НАВЧАЛЬНО-ДОСЛІДНИЦЬКІ ЗАВДАННЯ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В СИСТЕМІ ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.289086Ключові слова:
навчально-дослідницькі завдання з української мови; мовна дослідницька компетентність; дослідницький підхід до навчання мовиАнотація
У статті проаналізовано теоретико-практичні аспекти розроблення навчально-дослідницьких завдань з української мови для початкової школи; встановлено, що вони виступають одним із основних засобів формування мовної дослідницької компетентності, яка є складником предметної комунікативної компетентності як мети початкового курсу української мови. Автором розглянуто чинні класифікації навчально-дослідницьких завдань за різними характеристиками, визначено оптимальні типи завдань для учнів початкових класів, здійснено тематичний аналіз чинних підручників та методичного супроводу уроків української мови для третього класу; розроблено комплекс навчально-дослідницьких завдань з вивчення дієслова як частини мови до кожної теми розділу, які охоплюють програмовий матеріал, мету (очікувані результати), інструкцію для вчителя додаткові матеріали.
Посилання
Baranova, N. (2019). Doslidnytska ta eksperymentalna diyalnist v umovakh NUSH [Research and experimental activity in the conditions of the National Academy of Sciences]. Elementary School. No. 9. pp. 13–15. [in Ukrainian].
Vashulenko, M.S., Vasylkivska, N.A. & Dubovyk, S.P. (2020). Ukrayinska mova ta chytannya: pidruchnyk dlya 3 kl. zakladiv zahalnoyi serednoyi osvity [Ukrainian language and reading: textbook for 3rd grade. institutions of general secondary education (in 2 hours)]. Part 1. Kyiv, 160 p. [in Ukrainian].
Vashulenko, M. (2020.) Formuvannya v uchniv pochatkovykh klasiv doslidnytskykh umin na materiali prohramovoho kursu ukrayinskoyi movy [Formation of research skills in elementary school students based on the material of the program course of the Ukrainian language]. Elementary School. No. 3. pp. 11–17. [in Ukrainian].
Vashulenko, M. (2017). Ya ‒ doslidnyk. 100 movnykh vprav dlya rozvytku doslidnytskykh umin [I am a researcher. 100 language exercises for the development of research skills]. Kyiv, 69 p. [in Ukrainian].
Lykhodyeyeva, H.V. (2007). Navchalno-doslidnytski uminnya ta doslidnytska diyalnist uchniv u psykholoho-pedahohichniy literaturi [Educational and research skills and research activities of students in the psychological and pedagogical years]. Didactics of mathematics: Problems and Investigations. Issue 27. pp. 89–94. [in Ukrainian].
Miyer, T.I. (2016). Orhanizatsiya navchalno-doslidnytskoyi diyalnosti molodshykh shkolyariv: monohrafiya [Organization of educational and research activities of junior high school students: monograph]. Kirovohrad, 424 p. [in Ukrainian].
Omelchuk, S. (2017). Doslidnytski zavdannya z movy yak zasib formuvannya kompetentnisnoho movtsya [Language research tasks as a means of forming a competent speaker]. Ukrainian language and literature in schools of Ukraine, No. 6, pp. 8–11; No. 7/8. pp. 66–70. [in Ukrainian].
Omelchuk, S. (2012). Tezaurus osnovnykh vydiv doslidnytskykh zavdan [Thesaurus of the main types of research tasks]. Dyvoslovo. No. 4. pp. 2–6. [in Ukrainian].
Sakalyuk, O. & Mysenko, V. (2020). Rozvytok doslidnytskykh umin uchniv 3–4 klasiv v alternatyvnykh shkolakh Ukrayiny [Development of research skills of 3rd – 4th grade students in alternative schools of Ukraine]. A young scientist, No. 3 (79). pp. 408–411. [in Ukrainian].
Slovnyk-dovidnyk z ukrayinskoyi linhvodydaktyk: navch. posib. (2013). [Dictionary-handbook of Ukrainian language didactics: teaching. manual]. (Ed.). M. Pentylyuk. Kyiv, 149 p. [in Ukrainian].
Sushchenko, L. (2022). Dydaktychni zasady formuvannya doslidnytskoyi kompetentnosti zdobuvachiv pochatkovoyi osvity u protsesi navchannya: rezultaty doslidzhennya [Didactic principles of formation of research competence of students of primary education in the learning process: research results]. Academic studies. Series: Pedagogy, No. 2. pp. 42–49. [in Ukrainian].
Typovi osvitni prohramy dlya zakladiv zahalnoyi serednoyi osvity: 1–2 ta 3–4 klasy (2019). [Typical educational programs for general secondary education institutions: 1–2 and 3–4 grades]. Kyiv, 336 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.