РЕГІОНАЛЬНА ЗАЛУЧЕНІСТЬ У СТРАТЕГІЧНИХ ПРІОРИТЕТАХ І ОПЕРАЦІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПРОВІДНИХ ФЛАМАНДСЬКИХ УНІВЕРСИТЕТІВ

Автор(и)

  • Олександра Бородієнко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.282779

Ключові слова:

регіональна залученість; публічно-громадське управління університетом; регіональне партнерство; фламандські університети

Анотація

У статті проаналізовано політики та досвід провідних фламандських університетів щодо регіональної залученості.

Визначено, що провідні університети Фландрії сконцентровують зусилля на досягненні таких стратегічних цілей, як стимулювання досліджень, спрямованих на вирішення проблем регіонального розвитку; залучення регіонального контексту в освітній процес; посилення позицій університету в регіоні як соціально відповідальної організації.

Операційна діяльність у контексті регіональної залученості уособлюється у реалізації заходів із збільшення відкритості та доступності наукових ресурсів для представників громади; розбудові освітніх середовищ, до яких інкорпоровано регіональний контекст; діяльності спільних кафедр, які мають на меті здійснення регіонально значущих досліджень; поширенні й обміні знаннями, розвитку людського потенціалу представників громади та посиленні їхньої здатності до подолання проблем регіону; функціонуванні інноваційних регіональних екосистем; підтримці платформ взаємодії з регіональними стейкхолдерами; стимулюванні регіональної залученості університетської спільноти; наданні допомоги в реалізації регіональних ініціатив.

Біографія автора

Олександра Бородієнко

доктор педагогічних наук, провідний науковий співробітник відділу забезпечення якості вищої освіти Інституту вищої освіти НАПН України

Посилання

Andrushchenko, V. (2017). Sotsialna vidpovidalnist universytetu v umovakh hlobalizatsii [Social responsibility of the university in the conditions of globalization]. Philosophy. Psychology. Social communication. No. 10. pp. 45–50. [in Ukrainian].

Borodiyenko, O. (2022). Hromadsko-publichne upravlinnia universytetamy: dosvid krain YeS. [Partnership governance of universities: experience of EU countries]. Proceedings. Series: Pedagogical sciences. No. 205, pp. 18–27. [in Ukrainian].

Borodiyenko, O. (2022). Determinanty rozvytku suchasnoho universytetu: pereosmyslennia roli partnerstv [Determinants of modern university development: rethinking the role of partnerships]. Public management and administration in wartime and postwar times period in Ukraine, No. 2, pp. 102–106. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/730934/. [in Ukrainian].

Vlasova, I., Kalashnikova, S., Orzhel, O., Riabchenko, V., Tryma, K. & Chervona, L. (2021). Teoretychni osnovy realizatsii sotsialnoi vidpovidalnosti universytetiv: preprynt (analitychni materialy). [Theoretical foundations of the implementation of social responsibility of universities: preprint (analytical materials)]. Kyiv, 161 p. [in Ukrainian].

Kabinet ministriv Ukrainy. (2022). Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoii osvity v Ukraini na 2022–2032 roky (№ 286-r) [On the approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022–2032]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/opublikovano-strategiyu-rozvitku-vishoyi-osviti-v-ukrayini-na-2022-2032-roki. [in Ukrainian].

Kish, H. (2022). Chynnyky rehionalnoho rozvytku ta yikh stratehichne upravlinnia. [Factors of regional development and their strategic management]. State and regions. Series: Economy and entrepreneurship. No. 1 (124). pp. 112–115. [in Ukrainian].

Radkevych, V., Pukhovska, L., Borodiienko, O., Radkevych, O., Bazeliuk, N., Korchynska, N., Leu, S. & Artemchuk, V. (2019). Suchasni modeli profesiinoi osvity i navchannia v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: porivnialnyi dosvid: monohrafiia [Modern models of professional education and training in the countries of the European Union: comparative experience: monograph]. Kyiv. [in Ukrainian].

Khovrak, I. (2020). Sotsialna vidpovidalnist zakladiv vyshchoi osvity yak katalizator zbalansovanoho rehionalnoho rozvytku: monohrafiia [Social responsibility of higher education institutions as a catalyst of balanced regional development: monograph]. Kremenchuk, 353 p. [in Ukrainian].

Khovrak, I. (2021). Stratehichne upravlinnia sotsialnoiu vidpovidalnistiu universytetu v umovakh staloho rozvytku [Strategic management of social responsibility of the university in conditions of sustainable development]. Kremenchuk, 54 p. [in Ukrainian].

Khovrak, I. (2020). Mizhsektorna spivpratsia v rehioni na zasadakh sotsialnoi vidpovidalnosti. [Intersectoral cooperation in the region on the basis of social responsibility]. Economics. Finances. Law. 2/1. 10–15. 10.37634/efp.2020.2(1).2. [in Ukrainian].

