ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНА ПІДГОТОВКА ФАХІВЦЯ У КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ РЕАЛІЙ ВІДКРИТОГО ОСВІТНЬО-НАУКОВОГО ПРОСТОРУ ЗВО

Автор(и)

  • Оксана Самойленко
  • Олексій Міршук
  • Юлія Силенко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.282838

Ключові слова:

неперервна освіта протягом життя; компетентнісний підхід; професійна компетентність майбутнього фахівця; контекстно-компетентнісна модель підготовки; квазіпрофесійне моделювання; змішане навчання в освітньо-науковому середовищі ЗВО; тьюторський супровід у ЗВО; суб’єкт-суб’єктна взаємодія між тьютором та тьюторантом

Анотація

Визначено наукові підходи до професійно-педагогічної підготовки майбутнього фахівця, методологічну основу сучасного відкритого освітньо-наукового простору ЗВО. Авторами ґрунтовно окреслено компетентнісний підхід, його функції та основні напрями реалізації у ЗВО. Актуальності набуває конструювання моделі професійної компетентності майбутнього фахівця (контекстно-компетентнісної). Наголошено, що в умовах змішаного навчання актуалізуються індивідуальні та групові консультації (тьюторіали) між тьютором (викладачем) та тьюторантом (студентом) за умов тьюторського супроводу, що базується на принципах партнерства та суб’єкт-суб’єктної взаємодії.

Біографії авторів

Оксана Самойленко

доктор педагогічних наук, доцент кафедри психології Дніпровського інституту Міжрегіональної академії управління персоналом

Олексій Міршук

кандидат педагогічних наук, доцент, начальник кафедри соціально-гуманітарних дисциплін гуманітарного факультету Національної академії Національної гвардії України

Юлія Силенко

асистент кафедри педагогіки педагогічного факультету  Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Посилання

Vyshkivska, V.B., Kondratenko, L.I., Patlaichuk, O.V. & Malinka, O.O. (2022). Studentotsentrovane navchannia yak faktor udoskonalennia systemy profesiinoi pidhotovky u ZVO [Student-centered learning as a factor in improving the professional training system in higher education institutions]. Scientific journal of M.P. Drahomanov NPU. No. 87, pp. 20–24. Available at: https://chasopys.ps.npu.kiev.ua/archive/87/4.pdf (Accessed 05.05.2023). [in Ukrainian].

Vyshkivska, V.B., Chemerys, O.A., Prus, A.V. & Kulyk, I.V. (2022). Zmishane navchannia yak innovatsiinyi chynnyk modernizatsii osvitnoho protsesu [Blended learning as an innovative factor in the modernization of the educational process]. Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools. Zaporizhzhia, No. 83. pp. 131–135. Available at: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2022/83/21.pdf (Accessed 05.05.2023). [in Ukrainian].

Vorozhbit-Horbatiuk, V. (2021). Kompetentnist pedahohichnoho partnerstva yak bazys yakosti vyshchoi pedahohichnoi osvity [Competence of pedagogical partnership as a basis for the quality of higher pedagogical education]. Youth & market, No. 10/196. pp. 63–68. Available at: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.248528 (Accessed 05.05.2023). [in Ukrainian].

Vorozhbit-Horbatiuk, V. & Khyzhniak, I. (2022). Partnerstvo yak indykator efektyvnosti vykhovnoi roboty v zakladi osvity [Partnership as an indicator of the effectiveness of educational work in an educational institution]. Youth & market, No. 5/203. pp. 41–45. Available at: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.230497 (Accessed 05.05.2023). [in Ukrainian].

Holovan, M.S. (2014). Profesiina kompetentnist vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu [Professional competence of a teacher of a higher educational institution]. Problems of modern pedagogical education. Series: Pedagogy and psychology. A collection of articles. Yalta: RVV KHU, Issue 44. Part 3. pp. 79–88. [in Ukrainian].

Demianenko, N.M. (2015). Pedahohichna osvita: zmina priorytetiv [Pedagogical education: changing priorities]. Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University. Series Pedagogy. No. 1 (1). pp. 20–25. [in Ukrainian].

Krasylnykova, H., Hernichenko, I. & Krasylnykov, S. (2022). Rol prohramy-minor u formuvanni indyvidualnoi osvitnoi traiektorii maibutnikh pedahohiv profesiinoho navchannia [The role of the minor program in shaping the individual educational trajectory of future teachers of vocational training]. Youth & market, No. 5/203. pp. 50–55. Available at: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.264621 (Accessed 05.05.2023). [in Ukrainian].

Palii, A., Patlaichuk, O. & Stupak, O. (2023). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti fakhivtsia: analiz terminolohichnoho polia problemy [Development of the specialist’s professional competence: analysis of the terminological field of the problem]. Youth & market, No. 2/210. pp. 113–118. Available at: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.276117 (Accessed 05.05.2023). [in Ukrainian].

Pometun, O.I. (2004). Dyskusiia ukrainskykh pedahohivnavkolo pytan zaprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu v ukrainskii osviti [Discussion of Ukrainian teachers on the issues of introduction of the competence approach in Ukrainian education]. Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives: Library of educational policy. Kyiv, pp. 66–72. [in Ukrainian].

Sylenko, Yu.V. & Demianenko, N.M. (2022). Tekhnolohiia partnerstva yak stymul formuvannia osobystisno-profesiinoho potentsialu maibutnikh vykladachiv zakladu vyshchoi osvity [Partnership technology as a stimulus for the formation of personal and professional potential of future teachers of a higher education institution]. Innovative pedagogy No. (52). pp. 98–102. Available at: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2022/52.2.20 (Accessed 05.05.2023) [in Ukrainian].

Teoretyko-metodolohichni zasady formuvannia kompetentnisno oriientovanoho dydaktychnoho seredovyshcha v umovakh ZVO [Theoretical and methodological principles of the formation of a competence-oriented didactic environment in the conditions of higher education]. (2019): monograph / H. Udovichenko, I. Siniahovska, O.M. Bondarevska, D.V. Furt. Kryvyi Rih: (Ed.). R.A. Kozlov. 167 p. Available at: http://elibrary.donnuet.edu.ua (Accessed 05.05.2023). [in Ukrainian].

Shalivska, Yu. (2023). Formuvannia komunikatyvno-movlennievoi kompetentnosti maibutnoho pedahoha u protsesi fakhovoi pidhotovky [Formation of communicative and speech competence of the future teacher in the process of professional training]. Youth & market, No. 3/211. pp. 149–152. Available at: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.277504 (Accessed 05.05.2023). [in Ukrainian].

Shvets, K., Ostrovskyi, M., Varunkiv, O. & Savelikhina, I. (2022). Shliakhy optymizatsii zmistu navchalnykh dystsyplin u zakladakh vyshchoi osvity Ukrainy [Ways to optimize the content of academic disciplines in higher education institutions of Ukraine]. Youth & market, No. 9/207. pp. 7–11. Available at: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.271028 (Accessed 05.05.2023). [in Ukrainian].

Demyanenko, N., Bidenko, L., Bilyakovska, O., Burnos, Y., Pylypenko-Fritsak, N. & Lilik, O. (2022). Information and Communication Technologies for Training Future Teachers: an Adaptation to the Aspects of the Postmodern Society. Postmodern Openings, No. 13 (3), pp. 106–121. [in English].

Sylenko, Yu. (2023). Tutoring – pedagogical innovation in professional and pedagogical training of teachers in higher education institutions. Grail of Science. No. 24. pp. 523–529. Available at: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.17.02.2023.100 (Accessed 05.05.2023) [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-30

Номер

Розділ

Статті