ІНФОРМАЦІЙНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК ПЛАТФОРМА РЕАЛІЗАЦІЇ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ЗВО

Автор(и)

  • Юлія Силенко
  • Яна Романцова
  • Олена Лисицька
  • Ярослав Гарбич

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.287944

Ключові слова:

інформаційне освітнє середовище у ЗВО; інформаційно-комунікаційні технології у ЗВО; програмні засоби освітнього призначення; мультимедійні комплекси; комплексно-системне застосування інтерактивних засобів навчання та технологій; компетентнісний підхід з уможливленням особистісно зорієнтованого навчання; суб’єкт-суб’єктна партнерська взаємодія між викладачем та студентом; тьюторський супровід в ІКТ; андрагогічна та герогогічна модель навчання в інформаційному освітньому середовищі

Анотація

У статті обґрунтовується інформаційне освітнє середовище як платформа реалізації ІКТ у ЗВО. Зазначено, що реалізація інформаційного освітнього середовища у ЗВО будується на основі компетентнісного підходу з уможливленням особистісно зорієнтованого навчання. Відтак, роль викладача в інформаційному освітньому середовищі ЗВО трансформується на роль модератора, тьютора, фасилітатора та ментора, що зумовлює індивідуальні і групові зустрічі (тьюторський супровід) між учасниками навчання з можливістю побудови індивідуальної освітньої траєкторії на основі суб’єкт-суб’єктної взаємодії та партнерської підтримки. З’ясовано, що ІКТ у ЗВО реалізовує першочергове завдання, що зумовлює адаптацію особистості до життя в інформаційному суспільстві. Авторами окреслено основні ІКТ, що можуть реалізовуватись у ЗВО та обґрунтовано стратегії використання деяких із них. Відповідно, проаналізовані концепційні основи уможливили виділення авторами переваг і недоліків використання ІКТ в інформаційному освітньому середовищі ЗВО.

Біографії авторів

Юлія Силенко

аспірант та асистент кафедри педагогіки педагогічного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Яна Романцова

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри іноземних мов Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого

Олена Лисицька

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри іноземних мов Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого

Ярослав Гарбич

аспірант кафедри інформатики та методики її навчання  Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Посилання

Bykov, V.Yu. & Lapinskyi, V.V. (2012). Metodolohichni ta metodychni osnovy stvorennia i vykorystannia elektronnykh zasobiv navchalnoho pryznachennia [Methodological and methodical bases of creation and use of electronic means of educational purpose]. Computer in school and family, 2, pp. 3–6. [in Ukrainian].

Viunenko, O., Honzales-Ahadzhanov, K., Ahadzhanova, S. & Rudenko, Yu. (2023). Informatsiini komunikatsiini tekhnolohii elektronnoho navchannia yak baza innovatsii u vyshchii osviti [Information communication technologies of e-learning as a base of innovations in higher education]. Education. Innovation. Practice, 11 (4), pp. 13–19. [in Ukrainian].

Horbatiuk, R., Zamora, Ya., Rutylo, M., Sitkar, S., Bureha, N. (2023). Zastosuvannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v protsesi pidhotovky fakhivtsiv profesiinoi osvity [Application of information and communication technologies in the process of training specialists in professional education]. Youth & market, 2 (210), pp. 72–77. Available at: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.275471 (Accessed 08 June 2023). [in Ukrainian].

Dubaseniuk, O.A. (2018). Andrahohichna diialnist vykladacha vyshchoi shkoly v umovakh mahistratury yak systemnyi obiekt doslidzhennia [Andragogical activity of a teacher of a higher school in the conditions of a master’s degree as a systematic object of research]. Scientific letters of academic society of Mical Baludansky, 6 (3). pp. 37–41. [in Ukrainian].

Dudenko, S., Dzeverin, I., Riabukha, Yu., Kolomiitsev, O., Misiura, O., Tretiak, V. & Takhian, K. (2022). Strukturna model informatsiino-osvitnoho seredovyshcha “dialoh” pry tradytsiinomu ta dystantsiinomu navchanni [Structural model of information and educational environment “dialogue” in traditional and distance education]. Scientific Collection “InterConf+”, 18 (95), pp. 777–790. [in Ukrainian].

