НАВЧАЛЬНО-ДОСЛІДНИЦЬКІ ЗАВДАННЯ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В СИСТЕМІ ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Лідія Іванова

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.289086

Ключові слова:

навчально-дослідницькі завдання з української мови; мовна дослідницька компетентність; дослідницький підхід до навчання мови

Анотація

У статті проаналізовано теоретико-практичні аспекти розроблення навчально-дослідницьких завдань з української мови для початкової школи; встановлено, що вони виступають одним із основних засобів формування мовної дослідницької компетентності, яка є складником предметної комунікативної компетентності як мети початкового курсу української мови. Автором розглянуто чинні класифікації навчально-дослідницьких завдань за різними характеристиками, визначено оптимальні типи завдань для учнів початкових класів, здійснено тематичний аналіз чинних підручників та методичного супроводу уроків української мови для третього класу; розроблено комплекс навчально-дослідницьких завдань з вивчення дієслова як частини мови до кожної теми розділу, які охоплюють програмовий матеріал, мету (очікувані результати), інструкцію для вчителя додаткові матеріали.

Біографія автора

Лідія Іванова

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії і методик початкової освіти Рівненського державного гуманітарного університету

Посилання

Baranova, N. (2019). Doslidnytska ta eksperymentalna diyalnist v umovakh NUSH [Research and experimental activity in the conditions of the National Academy of Sciences]. Elementary School. No. 9. pp. 13–15. [in Ukrainian].

Vashulenko, M.S., Vasylkivska, N.A. & Dubovyk, S.P. (2020). Ukrayinska mova ta chytannya: pidruchnyk dlya 3 kl. zakladiv zahalnoyi serednoyi osvity [Ukrainian language and reading: textbook for 3rd grade. institutions of general secondary education (in 2 hours)]. Part 1. Kyiv, 160 p. [in Ukrainian].

Vashulenko, M. (2020.) Formuvannya v uchniv pochatkovykh klasiv doslidnytskykh umin na materiali prohramovoho kursu ukrayinskoyi movy [Formation of research skills in elementary school students based on the material of the program course of the Ukrainian language]. Elementary School. No. 3. pp. 11–17. [in Ukrainian].

Vashulenko, M. (2017). Ya ‒ doslidnyk. 100 movnykh vprav dlya rozvytku doslidnytskykh umin [I am a researcher. 100 language exercises for the development of research skills]. Kyiv, 69 p. [in Ukrainian].

Lykhodyeyeva, H.V. (2007). Navchalno-doslidnytski uminnya ta doslidnytska diyalnist uchniv u psykholoho-pedahohichniy literaturi [Educational and research skills and research activities of students in the psychological and pedagogical years]. Didactics of mathematics: Problems and Investigations. Issue 27. pp. 89–94. [in Ukrainian].

Miyer, T.I. (2016). Orhanizatsiya navchalno-doslidnytskoyi diyalnosti molodshykh shkolyariv: monohrafiya [Organization of educational and research activities of junior high school students: monograph]. Kirovohrad, 424 p. [in Ukrainian].

Omelchuk, S. (2017). Doslidnytski zavdannya z movy yak zasib formuvannya kompetentnisnoho movtsya [Language research tasks as a means of forming a competent speaker]. Ukrainian language and literature in schools of Ukraine, No. 6, pp. 8–11; No. 7/8. pp. 66–70. [in Ukrainian].

Omelchuk, S. (2012). Tezaurus osnovnykh vydiv doslidnytskykh zavdan [Thesaurus of the main types of research tasks]. Dyvoslovo. No. 4. pp. 2–6. [in Ukrainian].

Sakalyuk, O. & Mysenko, V. (2020). Rozvytok doslidnytskykh umin uchniv 3–4 klasiv v alternatyvnykh shkolakh Ukrayiny [Development of research skills of 3rd – 4th grade students in alternative schools of Ukraine]. A young scientist, No. 3 (79). pp. 408–411. [in Ukrainian].

Slovnyk-dovidnyk z ukrayinskoyi linhvodydaktyk: navch. posib. (2013). [Dictionary-handbook of Ukrainian language didactics: teaching. manual]. (Ed.). M. Pentylyuk. Kyiv, 149 p. [in Ukrainian].

Sushchenko, L. (2022). Dydaktychni zasady formuvannya doslidnytskoyi kompetentnosti zdobuvachiv pochatkovoyi osvity u protsesi navchannya: rezultaty doslidzhennya [Didactic principles of formation of research competence of students of primary education in the learning process: research results]. Academic studies. Series: Pedagogy, No. 2. pp. 42–49. [in Ukrainian].

Typovi osvitni prohramy dlya zakladiv zahalnoyi serednoyi osvity: 1–2 ta 3–4 klasy (2019). [Typical educational programs for general secondary education institutions: 1–2 and 3–4 grades]. Kyiv, 336 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-01

Номер

Розділ

Статті