ВИВЧЕННЯ ПЕТРИКІВСЬКОГО РОЗПИСУ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.291095Ключові слова:
петриківський розпис; методи навчання; техніка виконання розпису; традиційність; творчість; самовираженняАнотація
У статті акцентується увага на важливості збереження та відновлення петриківського розпису як складової нематеріальної культурної спадщини українців. Розглядаються загальні питання методики викладання петриківського розпису на уроках образотворчого мистецтва у школі. Деталізовано застосування методів на прикладі навчання основних технік петриківського декоративного розпису з визначенням його особливостей. Розкрито як поетапне опанування методики петриківського розпису впливає на якість та успішність виконання власних композицій. Доведено, що учні, які систематично копіювали і використовували традиційну для Петриківки техніку відтворення орнаментів, продемонстрували вищу якість виконання розписів порівняно з тими, хто цього не зробив. Копіювання та вивчення традиційних елементів розпису сприяло кращому розумінню структури і композиції в петриківському стилі. Поступове вдосконалення техніки розпису, поєднання різних методик і експериментування з кольорами сприяло більш глибокому розумовому процесу створення розпису та розвитку власної творчості. Зазначені фактори підтверджують важливість вивчення та вдосконалення традиційних технік у петриківському розписі, а також поетапного набуття навичок. Результати експерименту вказують на те, що означений підхід копіювання і багаторазового повторення елементів поліпшує якість та успішність виконання розписів учнями, а також стимулює розвиток їхньої творчості в цьому мистецькому напрямі.
Посилання
Antonovych, Ye.A., Zakharchuk-Chuhay, R.V. & Stankevych, M.S. (1992). Dekoratyvno-prykladne mystetstvo [Arts and crafts]. Lviv, 186 p. [in Ukrainian].
Harkava, T. (2017). Petrykivskyy dekoratyvnyy rozpys: pidruchnyk [Petrikovsky decorative painting]. Dnipro, 220 p. [in Ukrainian].
Harkava, T. (2019). Petrykivskyy rozpys: teoriya i metodyka [Petrykiv painting: theory and technique]. Aesthetics and ethics of pedagogical action, Vol. 20, pp. 144–150. [in Ukrainian].
Harkava, T.A. (2018). Metodychni zasady navchannya Petrykivskomu rozpysu [Methodical principles of studying Petrykiv painting]. Bulletin of Alfred Nobel University. Series “Pedagogy and psychology”, Vol. 2 (16). pp. 18–21. [in Ukrainian].
Hrynova, V. & Panok, T. (2021). Etnodyzayn ta moderna trayektoriya profesiynoyi pidhotovky maybutnoho vchytelya mystetskykh dystsyplin v umovakh didzhytalizatsiyi suspilstva [Ethnodesign and the modern trajectory of professional training of the future teacher of art disciplines in the conditions of digitalization of society]. Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools, Vol. 74 (2), pp. 146–151. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.74-2.28. [in Ukrainian].
Zakharchuk-Chuhay, R.V. & Antonovych, Ye.A. (2011). Ukrayinske narodne dekoratyvne mystetstvo [Ukrainian folk decorative art]. Kyiv, 342 p. [in Ukrainian].
Kyrychenko, M.A. (2006). Ukrayinskyy narodnyy dekoratyvnyy rozpys [Ukrainian folk decorative painting]. Kyiv, 228 р. [in Ukrainian].
Lisunova, L.V. (2021). Osoblyvosti vyyavlennya estetychnoho v dekoratyvno-prykladnomu mystetstvi i yoho rol u formuvanni estetychnoho spryynyattya maybutnimy pedahohamy mystetskykh dystsyplin [Peculiarities of identifying the aesthetic in decorative and applied art and its role in the formation of aesthetic perception by future teachers of art disciplines]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanova, No. 5 (82), pp. 97–101. [in Ukrainian].
Lyubarska, L.M. (2003). Obrazotvorche mystetstvo: pidruchnyk dlya 2 klasu [Visual arts: a textbook for the 2nd grade]. Kyiv, 127 р. [in Ukrainian].
Lyubarska, L.M. (2004). Obrazotvorche mystetstvo: pidruchnyk dlya 4 klasu [Visual arts: a textbook for the 4th grade]. Kyiv, 160 р. [in Ukrainian].
Orshanskyy, L.V. (2011). Etnodyzayn yak innovatsiynyy khudozhno-estetychnyy komponent tekhnolohichnoyi osvity [Ethnodesign as an innovative artistic and aesthetic component of technological education]. “Youth and market”. Monthly scientific-pedagogical journal. Drogobych, Vol. 1, pp. 38–41. [in Ukrainian].
Panok, T.V. (2016). Rozvytok vyshchoyi khudozhno-pedahohichnoyi osvity v Ukrayini u ХХ stolitti (monohrafiya) [Development of higher artistic and pedagogical education in Ukraine in the 20th century (monograph)]. Kharkiv, 626 p. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3863 [in Ukrainian].
Panok, T.V. & Fushen, Zh. (2023). Kytayskyy dosvid vykorystannya etnodyzaynu u protsesi formuvannya klyuchovykh kompetentnostey studentiv mystetskykh spetsialnostey [The Chinese experience of using ethnodesign in the process of forming key competencies of art students]. “Youth and market”. Monthly scientific-pedagogical journal. Drogobych, Vol. 3 (211), рр. 16–21. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.277187 [in Ukrainian].
Trach, S.K. (2005). Uroky obrazotvorchoho mystetstva 2 kl.: posibnyk vchytelya [Fine art lessons 2nd grade: teacher’s guide]. Ternopil, 96 p. [in Ukrainian].
Trach, S.K. (2006). Uroky obrazotvorchoho mystetstva 4 kl.: posibnyk vchytelya [Lessons of visual arts 4th grade: teacher’s guide]. Ternopil, 120 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.