Ikonnikova, M.V. & Spivachuk, V.O. (2022). Suchasni informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v navchalnomu protsesi ZVO [Modern information and communication technologies in the educational process of higher education institutions]. Scientific innovations and advanced technologies, 9 (11). p. 438. [in Ukrainian].

Kademiia, M.Iu. & Kizim, S.S. (2017). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii navchannia: terminolohichnyi slovnyk [Information and communication technologies of education: terminological dictionary]. Vinnytsia, 295 p. [in Ukrainian].

Kalaur, S.M. & Dida, H.A. (2022). Metodolohichni zasady informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v osvitnomu protsesu [Methodological principles of information and communication technologies in the educational process]. Scientific journal of the Khortytsk National Academy, pp. 17–26. [in Ukrainian].

Lypska, L.V. (2016) Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh kvalifikovanykh robitnykiv u systemi profesiino-tekhnichnoi ocvity z vykorystanniam informatsiino-osvitnoho seredovyshcha [Formation of professional competence of future qualified workers in the system of professional and technical education using the informational and educational environment]. Scientific Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Professional pedagogy, 12, pp. 90–96. [in Ukrainian].

Luzan, P. (2012). Realizatsiia kompetentnisnoho pidkhodu v profesiinii osviti: tekhnolohichnyi aspekt [Implementation of the competence approach in professional education: technological aspect]. Scientific Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Professional pedagogy, 4, pp. 5–11. [in Ukrainian].

Radkevych, O. & Radkevych, O. (2021). Aktualni kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv dlia orhanizatsii dystantsiinoho navchannia [Current competences of pedagogical workers for the organization of distance learning]. Professional Pedagogics, 2 (21), pp. 53–59. Available at: https://doi.org/10.32835/2707-3092.2020.21.53-59 (Accessed 08 June 2023). [in Ukrainian].

Sylenko, Yu.V. & Demianenko N.M. (2022). Tekhnolohiia partnerstva yak stymul formuvannia osobystisno-profesiinoho potentsialu maibutnikh vykladachiv zakladu vyshchoi osvity [Partnership technology as a stimulus for the formation of personal and professional potential of future teachers of a higher education institution]. Innovative pedagogy, 52, pp. 98–102. Available at: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2022/52.2.20 (Accessed 08 June 2023) [in Ukrainian].

Sylenko, Yu. (2021). Osoblyvosti realizatsii tekhnolohii tiutorynhu yak metodu indyvidualizatsii samostiinoi roboty studentiv [Peculiarities of implementing tutoring technology as a method of individualizing students' independent work]. Scientia. II International Scientific and Theoretical Conference “Advanced discoveries of modern science: experience, approaches and innovations”, pp. 48–49. Available at: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/scientia/article/view/15657 (Accessed 08 June 2023) [in Ukrainian].

Tkachuk, H. & Medvedieva, M. (2023). IKT yak zasib formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti studentiv pedahohichnykh universytetiv [ICT as a means of forming the information and digital competence of students of pedagogical universities]. Youth & market, 1 (209), pp. 74–80. Available at: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.272479 (Accessed 08 June 2023) [in Ukrainian].

Shvachych, H.H. (2017). Suchasni informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii [Modern information and communication technologies]. Study guide. Dnipro, 230 p. [in Ukrainian].

Iahupov, V.V. (2016). Subiektnist uchniv yak osnovna determinanta dystantsiinoho navchannia v systemi profesiino-tekhnichnoi osvity [Subjectivity of students as the main determinant of distance learning in the system of professional and technical education]. Scientific Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Professional pedagogy, 11, pp. 29–37. [in Ukrainian].

Yershov, M.O. (2020). Digitalization of general secondary education: issues and prospects. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Рedagogical Sciences, 4 (103), pр. 19–27. Available at: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-1-8-1 (Accessed 08 June 2023) [in English].

Sylenko, Yu. (2023). Tutoring – pedagogical innovation in professional and pedagogical training of teachers in higher education institutions. Grail of Science, 24, pp. 523–529. Available at: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.17.02.2023.100 (Accessed 08 June 2023) [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-02

Номер

Розділ

Статті