ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.282825Ключові слова:
критичне мислення; здобувачі початкової освіти; особливості критичного мислення; педагогічні умови; технологія розвитку критичного мислення; готовність учителя до розвитку критичного мисленняАнотація
У статті акцентовано увагу на важливості розвитку критичного мислення здобувачів початкової освіти, що є спільним умінням для всіх ключових компетентностей, якими мають оволодіти молодші школярі. Уточнено сутність понять “критичне мислення” та “педагогічні умови”. Визначено та розкрито сутність педагогічних умов розвитку критичного мислення здобувачів початкової освіти: врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів, застосування технологій розвитку критичного мислення і формування готовності вчителя до розвитку критичного мислення молодших школярів.
Посилання
Akademichnyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [Academic explanatory dictionary of the Ukrainian language]. URL: http://sum.in.ua/s/krytychne_myslennja (Accessed 02 May 2023) [in Ukrainian].
Bibik, N. (2019). Kontseptsiia NUSh, Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia [The concept of NUSH, New Ukrainian School: a teacher’s guide]. Kyiv, 208 p. [in Ukrainian].
Honcharenko, S. & Kremen, V. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv, 336 p. [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity: pryiniatyi 21.02.2018 r. [State standard of primary education: adopted on February 21, 2018]. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF. (Accessed 08 May 2023) [in Ukrainian].
Dubych, K. (2007). Osobystisno oriientovane vykhovannia studentiv v umovakh sotsiokulturnoho seredovyshcha vyshchoho navchalnoho zakladu [Personally oriented education of students in the socio-cultural environment of a higher educational institution]. Candidate’s thesis. Rivne, 267 p. [in Ukrainian].
Ziaziun, I. (2004). Slovnyk pedahohichnykh terminiv [Dictionary of pedagogical terms]. Kyiv, 314 p. [in Ukrainian].
Nyshchak, I. (2017). Pedahohichni umovy realizatsii metodychnoi systemy navchannia inzhenerno-hrafichnykh dystsyplin maibutnikh uchyteliv tekhnolohii [Pedagogical conditions for the implementation of the methodical system of teaching engineering and graphic disciplines for future technology teachers]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. No. 1 (40). pp. 175–177. [in Ukrainian].
Pometun, O. (2020). Nova ukrainska shkola: rozvytok krytychnoho myslennia v uchniv pochatkovoi shkoly [New Ukrainian school: development of critical thinking of primary school students]. Kyiv, 192 p. [in Ukrainian].
Profesiinyi standart za profesiiamy “Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity”, “Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity”, “Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)”: zatverdzhenyi nakazom Ministerstva rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva Ukrainy vid 23.12.2020 № 2736-20 [Professional standard for the professions “Teacher of primary classes of a general secondary education institution”, “Teacher of a general secondary education institution”, “Teacher of primary education (with a diploma of junior specialist)”: approved by the order of the Ministry of Economic Development, Trade and Agriculture of Ukraine dated 23.12. 2020 No. 2736-20]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20. (Accessed 08 May 2023). [in Ukrainian].
Stratehii krytychnoho myslennia na etapi tsilepokladannia. Formuvalne otsiniuvannia yak “otsiniuvannia dlia navchannia” [Critical thinking strategies at the goal setting stage. Formative assessment as “assessment for learning”]. New Ukrainian school. Available at: https://nuschool.com.ua/lessons/elementary/assessment_2/6.html (Accessed 03 May 2023). [in Ukrainian].
Tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [Explanatory dictionary of the Ukrainian language]. Available at: https://slovnyk.ua/ (Accessed 02 May 2023). [in Ukrainian].
Tiahlo, O. (2008). Krytychne myslennia [Critical thinking]. Kharkiv, 99 p. [in Ukrainian].
Shkvyr, O. (2019). Krytychne myslennia molodshykh shkoliariv: sutnist i osoblyvosti [Critical thinking of primary schoolchildren: essence and features]. Youth & market. No. 4 (171). pp. 27–31. [in Ukrainian].
Shkvyr, O. & Ksiondzyk, L. (2022). Tekhnolohiia rozvytku krytychnoho myslennia molodshykh shkoliariv: avtorskyi proiekt [Technology for the development of critical thinking of primary schoolchildren: the author’s project]. Youth & market. No. 3–4 (201–202). pp. 39–43. [in Ukrainian].
Shul, N. Stratehii ta metody rozvytku krytychnoho myslennia v osvitnomu protsesi ditei z OOP [Strategies and methods of developing critical thinking in the educational process of children with special educational needs]. Available at: https://znayshov.com/ (Accessed 08 May 2023) [in Ukrainian].
Bloom, B.S., Engelhart, M.D., Furst, E.J., Hill, W.H., & Krathwohl, D.R. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York: David McKay Co Inc. [in English].
Dewey, J. (1997). How We Think. Dover Publications, 224 p. [in English].
Halpern, D.F. (2022). Thought and Knowledge: An Introduction to Critical Thinking. 6th ed. New York : Routledge, 428 p. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.