ІНФОРМАЦІЙНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК ПЛАТФОРМА РЕАЛІЗАЦІЇ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ЗВО
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.287944Ключові слова:
інформаційне освітнє середовище у ЗВО; інформаційно-комунікаційні технології у ЗВО; програмні засоби освітнього призначення; мультимедійні комплекси; комплексно-системне застосування інтерактивних засобів навчання та технологій; компетентнісний підхід з уможливленням особистісно зорієнтованого навчання; суб’єкт-суб’єктна партнерська взаємодія між викладачем та студентом; тьюторський супровід в ІКТ; андрагогічна та герогогічна модель навчання в інформаційному освітньому середовищіАнотація
У статті обґрунтовується інформаційне освітнє середовище як платформа реалізації ІКТ у ЗВО. Зазначено, що реалізація інформаційного освітнього середовища у ЗВО будується на основі компетентнісного підходу з уможливленням особистісно зорієнтованого навчання. Відтак, роль викладача в інформаційному освітньому середовищі ЗВО трансформується на роль модератора, тьютора, фасилітатора та ментора, що зумовлює індивідуальні і групові зустрічі (тьюторський супровід) між учасниками навчання з можливістю побудови індивідуальної освітньої траєкторії на основі суб’єкт-суб’єктної взаємодії та партнерської підтримки. З’ясовано, що ІКТ у ЗВО реалізовує першочергове завдання, що зумовлює адаптацію особистості до життя в інформаційному суспільстві. Авторами окреслено основні ІКТ, що можуть реалізовуватись у ЗВО та обґрунтовано стратегії використання деяких із них. Відповідно, проаналізовані концепційні основи уможливили виділення авторами переваг і недоліків використання ІКТ в інформаційному освітньому середовищі ЗВО.
Посилання
Bykov, V.Yu. & Lapinskyi, V.V. (2012). Metodolohichni ta metodychni osnovy stvorennia i vykorystannia elektronnykh zasobiv navchalnoho pryznachennia [Methodological and methodical bases of creation and use of electronic means of educational purpose]. Computer in school and family, 2, pp. 3–6. [in Ukrainian].
Viunenko, O., Honzales-Ahadzhanov, K., Ahadzhanova, S. & Rudenko, Yu. (2023). Informatsiini komunikatsiini tekhnolohii elektronnoho navchannia yak baza innovatsii u vyshchii osviti [Information communication technologies of e-learning as a base of innovations in higher education]. Education. Innovation. Practice, 11 (4), pp. 13–19. [in Ukrainian].
Horbatiuk, R., Zamora, Ya., Rutylo, M., Sitkar, S., Bureha, N. (2023). Zastosuvannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v protsesi pidhotovky fakhivtsiv profesiinoi osvity [Application of information and communication technologies in the process of training specialists in professional education]. Youth & market, 2 (210), pp. 72–77. Available at: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.275471 (Accessed 08 June 2023). [in Ukrainian].
Dubaseniuk, O.A. (2018). Andrahohichna diialnist vykladacha vyshchoi shkoly v umovakh mahistratury yak systemnyi obiekt doslidzhennia [Andragogical activity of a teacher of a higher school in the conditions of a master’s degree as a systematic object of research]. Scientific letters of academic society of Mical Baludansky, 6 (3). pp. 37–41. [in Ukrainian].
Dudenko, S., Dzeverin, I., Riabukha, Yu., Kolomiitsev, O., Misiura, O., Tretiak, V. & Takhian, K. (2022). Strukturna model informatsiino-osvitnoho seredovyshcha “dialoh” pry tradytsiinomu ta dystantsiinomu navchanni [Structural model of information and educational environment “dialogue” in traditional and distance education]. Scientific Collection “InterConf+”, 18 (95), pp. 777–790. [in Ukrainian].
Ikonnikova, M.V. & Spivachuk, V.O. (2022). Suchasni informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v navchalnomu protsesi ZVO [Modern information and communication technologies in the educational process of higher education institutions]. Scientific innovations and advanced technologies, 9 (11). p. 438. [in Ukrainian].
