ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ: СПІВПРАЦЯ З БАТЬКАМИ

Автор(и)

  • Олена Варецька

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.291076

Ключові слова:

інклюзивне навчання; взаємодія; співпраця на рівні “батьки – педагоги – діти”; діти з особливими освітніми потребами; школа “Бути батьками”

Анотація

Розглянуто питання співпраці з батьками дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання. На підставі аналізу наукових, науково-методичних праць вітчизняних та зарубіжних фахівців, виявлено, що питання співпраці закладу освіту і батьків в умовах інклюзії вивчене недостатньо, хоча Україна значно просунулася у питаннях інклюзивного навчання. З’ясовано, що у контексті сучасних підходів до надання освіти дітям з особливими освітніми потребами основоположною є суспільно-соціальна модель “включення”. Окреслено особливу роль батьків у навчанні учнів з особливими освітніми потребами, у запровадженні партнерства, співпраці на рівні “батьки – педагоги – діти”, яке має ґрунтуватися на новому змісті корекційно-розвиткової діяльності педагогів. Розглянуто принципи, на яких ґрунтується робота педагогів, психологів із родинами дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання, етапи співпраці педагогів і батьків, найбільш ефективні форми організації спільної роботи, зокрема школи “Бути батьками” (з досвіду Запорізької області).

Біографія автора

Олена Варецька

доктор педагогічних наук, професор, проректор з науково-методичної роботи, професор кафедри початкової освіти Комунального закладу “Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти” Запорізької обласної ради

Посилання

Babchuk, H.I. (2019). Inkliuzyvne osvitnie seredovyshche: problemy, perspektyvy ta krashchi praktyky [Inclusive educational environment: problems, prospects and best practices]. Inclusive educational environment: problems, prospects and best practices: abstracts of reports of the XIX International Scientific and Practical Conference. In three parts. Kyiv: Open International University of Human Development “Ukraine”, Part 1. Available at: https://uu.edu.ua/upload/Nauka/Electronni_naukovi_vidannya/Inkljuzivne_osvitn_seredovische/2019_19_1.pdf [in Ukrainian].

But, T.I. (2003). Politika vklyucheniya i isklyucheniya v Anglii: v chikh rukakh sosredotochen kontrol [The politics of inclusion and exclusion in England: in whose hands is control]. Social exclusion in education. Moscow, pp. 17–25.

Haiash, O.V. (2019). Spivpratsia zakladu osvity z batkamy ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy yak umova realizatsii idei inkliuzii [Cooperation of the educational institution with the parents of children with special educational needs as a condition for the implementation of the ideas of inclusion]. Scientific journal of the NPU named after Mykhaylo Drahomanov. Series 19. Correctional pedagogy and special psychology. No. 38. pp. 60–66. Available at: https://sj.npu.edu.ua/index.php/kpsp/article/view/749[in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro osvitu” 380 [Law of Ukraine “On Education”]. Bulletin of the Verkhovna Rada (VVR). 2017. No. 38–39. Article 380. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Zemke, R. & Zemke, S. (1984). Veshchi, kotorye my znaem navernyaka ob obuchenii vzroslykh [Things we know for sure about adult learning]. Innovation Absyr. Vol. 6, No. 8. p. 1. Available at: http://www.claretianformation.com/adult-learning/ [in Ukrainian].

Kolupaieva, A.A. (2009). Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy: Monohrafiia [Inclusive education: realities and prospects: Monograph]. Kyiv, 262 p. [in Ukrainian].

Kuchmanich, I. & Opanasenko, L. (2018). Klasyfikatsiia osoblyvykh potreb dytyny v konteksti systemnoho pidkhodu [Classification of a child’s special needs in the context of a systemic approach]. Problems of modern psychology: a collection of scientific papers. K-PNU named after Ivan Ohiyenko, Institute of Psychology named after H.S. Kostyuk of the National Academy of Sciences of Ukraine. Vol. 42. Available at: http://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/156442/155808. [in Ukrainian].

Myronova, S.P. (2016). Pedahohika inkliuzyvnoi osvity: navchalno-metodychnyi posibnyk [Pedagogy of inclusive education: educational and methodological manual]. Kamianets-Podilskyi, 164 p. [in Ukrainian].

Mitchell, D. Effektivnye pedagogicheskie tekhnologii spetsialnogo i inklyuzivnogo obrazovaniya [Effective pedagogical technologies for special and inclusive education]. Published on 2011, 16 Jun. Available at: https://issuu.com/vladinik/docs/mitchell_print [in Ukrainian].

Omelchenko, I.M., Tykha, O.M. & Fedorovych, L.O. (2009). Psykholoho-pedahohichna dopomoha simiam ditei z obmezhenymy mozhlyvostiamy: metodychni rekomendatsii [Psychological and pedagogical assistance to families of children with disabilities: methodical recommendations]. Poltava, 80 p. [in Ukrainian].

Prava liudyny v Ukraini: In form.-analit. biul [Human rights in Ukraine: Informational and analytical bulletin]. Vol. 18. Kyiv, 1997–1998. 200 p. [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity “Nova ukrainska shkola” na period do 2029 roku: Rozporiadzhennia Kab. Ministriv Ukrainy vid 14.12.2016 r. № 988-r. [On the approval of the Concept of implementation of state policy in the field of general secondary education reform “New Ukrainian School” for the period until 2029: Order of the Office of the Ministers of Ukraine dated 14.12.2016 No. 988]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Reysveyk, K. (1998). Integratsiya: ponyatie so mnozhestvom znacheniy [Integration: a concept with many meanings]. Towards each other: ways of integration. St. Petersburg. pp. 110–116. [in Ukrainian].

Salamanskaya deklaratsiya. Ramki deystviy po obrazovaniyu lits s osobymi potrebnostyami, prinyatye Vsemirnoy konferentsiey po obrazovaniyu lits s osobymi potrebnostyami: dostup i kachestvo [Salaman Declaration. Framework for Action on Special Needs Education adopted by the World Conference on Special Needs Education: Access and Quality]. Salamanka. Ispaniya, 7–10 June 1994. Keiv, 2000. 21 p.

Shkola “Buty Batkamy”: poradnyk [“Being Parents” School: advisor]. (Ed). T.Ia. Ozerova, V.V. Khivrych. Zaporizhzhia, 2019. 56 p. [in Ukrainian].

Andrews, J. & Lupart, J. (2000). The Inclusiv Classroom. Educating Exceptional Children. The University of Calgary: Nelson. Thomson Learning. 561 p. [in English].

Bailey, D. (1994). Working with families of children with special needs. Washington D.C., 56 p. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-02

Номер

Розділ

Статті