ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПЕДАГОГА В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Оксана Сторонська
  • Марія Воробель

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.290462

Ключові слова:

цифровізація освіти; професійна компетентність педагога; цифрові навички; цифрова культура; цифрова грамотність; цифрова компетентність

Анотація

Статтю присвячено проблемі переосмислення сутності професійної компетентності педагогічних кадрів в умовах цифрової трансформації освітньої галузі. У результаті дослідження виявлено одностайність думок учених щодо необхідності формування цифрових навичок педагогічних працівників і водночас встановлено відсутність загальноприйнятого розуміння сутності цього компонента професійної компетентності педагога. За результатами дослідження узагальнено особливості інтерпретації понять цифрової культури, цифрової грамотності, цифрової компетентності вчителя у контексті вимог сьогодення.

Біографії авторів

Оксана Сторонська

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та інноваційної освіти Національного університету “Львівська політехніка”

Марія Воробель

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри української та іноземної мов Львівського державного університету фізичної культури імені І. Боберського

Посилання

Hermanson, H. (2022). Rozvytok tsyfrovoi kompetentnosti vchyteliv zakladiv zahalnoi serednoi osvity metodamy NUSh [Development of digital competence of teachers of general secondary education institutions using the methods of the New Ukrainian School]. Adaptive management: theory and practice. Vol. 14 (27), pp. 1‒15. DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-14(27)-07 [in Ukrainian].

Diachuk, O. (2022). Rozvytok tsyfrovoi kompetentnosti vykladachiv spetsialnykh dystsyplin v umovakh tsyfrovizatsii osvity [Development of digital competence of teachers of special disciplines in conditions of digitization of education]. Professional pedagogy. Vol. 1 (24). pp. 223‒233. [in Ukrainian].

Kapustnyk, V.A. & Derevianchenko, N.V. (2021). Tsyfrova kompetentnist yak nevidiemna skladova profesiinoho rozvytku vykladacha ZVO [Digital competence as an integral component of the professional development of a teacher of higher education]. Current issues of linguistics, professional language didactics, psychology and pedagogy of higher education. Poltava, Astraia, pp. 13–18. [in Ukrainian].

Morze, N., Vember, V. & Hladun, M. (2019). 3D kartuvannia tsyfrovoi kompetentnosti v systemi osvity [3D mapping of digital competence in the education system]. Information technologies and learning tools. Vol. 70 (2). pp. 28‒42. [in Ukrainian].

Riabova, Z. & Yelnykova, H. (2020). Profesiine zrostannia pedahohiv v umovakh tsyfrovoi osvity [Professional development of teachers in the conditions of digital education]. Information technologies and learning tools. Vol. 80 (6). pp. 369‒385 [in Ukrainian].

Stoika, O. (2023). Tsyfrovizatsiia profesiinoi diialnosti vchyteliv v Ukraini [Digitization of the professional activity of teachers in Ukraine]. Development of modern education and science: results, problems, prospects. Kherson, pp. 95‒97. [in Ukrainian].

Storonska, O. (2018). Praktychna pidhotovka maibutnikh uchyteliv u systemi vyshchoi osvity Nimechchyny [Practical training of future teachers in the system of higher education in Germany]. Youth and market. Vol. 2. pp. 38–42. [in Ukrainian].

Brandhofer, G., Wiesner, C. (2018). Medienbildung im Kontext der Digitalisierung: Ein integratives Modell für digitale Kompetenzen [Media education in the context of digitalization: An integrative model for digital skills]. R&E-SOURCE. Vol. 10. pp. 1–15. [in German].

Ehlers, U.-D., Kellermann, S.A. (2020). Future Skills. Lernen der Zukunft – Hochschule der Zukunft [Future skills. Learning of the future – university of the future]. Wiesbaden, Springer. 316 p. [in German].

Eichhorn, M. (2020). Digital Literacy, Fluency und Scholarship: Ein Entwicklungsmodell digitaler Kompetenzen von Hochschullehrenden [Digital Literacy, Fluency and Scholarship: A development model of digital skills for university teachers]. Hochschuldidaktik als professionelle Verbindung von Forschung, Politik und Praxis. Bielefeld, Media GmbH & Co., pp. 81‒94. [in German].

Jörissen, B. (2016). Digitale Bildung und die Genealogie digitaler Kultur: historiographische Skizzen [Digital education and the genealogy of digital culture: historiographical sketches]. MedienPädagogik. Vol. 25. pp. 1–15. [in German].

Kätzel, C., Fuchs, A., Gerner, V., Gröner, P. (2020). Digitalkompetenzmodell der Hochschule Ansbach [Digital competence model of Ansbach University of Applied Sciences]. Ansbacher Kaleidoskop. Düren: Shaker Verlag. pp. 256‒271. [in German].

Kerres, M. (2023). Bildung in der digitalen Welt: (Wie) Kann digitale Kompetenz vermittelt werden? [Education in the digital world: (How) can digital competence be taught?]. Lernen in und für die Schule im Zeitalter der Digitalität – Chancen und Herausforderungen für Lehrkräfte, Unterricht und Lernende. Münster, Waxmann. pp. 1‒19. [in German].

Müller, M.L., Frenz, M., Nitsch, V. (2023). Digitale Kompetenz, Digital Literacy, Digital Competence – Eine vergleichende, strukturierte Literaturanalyse deutsch- und englischsprachiger Beiträge [Digital Competence, Digital Literacy, Digital Competence – A comparative, structured literary analysis of German and English-language articles]. Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung. Opladen, Barbara Budrich Verlag. pp. 9‒38. [in German].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-01

Номер

Розділ

Статті