ВИВЧЕННЯ ПЕТРИКІВСЬКОГО РОЗПИСУ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ШКОЛІ

Автор(и)

  • Тетяна Паньок
  • Анастасія Левченко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.291095

Ключові слова:

петриківський розпис; методи навчання; техніка виконання розпису; традиційність; творчість; самовираження

Анотація

У статті акцентується увага на важливості збереження та відновлення петриківського розпису як складової нематеріальної культурної спадщини українців. Розглядаються загальні питання методики викладання петриківського розпису на уроках образотворчого мистецтва у школі. Деталізовано застосування методів на прикладі навчання основних технік петриківського декоративного розпису з визначенням його особливостей. Розкрито як поетапне опанування методики петриківського розпису впливає на якість та успішність виконання власних композицій. Доведено, що учні, які систематично копіювали і використовували традиційну для Петриківки техніку відтворення орнаментів, продемонстрували вищу якість виконання розписів порівняно з тими, хто цього не зробив. Копіювання та вивчення традиційних елементів розпису сприяло кращому розумінню структури і композиції в петриківському стилі. Поступове вдосконалення техніки розпису, поєднання різних методик і експериментування з кольорами сприяло більш глибокому розумовому процесу створення розпису та розвитку власної творчості. Зазначені фактори підтверджують важливість вивчення та вдосконалення традиційних технік у петриківському розписі, а також поетапного набуття навичок. Результати експерименту вказують на те, що означений підхід копіювання і багаторазового повторення елементів поліпшує якість та успішність виконання розписів учнями, а також стимулює розвиток їхньої творчості в цьому мистецькому напрямі.

Біографії авторів

Тетяна Паньок

доктор педагогічних наук, кандидат мистецтвознавства, професор, завідувач кафедри образотворчого мистецтва Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди

Анастасія Левченко

магістр Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди

Посилання

Antonovych, Ye.A., Zakharchuk-Chuhay, R.V. & Stankevych, M.S. (1992). Dekoratyvno-prykladne mystetstvo [Arts and crafts]. Lviv, 186 p. [in Ukrainian].

Harkava, T. (2017). Petrykivskyy dekoratyvnyy rozpys: pidruchnyk [Petrikovsky decorative painting]. Dnipro, 220 p. [in Ukrainian].

Harkava, T. (2019). Petrykivskyy rozpys: teoriya i metodyka [Petrykiv painting: theory and technique]. Aesthetics and ethics of pedagogical action, Vol. 20, pp. 144–150. [in Ukrainian].

Harkava, T.A. (2018). Metodychni zasady navchannya Petrykivskomu rozpysu [Methodical principles of studying Petrykiv painting]. Bulletin of Alfred Nobel University. Series “Pedagogy and psychology”, Vol. 2 (16). pp. 18–21. [in Ukrainian].

Hrynova, V. & Panok, T. (2021). Etnodyzayn ta moderna trayektoriya profesiynoyi pidhotovky maybutnoho vchytelya mystetskykh dystsyplin v umovakh didzhytalizatsiyi suspilstva [Ethnodesign and the modern trajectory of professional training of the future teacher of art disciplines in the conditions of digitalization of society]. Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools, Vol. 74 (2), pp. 146–151. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.74-2.28. [in Ukrainian].

Zakharchuk-Chuhay, R.V. & Antonovych, Ye.A. (2011). Ukrayinske narodne dekoratyvne mystetstvo [Ukrainian folk decorative art]. Kyiv, 342 p. [in Ukrainian].

Kyrychenko, M.A. (2006). Ukrayinskyy narodnyy dekoratyvnyy rozpys [Ukrainian folk decorative painting]. Kyiv, 228 р. [in Ukrainian].

Lisunova, L.V. (2021). Osoblyvosti vyyavlennya estetychnoho v dekoratyvno-prykladnomu mystetstvi i yoho rol u formuvanni estetychnoho spryynyattya maybutnimy pedahohamy mystetskykh dystsyplin [Peculiarities of identifying the aesthetic in decorative and applied art and its role in the formation of aesthetic perception by future teachers of art disciplines]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanova, No. 5 (82), pp. 97–101. [in Ukrainian].

Lyubarska, L.M. (2003). Obrazotvorche mystetstvo: pidruchnyk dlya 2 klasu [Visual arts: a textbook for the 2nd grade]. Kyiv, 127 р. [in Ukrainian].

Lyubarska, L.M. (2004). Obrazotvorche mystetstvo: pidruchnyk dlya 4 klasu [Visual arts: a textbook for the 4th grade]. Kyiv, 160 р. [in Ukrainian].

Orshanskyy, L.V. (2011). Etnodyzayn yak innovatsiynyy khudozhno-estetychnyy komponent tekhnolohichnoyi osvity [Ethnodesign as an innovative artistic and aesthetic component of technological education]. “Youth and market”. Monthly scientific-pedagogical journal. Drogobych, Vol. 1, pp. 38–41. [in Ukrainian].

Panok, T.V. (2016). Rozvytok vyshchoyi khudozhno-pedahohichnoyi osvity v Ukrayini u ХХ stolitti (monohrafiya) [Development of higher artistic and pedagogical education in Ukraine in the 20th century (monograph)]. Kharkiv, 626 p. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3863 [in Ukrainian].

Panok, T.V. & Fushen, Zh. (2023). Kytayskyy dosvid vykorystannya etnodyzaynu u protsesi formuvannya klyuchovykh kompetentnostey studentiv mystetskykh spetsialnostey [The Chinese experience of using ethnodesign in the process of forming key competencies of art students]. “Youth and market”. Monthly scientific-pedagogical journal. Drogobych, Vol. 3 (211), рр. 16–21. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.277187 [in Ukrainian].

Trach, S.K. (2005). Uroky obrazotvorchoho mystetstva 2 kl.: posibnyk vchytelya [Fine art lessons 2nd grade: teacher’s guide]. Ternopil, 96 p. [in Ukrainian].

Trach, S.K. (2006). Uroky obrazotvorchoho mystetstva 4 kl.: posibnyk vchytelya [Lessons of visual arts 4th grade: teacher’s guide]. Ternopil, 120 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-01

Номер

Розділ

Статті