ВИХОВНА ТА ПСИХОЛОГІЧНА РОЛЬ САКРАЛЬНОЇ МУЗИКИ КРІЗЬ ПРИЗМУ МОНОГОЛОСНОЇ ЛІТУРГІЇ ЙОАНА ЗЛАТОУСТОГО З ПЕРЕМИШЛЬСЬКОГО РУКОПИСУ СЕРЕДИНИ XVII ст.

Автор(и)

  • Андрій Поцелуйко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.286694

Ключові слова:

виховання; духовність; катарсис; літургія; сакральна музика; слова-символи

Анотація

У статті висвітлено теоретичні засади виховної та духовно-розвивальної функції сакральної музики шляхом аналізу музичних форм літургійного твору. З’ясовано, що у моноголосній Літургії Йоана Златоустого з Перемишльського рукопису середини XVII ст. прослідковуються певні структурні особливості, які приводять до катарсистичної розв’язки. Розкрито поняття катарсису та його роль у вихованні особистості, а також вплив на свідомість. Зокрема, виявлено, що найбільш мелодично сформованою є перша частина літургії, яка досягає катарсистичної музично-словесної кульмінації. Наголошено, що катарсис є універсальним чинником духовного  вдосконалення та педагогічно-виховних практик.

Біографія автора

Андрій Поцелуйко

кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії Національного університету “Львівська політехніка”

Посилання

Barnovska, V. & Bukach, V. (2023). Rol muzyky u formuvanni dukhovnosti osobystosti [The role of music in the formation of the spirituality of the individual]. Historical experience and modernity: Proceedings of the XXIX scientific conference of higher education applicants. Odesa, Vol. 45. pp. 30–35. [in Ukrainian].

Vey Chzhe Yuan (2016). Vykhovnyy vplyv muzyky na formuvannya osobystosti studenta: teoretychnyy aspekt [The educational influence of music on the formation of a student’s personality: theoretical aspect]. Scientific works of the Black Sea State. University named after P. Graves of the Kyiv-Mohyla Academy complex. Pedagogy. No. 270. Vol. 258. pp. 88–93. [in Ukrainian].

Hats, Yu. & Dobrynyuk, L. (2017). Muzychne vykhovannya yak nevidyemnyy chynnyk harmoniynoho rozvytku ditey doshkilnoho viku [Musical education as an integral factor in the harmonious development of preschool children]. Pedagogical journal of Volyn. No. 2 (5). pp. 21–26. [in Ukrainian].

Karpenko, A.P. (2012). Muzychnyy katarsys yak chastyna zdorovyazberihayuchykh tekhnolohiy navchannya [Musical catharsis as part of health-preserving educational technologies]. Humanitarnyy visnyk. Pedahohika – Humanitarian Herald. Pedagogy, No. 27. pp. 116–120. [in Ukrainian].

Liturhiya Yoana Zlatoustoho z Peremyshlskoho rukopysu seredyny XVII stolittya [Liturgy of John Chrysostom from the Przemyśl manuscript of the middle of the 17th century]. Comps. N. Balutska, N. Syrotynska; ed. Cr. Hannik and Y. Yasinovsky; Institute of Liturgical Sciences of the Ukrainian Catholic University, Lehrstuhl für Slavische Philologie der Bayerischen Julius-Maximilian Universität zu Würzburg. Lviv, 23 p. [in Ukrainian].

Melnychenko, O. (2018). Vplyv muzyky na dukhovnyy rozvytok osobystosti [The influence of music on the spiritual development of the personality]. Pedagogical sciences: a collection of scientific works. Vol. 138. pp. 132–138. [in Ukrainian].

Moskalova, L. (2004). Moralne vykhovannya osobystosti maybutnoho vchytelya muzyky i khudozhnoyi kultury zasobamy ukrayinskoho sakralnoho khorovoho mystetstva [Moral education of the personality of the future teacher of music and artistic culture by means of Ukrainian sacred choral art]. Candidate’s thesis. Kyiv, 231 p. [in Ukrainian].

Moskovchuk, L. (2019). Dukhovna muzyka ta yiyi rol u vykhovanni osobystosti zdobuvacha pochatkovoyi osvity [Sacred music and its role in the education of the personality of the student of primary education]. Pedagogical education: theory and practice: collection of scientific works. Vol. 27. pp. 329–334. [in Ukrainian].

Novosyadla, I. (2017). Dukhovne vykhovannya shkolyariv na urokakh muzyky: suchasna praktyka [Spiritual education of schoolchildren in music lessons: modern practice]. Humanitarian Corps. Psychology, pedagogy, cultural studies. Vol. 9. pp. 163–166. [in Ukrainian].

Palamarchuk, V. (2017). Problemy vykhovannya osobystosti zasobamy muzychnoho mystetstva: suchasnyy stan [Problems of personality education by means of musical art: current state]. A young scientist. No. 6 (46). pp. 279–283. [in Ukrainian].

Solovey, Ya. (2015). Muzyka u dukhovnomu rozvytku osobystosti [Music in the spiritual development of the personality]. Scientific Bulletin of the Mukachevo State. university: Pedagogy and psychology. Vol. 1 (1). pp. 121–125. [in Ukrainian].

Chepiha, S. (2014). Spryamovanist muzychnoho vykhovannya na formuvannya moralno-estetychnykh yakostey osobystosti [The focus of musical education on the formation of moral and aesthetic qualities of the individual]. Proceedings of the international scientific conference: 1025th anniversary of the history of education in Ukraine. Kyiv. pp. 154–164. [in Ukrainian].

Yasinovskyi, Y. (2004). Vypravlennya, utochnennya i dopovnennya do Katalohu notoliniynykh irmoloiv [Corrections, clarifications and additions to the Catalog of notolinear irmoloiv]. Kalofonia. Vol. 2. pp. 186–188. [in Ukrainian].

Lear, J. (1992). Katharsis. Essays on Aristotle’s Poetics. (Ed.). A. Rorty. Princeton: “Princeton university press”, pp. 315–340. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-02

Номер

Розділ

Статті