ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОЄКТНО-ТЕХНОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • Леонід Оршанський
  • Ярослав Матвісів
  • Володимир Ясеницький

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.282836

Ключові слова:

проєктно-технологічна культура; творча продуктивна діяльність; технологічна освітня галузь; творчий навчальний проєкт; комп’ютерне проєктування; технологічні знання; методика формування проєктно-технологічної культури

Анотація

Розглядається актуальна проблема формування проєктно-технологічної культури учнів закладу загальної середньої освіти на уроках технологій. Розв’язання цієї проблеми вбачається передовсім завдяки впровадженню в освітній процес комплексу педагогічних умов, спрямованих на формування проєктно-технологічної культури школярів. Авторами розглядається й уточнюється поняття “проєктно-технологічна культура”, під якою розуміється продуктивна перетворювальна діяльність людини у матеріально-духовній та соціальній сферах. Головним критерієм оцінки сформованості проєктно-технологічної культури є застосування людиною сучасних засобів проєктування, технологій і технологічних процесів, які забезпечують гармонійну взаємодію людини та природи, людини та суспільства, людини та людини.

Біографії авторів

Леонід Оршанський

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Ярослав Матвісів

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Володимир Ясеницький

здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r. № 898 [State standard of basic secondary education: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated September 30, 2020 No. 898]. Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 [in Ukrainian].

Kilderov, D.E. (2017). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv tekhnolohii na zasadakh intehrovanoho navchannia: monohrafiia [Training of future technology teachers on the basis of integrated learning: monograph]. Kyiv, 563 p. [in Ukrainian].

Kobernyk, O.M. & Sydorenko, V.K. (2008). Metodyka trudovoho navchannia: proektno-tekhnolohichnyi pidkhid: navch. posib. [Methodology of labour training: project-technological approach: training. manual]. Uman, 245 p. [in Ukrainian].

Kobernyk, O.M. & Yashchuk, S.M. (2013). Naukovi zasady teorii ta metodyky navchannia tekhnolohii: navch. posib. [Scientific foundations of the theory and methods of learning technologies: teaching. manual]. Uman, 289 p. [in Ukrainian].

Korets, M.S. (2019). Metodyka vykladannia tekhnichnykh navchalnykh dystsyplin: navch. posib. [Methodology of teaching technical academic disciplines: teaching. manual]. Kyiv, 240 p. [in Ukrainian].

Machacha, T.S. & Sydorenko, V.K. (2009). Proektno-tekhnolohichna kultura yak sotsiokulturna ta pedahohichna problema [Project-technological culture as a socio-cultural and pedagogical problem]. Labour training in educational institutions. No. 9. pp. 30–34. [in Ukrainian].

Orshanskyi, L. (2011). Do problemy tekhnolohichnoi pidhotovky shkoliariv u suchasnykh umovakh [To the problem of technological training of schoolchildren in modern conditions]. Labour training in educational institutions. No. 3. pp. 6–9. [in Ukrainian].

Steshenko, V.V. (2014). Osnovni pidkhody do vyznachennia zmistu i struktury tekhnolohichnoi osvity v Ukraini (shchodo proektu Kontseptsii tekhnolohichnoi osvity uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv Ukrainy) [Basic approaches to determining the content and structure of technological education in Ukraine (regarding the project Concept of technological education of students of general educational institutions of Ukraine)]. Scientific notes of Berdyansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. Vol. 1. pp. 26–231. [in Ukrainian].

Androshchuk, I.P. et al (2014). Teoriia ta metodyka navchannia tekhnolohii: navch. posib. [Theory and methodology of learning technologies: teaching. manual]. (Ed.). O.M. Kobernyk. Uman, 480 p. [in Ukrainian].

Tereshchuk, A.I. & Diatlenko, S.M. (2010). Metodyka orhanizatsii proektnoi diialnosti starsho-klasnykiv z tekhnolohii [The method of organizing project activities of high school students in technology]. Kyiv, 128 p. [in Ukrainian].

Tkachuk, S.I. & Kobernyk, O.M. (2014). Osnovy teorii tekhnolohichnoi osvity: navch. posib. [Basics of the theory of technological education: teaching. manual]. Uman, 304 p. [in Ukrainian].

Tkhorzhevskyi, D.O. (2000). Metodyka trudovoho ta profesiinoho navchannia [Methodology of labour and professional training]. Kyiv, 269 p. [in Ukrainian].

Tsyna, A.Iu. (2010). Orhanizatsiia tekhnolohichnoi osvity v umovakh profilnoi shkoly [Organization of technological education in the conditions of a specialized school]. Labour training in educational institutions. No. 3. pp. 17–20. [in Ukrainian].

Iantsur, M.S. (2010). Teoriia trudovoho navchannia: kurs lektsii [Theory of labour training: a course of lectures]. Rivne, 395 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-30

Номер

Розділ

Статті