ФЕНОМЕН ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ: НАУКОВІ ПОГЛЯДИ АМЕРИКАНСЬКИХ ТА УКРАЇНСЬКИХ ДОСЛІДНИКІВ

Автор(и)

  • Крістіан Луца

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.290213

Ключові слова:

емоції; інтелект; емоційний інтелект; теорії емоційного інтелекту; моделі емоційного інтелекту

Анотація

Питання емоційного інтелекту у сучасних дослідженнях серед науковців США та України набуває усе більшої ваги, особливо, в освітньому процесі. Більшість українських і американських дослідників уважають, що саме емоційний інтелект, становить ядро фактора успішності будь-якого здобувача вищої освіти, що є надважливим, оскільки що вищий рівень емоційного інтелекту у здобувачів, то вони продуктивніші й ефективніші в різних сферах життя, демонструють широкий кругозір світогляду, емоційну стійкість до різних стресогенних ситуацій, вміння керувати власними почуттями й емоціями, що, безумовно, позитивно позначається на подальшому професійному зростанні.

У статті висвітлено та систематизовано головні віхи розвитку і підходи до розуміння феномена “Емоційний інтелект” з точки зору українських і американських дослідників на сучасному етапі розвитку педагогічної та психологічної наук.

Біографія автора

Крістіан Луца

здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки Мукачівського державного університету

Посилання

Houlman, D. & Humetska, S.L. (Trans.). (2019). Emotsiynyy intelekt [Emotional intelligence]. Kharkiv, 512 p. [in Ukrainian].

Dehtiarev, A. (2012). “Emotsyonalnyi yntellekt” stanovlenye poniatyia v psykholohyy [“Emotional intelligence” formation of the concept in psychology]. Psychological science and education, No. 2, pp. 170–180. [in Ukrainian].

Derevianko, S. (2008). Osoblyvosti sotsialno-psykholohichnoi adaptovanosti u zviazku z rivnem emotsiinoho intelektu [Features of social and psychological adaptability in connection with the level of emotional intelligence]. Actual problems of psychology: Psychology of learning. Genetic psychology. Medical psychology, Vol. 10, issue 6, part 2. 573 p. [in Ukrainian].

Lyashch, O. (2013). Emotsiinyi intelekt yak predmet psykholohichnykh doslidzhen [Emotional intelligence as a subject of psychological research]. Problems of modern psychology. Issue 22. pp. 324–335. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pspl_2013_22_29. [in Ukranian].

Marchuk, S. (2021). Teoretychnyi analiz poniattia emotsiinoho intelektu v psykholohii [Theoretical analysis of the concept of emotional intelligence in psychology]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Psychology. Uzhhorod. Issue 3. pp. 20–23. [in Ukrainian].

Nosenko, E. (2004). Emotsiinyi intelekt yak sotsialno znachushcha intehralna vlastyvist osobystosti [Emotional intelligence as a socially significant integral property of personality]. Psychology and Society, No. 4, pp. 95–109. [in Ukrainian].

Ryshchak, N., Haponchuk, O. & Marukhovska, O. (2023). Rol emotsiinoho intelektu yak soft-skills u suchasnomu osvitnomu protsesi [The role of emotional intelligence as soft-skills in the modern educational process]. Bulletin of Science and Education, No. 6 (12). Available at: http://perspectives.pp.ua/index.php/vno/issue/view/157. [in Ukrainian].

Temruk, O. (2014). Problema emotsiinoho intelektu na suchasnomu etapi rozvytku psykholohichnoi dumky [The problem of emotional intelligence at the present stage of development of psychological thought]. Humanitarian Bulletin of the State Higher Educational Institution “Pereiaslav-Khmelnytskyi Hryhorii Skovoroda State Pedagogical University”. Pedagogy. Psychology. Philosophy, Issue 33, pp. 207–223. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_2014_33_26. [in Ukrainian].

Cherniavska, A. (2012). Emotsiinyi intelekt – zaporuka uspishnoho navchannia [Emotional intelligence is the key to successful learning]. Youth and market, No. 12, pp. 136–139. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2012_12_30. [in Ukrainian].

Shpak, M. (2011). Emotsiinyi intelekt v konteksti suchasnykh psykholohichnykh doslidzhen [Emotional intelligence in the context of modern psychological research]. Personality Psychology, No. 1 (2), pp. 282–288. [in Ukrainian].

Bar-On, R. (1997). Emotional Intelligence Inventory (EQ – i). Technical Manual. Toronto, Canada: Multi-Health Systems. 564 р. [in English].

Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: the theory in practice. New York: Basic Books. 304 p. [in English].

Mayer, J.D., Salovey, P., Caruso, D.R. & Sitarenios, G. (2001). Emotional Intelligence As a Standard Intelligence. Emotion. 432 р. [in English].

Mayer, J.D., Salovey, P., Caruso, D.R. & Sternberg, R.J. (Ed.). (2000). Models of emotional intelligence II. Handbook of human intelligence (2nd ed.). New York: Cambridge University Press. pp. 396–422. [in English].

Ryff, C.D. & Keyes, C.L.M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 69, pp. 719–727. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-01

Номер

Розділ

Статті