РОЗВИТОК ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ФАРМАЦЕВТІВ У СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.291072Ключові слова:
післядипломна освіта; майбутній фармацевт; здоров’язбережувальне мислення; фармацевтичні та медичні спеціальностіАнотація
У статті визначено й охарактеризовано провідні тенденції розвитку фармацевтичної галузі України, висвітлено теоретичні аспекти і практичний досвід реалізації здоров’язбережувального мислення майбутніх фармацевтів в умовах післядипломної освіти. Зауважено, що пошук методологічного підґрунтя розвитку здоров’язбережувального мислення є особливо актуальним і перспективним завданням багатоаспектних функцій та завдань післядипломної освіти в теоретичній та практичній площинах. З’ясовано, що наскрізним у формуванні змісту фармацевтичної освіти є глибоке розуміння цінності людини та її здоров’я як найвищого особистісного і суспільного надбання.
Посилання
Bohatyrova, R.V. (2000). Deiaki problemy pidhotovky medychnykh ta farmatsevtychnykh kadriv v Ukraini [Some problems of training medical and pharmaceutical personnel in Ukraine]. Medical education, No 1. pp. 6–11. [in Ukrainian].
Hnezdilova, K.M. (2023). Vykorystannia interaktyvnykh tekhnolohii u systemi pisliadyplomnoi osvity farmatsevtiv [The use of interactive technologies in the system of postgraduate education of pharmacists]. Youth and the market. Drohobych. No. 5 (213). pp. 12–17. [in Ukrainian].
Zavydivska, O.I. (2018). Formuvannia zdoroviaoriientovanykh upravlinskykh navychok maibutnikh menedzheriv na zasadakh filosofskykh zakoniv i katehorii [Formation of health-oriented management skills of future managers on the basis of philosophical laws and categories]. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 4. pp. 110–117. [in Ukrainian].
Zavydivska, N.N. (2012). Fundamentalizatsiia fizkulturno-ozdorovchoi osvity: aspekt zdoroviazberezhuvalnoho navchannia studentiv [Fundamentalization of physical culture and health education: the aspect of health-preserving education of students]. Monograph. National ped. University named after M.P. Drahomanov. Kyiv: UBS NBU. 402 p. [in Ukrainian].
Kishchuk, V.M. (2017). Orhanizatsiia profesiinoi pidhotovky maibutnikh farmatsevtiv: psykholoho-pedahohichni aspekty [Organization of professional training of future pharmacists: psychological and pedagogical aspects]. Professional education: methodology, theory and technologies: collection. of science works. Pereyaslav-Khmelnytskyi, Vol. 5. pp. 128–141. [in Ukrainian].
Kozak, Kh.I. (2020). Profesiina pidhotovka maibutnikh farmatsevtiv u konteksti intehratsiinykh protsesiv ta informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Professional training of future pharmacists in the context of integration processes and information and communication technologies]. Innovative pedagogy. Issue. 21. Vol. 25. pp. 107–110. [in Ukrainian].
Klimov, O.I. (2022). Apteky peretvorylysia na torhovi tochky [Pharmacies turned into retail outlets]. Available at: https://thepharma.media/uk/business/27998-oleg-klimov-lise-tretina-aptek-mayut-faxivciv-vidpovidnoyi-kvalifikaciyi-dlya-nadannya-farmacevticnix-poslug-31012022. [in Ukrainian].
Melnyk, H.M. (2023). Dynamichnyi rynok, u tomy chycli tsyfrovizatsiia, naviazana zhorstka konkurentsiia – znachna nebezpeka dlia myslennia farmatsevta, okhorony zdorovia i natsionalnoi bezpeky derzhavy [A dynamic market, including digitalization, imposed fierce competition – a significant danger for the thinking of a pharmacist, health care and national security of the state]. Medical newspaper “Health of Ukraine of the 21st century”. No. 16 (552), pp. 52–53. [in Ukrainian].
Melnychuk, I. (2023). Mizhdystsyplinarnyi pidkhid u systemi vykladannia fakhovykh dystsyplin maibutnim farmatsevtam: ukrainska naukova shkola [Interdisciplinary approach in the system of teaching professional disciplines to future pharmacists: Ukrainian scientific school]. Youth and the market. Drohobych. No. 6–7 (214–215). pp. 16–20. [in Ukrainian].
Order of the Ministry of Health of Ukraine (November 10, 2022 No. 2016). “Pro podalshe udoskonalennia systemy pisliadyplomnoi osvity ta bezperervnoho profesiinoho rozvytku fakhivtsiv z fakhovoiu peredvyshchoiu, pochatkovymrivnem (korotkyi tsykl) ta pershym (bakalavrskym) rivnem vyshchoi medychnoi i farmatsevtychnoi osvity ta mahistriv z medsestrynstva” [“On the further improvement of the system of postgraduate education and continuous professional deve-lopment of specialists with professional pre-university, initial level (short cycle) and first (bachelor) level of higher medical and pharmaceutical education and masters in nursing”]. Available at: https://tzakon1.rada.gov.ua/go/z0039-23. [in Ukrainian].
Pelo, I.M., Reva, T.D., Nizhenkovska, I.V., Kozak, N.D. & Konovalova, L.D., (2020). Tendentsii profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv iz farmatsii v Ukraini [Trends in professional training of pharmacy specialists in Ukraine]. Scientific journal “Medical Perspectives”. Vol. 25, No. 3. pp. 4–8. [in Ukrainian].
Piminov, O.H. & Velikiy, D.L. (2023). Pisliadyplomnaosvita [Postgraduate education]. Pharmaceutical encyclopedia. Available at: https://www.pharmencyclopedia.com.ua/article/846/pislyadiplomna-osvita. [in Ukrainian].
Sysoieva, S.O. & Batechko, N.H. (2011). Vyshcha osvita Ukrainy: realii suchasnoho rozvytku [Higher education of Ukraine: realities of modern development]. Ministerstvo osvity i nauky molodi ta sportu Ukrainy, Kyiv University named after B. Hrinchenko, National University of Bioresources and Nature Management of Ukraine. Kyiv, pp. 241–251. [in Ukrainian].
Fedorets, V.M. (2014). Osoblyvosti formuvannia zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti vchyteliv fizychnoi kultury na osnovi vchennia pro funktsionalni systemy [Peculiarities of the formation of health-preserving competence of physical education teachers based on the doctrine of functional systems]. Competence approach in education: theoretical principles and implementation practice: materials of the methodological seminar. National Acad. ped. of Sciences of Ukraine. Kyiv, Vol. 2. pp. 265–273. [in Ukrainian].
Fedorets, V.M. (2014). Teoretychni peredumovy vykorystannia arkhetypichnoi psykholohii dlia vdoskonalennia zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti vchytelia fizychnoi kultury [Theoretical prerequisites for the use of archetypal psychology to improve the health-preserving competence of the physical culture teacher]. Bulletin of postgraduate education. Vol. 12. pp. 128–152. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.