax-voennogo-polozeniya-01092022. [in Ukrainian].

Suleiman, M.M. (2017). Vprovadzhennia innovatsiinykh metodiv u navchalnyi protses farmatsevtychnoho VUZu [Implementation of innovative methods in the educational process of the pharmaceutical university]. Medical education. No. 2, pp. 75–78. [in Ukrainian].

Skrypnyk, M.I. (2013). Interaktyvni tekhnolohii v pisliadyplomnomu navchanni: dovidnyk [Interactive technologies in postgraduate education: a guide]. National Academy of Sciences of Ukraine, State Higher Secondary School “University of education management”. Kyiv, 232 p. [in Ukrainian].

Sorochan, T.M. & Skrypnyk, M.I. (2016). Tekhnolohii profesiinoho rozvytku pedahohiv: metodychnyi poradnyk [Technologies of professional development of teachers: methodological advisor]. Teaching methodical guide. Governmental higher educational establishment “University of education management”. Kyiv, 70 p. [in Ukrainian].

Hvysyuk, O.M. (2013). Andrahohichna model navchannia doroslykh u systemi pisliadyplomnoi osvity [The andragogical model of adult education in the postgraduate education system]. Medical education. No. 2, pp. 81–84. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-30

Номер

Розділ

Статті