ІНДИВІДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ІНСТРУМЕНТАЛІСТІВ ЯК УМОВА ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ МАЙБУТНЬОГО МУЗИКАНТА

Автор(и)

  • Євгенія Черняк
  • Ліна Котова
  • Надія Йоркіна

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.282841

Ключові слова:

біфункціональні асиметрії; виконавець-інструменталіст; індивідуально-психологічні відмінності; концертний виступ; музична бесіда

Анотація

У статті розглянуто особливості прояву біфункціональних асиметрій інструменталістів в різноманітних формах виконавської діяльності (концертний виступ, музична бесіда, технічний залік). Встановлено, що генетично обумовлений виконавський тип інструменталіста розкривається в його професійній діяльності. Показано, що індивідуальні відмінності в поведінці, навченість, адаптивність, специфіка інтелектуальної та емоційної саморегуляції залежать від характеру просторово-часової організації мозку. Визначено, що особливості міжпівкульної організації у порівнянні з індивідуально-психологічними якостями музикантів у різних формах виконавської діяльності уможливлюють прогнозування поведінки певних типів інструменталістів та окреслення професійної траєкторії розвитку виконавців.

Біографії авторів

Євгенія Черняк

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри інструментального виконавства та музичного мистецтва естради Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького

Ліна Котова

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри інструментального виконавства та музичного мистецтва естради Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького

Надія Йоркіна

кандидат біологічних наук, доцент кафедри біології людини та екології Мелітопольського державного педагогічного університету  імені Богдана Хмельницького

Посилання

Yorkina, Yе.B. (2010). Spetsyfichni osoblyvosti vykonannia ta interpretatsii muzychnykh tvoriv instrumentalistamy riznykh typiv [Specific features of performance and interpretation of musical works by instrumentalists of different types]. Scientific Bulletin of NAM. No. 3. pp. 107–113. [in Ukrainian].

Kotova, L.M., Cherniak, Ye.B. & Hernichenko, I.І. (2022). Osoblyvosti osvitnoho protsesu studentiv za dopomohoiu proiektnykh tekhnolohii [Peculiarities of the educational process of students with the help of project technologies]. Current issues of humanitarian sciences. Drohobych. Vol. 56 (2). pp. 160–167. [in Ukrainian].

Mitlytska, V.A., Herdova, T.S. & Cherniak, Ye.B. (2019). Fortepianna ansambleva muzyka V. Ptushkina yak predmet vyvchennia na fakultetakh mystetsko-pedahohichnoho spriamuvannia [V. Ptushkin’s piano ensemble music as a subject of study at faculties of art and pedagogical direction]. “Youth and market”. Monthly scientific-pedagogical journal. Drogobych, Vol. 7 (174), pp. 62–66. [in Ukrainian].

Cherniak, Ye.B., Volska, Yu.V., Mishchenko, S.P. & Yorkin, V.V. (2020). Metodychni aspekty rozvytku muzychno-slukhovykh uiavlen uchniv molodshykh klasiv mystetskykh shkil [Methodological aspects of the development of musical and auditory representations of junior students of art schools] Alfred Nobel University Bulletin. Series: Pedagogy and Psychology. Dnepr, 2 (20). pp. 89–100. [in Ukrainian].

Cherniak, Ye.B. & Yorkina, N.V. (2014). Do problemy formuvannia psykholoho-vykonavskoi maisternosti v konteksti kompensatornykh mozhlyvostei osobystosti [The problem of the formation of psycho-performing skill in the context of the compensatory capabilities of the individual]. Materialy mizhnarodnoi naukovoi konferentsii Mystetska osvita: tradytsii i novatsii – Proceedings of the international scientific conference Art education: traditions and innovations. Melitopol. pp. 146–148. [in Ukrainian].

Cherniak, Ye.B. & Yorkina, N.V. (2018). Formuvannia hendernoi kompetentnosti studentiv u protsesi yikh pidhotovky do umov vykonavskoi diialnosti [The formation of gender competence of students in the process of their preparation for the conditions of executive activity]. Bulletin of Alfred Nobel University. Series: Pedagogy and psychology. No. 2 (16). pp. 102–109. [in Ukrainian].

Cherniak, Ye. & Karetska, A. (2019). Metodychni aspekty formuvannia profesiino vazhlyvykh vykonavskykh yakostei uchniv shkil estetychnoho spriamuvannia [Methodical aspects of formation of professionally important performing qualities of pupils of schools of aesthetic orientation]. “Youth and market”. Monthly scientific-pedagogical journal. Drogobych. Vol. 5 (172), pp. 73–79. [in Ukrainian].

Cherniak, Ye. & Mishchenko, S. (2021). Spetsyfichni osoblyvosti proiavu vykonavskoi maisternosti kontsertmeistera-pianista v protsesi ansamblevoho muzykuvannia [Specific features of the performance of the accompanist-pianist in the process of ensemble music making]. “Youth and market”. Monthly scientific-pedagogical journal. Drogobych. Vol. 3 (189), pp. 59–67. [in Ukrainian].

Cherniak, Ye.B. (2016). Metodychni aspekty formuvannia profesiino-vykonavskykh kompetentsii muzykantiv z riznymy indyvidualno-psykholohichnymy osoblyvostiamy [Methodical aspects of the formation of professional and performing competencies of musicians with various individual and psychological characteristics]. Pedagogical education: theory and practice. Collection of scientific papers. Kamyanets-Podilsk National University named after Ivan Ohiyenko, No. 20 (1–2016). pp. 163–168. [in Ukrainian].

Chernyak, Ye., Byletskya, M. et al. (2019). Transformation of sound cipher complexes in the history of musical art and their specific manifestations in the work of composers of the XVII–XXI centuries. Journal of History Culture and Art Research. Karabuk University. pp. 301–309. [in English].

Friesem, Y. (2019). Teaching truth, lies, and accuracy in the digital age: Media literacy as project-based learning. Journalism & Mass Communication Educator, 74 (2), pp. 185–198. [in English].

Springer, S.P. & Deutch, G. (1998). Left brain, right brain: perspectives from cognitive neuroscience. 5th ed. New York, Freeman. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-30

Номер

Розділ

Статті