Borodiyenko, O., Zlenko, A., Malykhina, Y., Kim, K. & Diachkova, N. (2022). Socio-economic prerequisites of strategic development of educational institutions. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, No. 1 (42), pp. 464–473. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.1.42.2022.3673

Borodiyenko, O., Nychkalo, N., Malykhina, Ya., Kuz, O. & Korotkov, D. (2021). Public-private partnership in education as a prerequisite for the growth of regional labor markets: analysis of foreign experience. Financial And Credit Activity: Problems Of Theory And Practice, No. 36 (2021). DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v1i36.228031

ECOOM. (2023). Over ECOOM. Available at: https://www.ecoom.be/nl/over-ecoom

Farnell, T., ĆulumIlić, B., Dusi, D., O’Brien, E., Šćukanec Schmidt, N., Veidemane, A. & Westerheijden, D. (2020). Building and Piloting the TEFCE Toolbox for Community Engagement in Higher Education. Zagreb: Institute for the Development of Education.

Ghent University. (2023). Dare to think. Available at: https://www.durfdenken.be/en

Ghent University. (2023). Interdisciplinary research consortia aimed at realising societal impact. Available at: https://www.ugent.be/en/research/science-society/idc/overview.htm

Ghent University. (2023). Our mission. Available at: https://www.ugent.be/en/ghentuniv/mission

Ghent University. (2023). Policy framework for societal value creation of research. Available at: https://www.ugent.be/en/research/science-society/impact/soc-impact.htm

Ghent University. (2023). Science for Adults. Available at: https://www.ugent.be/en/research/science-society/scicomm/foranybody.htm

Ghent University. (2023). Success stories about the impact of Ghent University research. Available at: https://www.ugent.be/en/research/science-society/impact/impact-success/impact-success.htm

Hasselt University. (2023). UHasselt, a civic university. Available at: https://www.uhasselt.be/en/about-hasselt-university/civic-university#anch-uhasselt-a-civic-university

QS Top Universities. (2023). Employer Reputation. Available at: https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4407794203410

QS Top Universities. (2023). QS World University Rankings 2023: Top global universities. Available at: https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2023?qs_qp=topnav

Shanghai Ranking. (2022). Academic Ranking of World Univercities. Available at: https://www.shanghairanking.com/rankings/arwu/2022

SHEFCE. (2022). Vrije Universiteit Brussel. Mapping Report. Available at: https://community-engagement.eu/wp-content/uploads/2022/11/VUB-SHEFCE-Mapping-report.pdf

TechLineGhent. (2023). About. Retrieved from http://www.techlane.be/about/

The University of Antwerp. (2023). Mission Statement. Available at: https://www.uantwerpen.be/en/about-uantwerp/organisation/mission-and-vision/mission-statement/

Times Higher Education. (2023). World University Rankings 2023: methodology. Available at: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/world-university-rankings-2023-methodology

Times Higher Education. (2023). World University Rankings. Available at: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2023/world-ranking#!/page/0/length/25/locations/BEL/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats

U.S.News. (2023). Best Global Universities in Belgium. Available at: https://www.usnews.com/education/best-global-universities/belgium

U.S.News. (2023). How U.S. News Calculated the 2022-2023 Best Global Universities Rankings. Available at: https://www.usnews.com/education/best-global-universities/articles/methodology

UCLouvain. (2023). H600 Plan Strategic orientations. Available at: https://uclouvain.be/en/discover/les-orientations.html

UCLouvain. (2023). Mission, vision, values. Available at: https://uclouvain.be/en/discover/missions-vision-valeurs.html

UCLouvain. (2023). Partners and Networks. Available at: https://uclouvain.be/en/discover/partners-and-networks1.html

ULB CAP 2030 – Strategic Plan. The 10 orientations of ULB’s Strategic Plan. (2020). ULB. 50 p.

UMultirank. (2023). Economic Engagement Ranking. Available at: https://www.umultirank.org/admin/printTable?trackType=illustrative&sightMode=undefined&ranking=7&sortCol=sortValues%5B7%5D&sortOrder=desc&section=illustrativeRanking&name=null

Vrije Universiteit Brussel. (2023). Chairs. Available at: https://www.vub.be/en/support-vub/chairs-vub

Vrije Universiteit Brussel. (2023). Fellowship. Available at: https://www.vub.be/en/about-vub/partners-networks/fellowship-vrije-universiteit-brussel

Vrije Universiteit Brussel. (2023). Urban Engaged University. Available at: https://www.vub.be/en/about-vub/vub-university-future/vub-urban-engaged-university

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-30

Номер

Розділ

Статті