Kademiia, M.Iu. & Kizim, S.S. (2017). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii navchannia: terminolohichnyi slovnyk [Information and communication technologies of education: terminological dictionary]. Vinnytsia, 295 p. [in Ukrainian].
Kalaur, S.M. & Dida, H.A. (2022). Metodolohichni zasady informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v osvitnomu protsesu [Methodological principles of information and communication technologies in the educational process]. Scientific journal of the Khortytsk National Academy, pp. 17–26. [in Ukrainian].
Lypska, L.V. (2016) Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh kvalifikovanykh robitnykiv u systemi profesiino-tekhnichnoi ocvity z vykorystanniam informatsiino-osvitnoho seredovyshcha [Formation of professional competence of future qualified workers in the system of professional and technical education using the informational and educational environment]. Scientific Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Professional pedagogy, 12, pp. 90–96. [in Ukrainian].
Luzan, P. (2012). Realizatsiia kompetentnisnoho pidkhodu v profesiinii osviti: tekhnolohichnyi aspekt [Implementation of the competence approach in professional education: technological aspect]. Scientific Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Professional pedagogy, 4, pp. 5–11. [in Ukrainian].
Radkevych, O. & Radkevych, O. (2021). Aktualni kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv dlia orhanizatsii dystantsiinoho navchannia [Current competences of pedagogical workers for the organization of distance learning]. Professional Pedagogics, 2 (21), pp. 53–59. Available at: https://doi.org/10.32835/2707-3092.2020.21.53-59 (Accessed 08 June 2023). [in Ukrainian].
Sylenko, Yu.V. & Demianenko N.M. (2022). Tekhnolohiia partnerstva yak stymul formuvannia osobystisno-profesiinoho potentsialu maibutnikh vykladachiv zakladu vyshchoi osvity [Partnership technology as a stimulus for the formation of personal and professional potential of future teachers of a higher education institution]. Innovative pedagogy, 52, pp. 98–102. Available at: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2022/52.2.20 (Accessed 08 June 2023) [in Ukrainian].
Sylenko, Yu. (2021). Osoblyvosti realizatsii tekhnolohii tiutorynhu yak metodu indyvidualizatsii samostiinoi roboty studentiv [Peculiarities of implementing tutoring technology as a method of individualizing students' independent work]. Scientia. II International Scientific and Theoretical Conference “Advanced discoveries of modern science: experience, approaches and innovations”, pp. 48–49. Available at: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/scientia/article/view/15657 (Accessed 08 June 2023) [in Ukrainian].
Tkachuk, H. & Medvedieva, M. (2023). IKT yak zasib formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti studentiv pedahohichnykh universytetiv [ICT as a means of forming the information and digital competence of students of pedagogical universities]. Youth & market, 1 (209), pp. 74–80. Available at: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.272479 (Accessed 08 June 2023) [in Ukrainian].
Shvachych, H.H. (2017). Suchasni informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii [Modern information and communication technologies]. Study guide. Dnipro, 230 p. [in Ukrainian].
Iahupov, V.V. (2016). Subiektnist uchniv yak osnovna determinanta dystantsiinoho navchannia v systemi profesiino-tekhnichnoi osvity [Subjectivity of students as the main determinant of distance learning in the system of professional and technical education]. Scientific Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Professional pedagogy, 11, pp. 29–37. [in Ukrainian].
Yershov, M.O. (2020). Digitalization of general secondary education: issues and prospects. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Рedagogical Sciences, 4 (103), pр. 19–27. Available at: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-1-8-1 (Accessed 08 June 2023) [in English].
Sylenko, Yu. (2023). Tutoring – pedagogical innovation in professional and pedagogical training of teachers in higher education institutions. Grail of Science, 24, pp. 523–529. Available at: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.17.02.2023.100 (Accessed 08 June 2023) [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.