ЯВИЩЕ БУЛІНГУ ЯК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ФЕНОМЕН ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ СУЧАСНОГО ШКІЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.282835Ключові слова:
булінг; агресія; насилля; цькування; учасники булінгу; компоненти булінгу; форми булінгу; причини булінгу; протидія булінгу; профілактика булінгуАнотація
У статті розглянуто явище булінгу як психолого-педагогічного феномену сучасного освітнього процесу; визначено основні поняття; досліджено та проаналізовано характерологічні особливості учасників булінгу; розглянуто причини, умови, види та форми цькування серед учасників освітнього процесу; проаналізовано причини прояву булінгу серед здобувачів; досліджено чинні закони щодо міри покарання за скоєння булінгу в освітньому процесі; обґрунтовані законодавчі покарання за скоєння та прикриття фактів булінгу; проаналізовано закон щодо створення безпечного освітнього середовища, як детермінанти профілактики булінгу в освітньому процесі; досліджено шляхи профілактики булінгу педагогами та зроблено акцент на побудові такого освітнього процесу, який унеможливлює виникнення булінгу серед учасників освітнього процесу.
Посилання
Pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo protydii bulinhu (tskuvanniu): Zakon Ukrainy vid 18.01.2019 r. № 5. St. 33 [On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine on Combating Bullying (Harassment): Law of Ukraine of 18.01.2019. No. 5. Art. 33]. pp. 1–5. [in Ukrainian].
Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII [On Education: Law of Ukraine dated 05.09.2017 No. 2145-VIII]. 79 p. [in Ukrainian].
Kormylo, O.M. (2015). Yavyshche bulinhu v osvitnomu prostori [The phenomenon of bullying in the educational space]. Problems of the humanities. Psychology. No. 37. pp. 174–187. [in Ukrainian].
Kuleshova, O.V. & Mikheeva, L.V. (2019). Bulinh v osvitnomu seredovyshchi: analiz, shliakhy podolannia [Bullying in the educational environment: analysis, ways to overcome]. Scientific Bulletin of KSU. Series Psychological Sciences. No. 1. pp. 154–158. [in Ukrainian].
Lalak, N.V. & Mayboroda, I. (2019). Bulinh v osvitnomu seredovyshchi suchasnoho zakladu zahalnoi serednoi osvity: teoretychnyi aspekt [Bullying in the educational environment of a modern general secondary education institution: a theoretical aspect]. Scientific Bulletin of Moscow State University. Series Pedagogy and Psychology. Issue 1. pp. 34–35. [in Ukrainian].
Oliinyk, O.M. (2019). Bulinh yak sotsialno-psykholohichna problema suchasnoho osvitnoho seredovyshcha [Bullying as a social and psychological problem of the modern educational environment]. Actual problems of modern science and research. No. 11. pp. 158–160. [in Ukrainian].
Prots, O.E. & Romankiv, R.V. (2020). Protydiia bulinhu: pravovi aspekty zakhystu ditei vid nasylstva [Countering bullying: legal aspects of protecting children from violence]. Scientific Bulletin of UNU. Series Law. Issue 60. pp. 127–130. [in Ukrainian].
Rogova, O.G. (2019). Pro tsinnisne pidgruntia zapobihannia bulinhu [On the value basis of bullying prevention]. Philology. Pedagogical science. Philosophical science. No. 2. pp. 76–78. [in Ukrainian].
Sydoruk, I.I. (2015). Bulinh yak aktualna sotsialno-pedahohichna problema [Bullying as an urgent social and pedagogical problem]. Scientific Bulletin of the SNU. 2015. No. 1. pp. 169–173. [in Ukrainian].
Sobol, E.Y. & Korniichenko, A.O. (2020). Bulinh v osvitnomu prostori – determinanty ta formy [Bullying in the educational space – determinants and forms]. Scientific notes of the CDPU. Issue 8. pp. 4–9. [in Ukrainian].
Sorochan, D.A. (2019). Bulinh: poniattia, istoriia isnuvannia, kharakterystyka [Bullying: concept, history of existence, characteristics]. Scientific Bulletin of Public and Private Law. Issue 6. pp. 12–18. [in Ukrainian].
Olwerus, D.A. (1994). Bullying at School: Basic Facts and Effects of a School Based Intervention Program. Journal of Child Psychology and Psychiatry. No. 35. pp. 1171–1190. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.