ПОНЯТТЯ ОСОБИСТОСТІ У ФІЛОСОФІЇ І ПЕДАГОГІЦІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.282781Ключові слова:
філософія; особистість; наука; індивідуальність; істота; існуванняАнотація
Актуальність дослідження зумовлюються соціальним замовленням сучасного суспільства на компетентного фахівця та випливає із процесів докорінної зміни соціально-економічного і соціокультурного ландшафту сучасної людської цивілізації. Інтенсифікація інформаційних потоків, як один із головних чинників входження глобалізованого світу в еру інформаційного суспільства, створює ситуацію, коли науково-технологічна інформація швидко застаріває. Це вимагає відповідної спрямованості системи професійної підготовки на фундаменталізацію й універсалізацію знань, на їх міждисциплінарний характер, на формування у майбутніх фахівців здатності використовувати ці знання в умовах швидких змін у сфері сучасних виробничих і освітніх технологій. У цьому контексті особливої значущості набуває особистісний сенс діяльності, самосвідомість людини, її Я-концепція та самовизначення і самореалізація у професійній сфері, перехід від прагматично-техногенної орієнтації сучасної цивілізації до людиномірних орієнтирів її розвитку.
Саме сьогодні стає найбільш зрозумілою загальновідома педагогічна сентенція К.Д. Ушинського: тільки особистість може діяти на розвиток і визначення особистості, тільки характером можна формувати характер. Відтак актуальним предметом дослідження педагогічної науки зараз постає педагог не тільки як фахівець, але й як особистість.
Посилання
Belanova, R.A. (2021). Humanizatsiia ta humanitaryzatsiia osvity v klasychnykh universytetakh (Ukraina – SShA). [Humanization and humanitarianization of education in classical universities (Ukraine – USA)]. Monograph. Kyiv, 216 p. [in Ukrainian].
Bekh, V.Ya. (2000). Henezys sotsialnoho orhanizmu krainy [The genesis of the country’s social organism]. Zaporizhzhia, 288 p. [in Ukrainian].
Bychko, A.K. & Bychko, I.V. (1997). Fenomen ukrainskoi intelihentsii [The phenomenon of the Ukrainian intelligentsia]. Drohobych, 115 p. [in Ukrainian].
Huberskyi, L., Andrushchenko, V. & Mykhalchenko, M. (2002). Kultura. Ideolohiia. Osobystist: metodoloho-svitohliadnyi analiz [Ideology. Personality: Methodological and outlook analysis]. Kyiv, p. 56. [in Ukrainian].
Kant, I. Kritika chistogo raz uma [Critique of pure reason]. Works. Vol. 3., p. 287.
Lutai, V.S. (2000). Synerhetychna paradyhma yak filosofsko-metodolohichna osnova formuvannia svitohliadiv XXI stolittia [The synergetic paradigm as a philosophical and methodological basis for the formation of worldviews of the 21st century]. Philosophy of education of the 21st century: problems and prospects: Methodol. Seminar, November 22, 2000: Coll. sciences, works. (Ed.). V. Andrushchenko. Kyiv, 2000. Vol. 3. p. 102. [in Ukrainian].
Lutai, V.S. (1996). Filosofiia suchasnoi osvity (navchalnyi posibnyk) [Philosophy of modern education (study guide)]. Kyiv, 256 p. [in Ukrainian].
Orteha-i-Hasset, X. (1993). Novi symptomy [New symptoms]. Readings from the history of philosophy: In the 6th book. Book 6: Foreign philosophy of the 20th century. Kyiv, p. 156. [in Ukrainian].
Prolieiev, S.V. (1992). Dukhovnist i buttia liudyny [Spirituality and human being]. Kyiv, 112 p. [in Ukrainian].
Pukhovska, L.P. (1997). Profesiina pidhotovka vchyteliv u Zakhidnii Yevropi: spilnist i rozbizhnosti [Professional training of teachers in Western Europe: commonalities and differences]. Monograph. Kyiv, 180 p. [in Ukrainian].
Romanenko, L. (1998). Osvita yak obiekt sotsialno-filosofskoho analizu [Education as an object of socio-philosophical analysis]. Dnipropetrovsk, 342 p. [in Ukrainian].
Savchenko, O.Ya. (2002). Dydaktyka pochatkovoi shkoly [Didactics of primary school]. Kyiv, pp. 342–346. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.