ПЕРСОНАЛІЗАЦІЯ ПРОЦЕСУ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ У ЗВО ЗАСОБАМИ ТЕХНОЛОГІЇ ТЬЮТОРИНГУ

Автор(и)

  • Ванда Вишківська
  • Ольга Ілішова
  • Вікторія Шевченко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.291103

Ключові слова:

професійна підготовка; персоналізація навчання; суб’єктність; індивідуальна освітня траєкторія; тьюторинг

Анотація

У статті проаналізовано теоретико-методичні аспекти персоналізації процесу професійної підготовки у ЗВО засобами технології тьюторингу; здійснено огляд наукової літератури на предмет обґрунтування концептуальних засад процесу персоналізації навчання. Визначено роль персоналізації навчання у формуванні суб’єктної позиції студента у процесі фахової підготовки та у створенні індивідуальної освітньої траєкторії.

Доведено, що ефективним засобом реалізації ідеї персоналізації навчання є тьюторська технологія як послідовна взаємопов’язана система дій викладача, спрямована на виконання завдань проєктування індивідуальної освітньої програми студента. Акцентовано, що процес навчання в умовах реалізації технології тьюторингу здійснюється у процесі академічної та квазіпрофесійної діяльності, що сприяє набуттю майбутніми фахівцями досвіду виконання професійних і транспрофесійних завдань.

Біографії авторів

Ванда Вишківська

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки педагогічного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Ольга Ілішова

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Бердянського державного педагогічного університету

Вікторія Шевченко

доцент кафедри ділової іноземної мови та перекладу Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”

Посилання

Boiko, A.M. (2018). Tiutorstvo yak model partnerskykh vidnosyn vykladach-student [Tutoring as a model of teacher-student partnership]. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Vol. 1 (7). pp. 18–22. [in Ukrainian].

Boiko, A.M. & Demianenko, N.M. (2018). Tiutorstvo yak model partnerskykh vidnosyn vykladach-student [Tutoring as a model of teacher-student partnership]. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series “Pedagogy and Psychology”. Vol. 1 (7). pp. 18–22. [in Ukrainian].

Buherko, Ya.M. (2012). Osoblyvosti personalizatsii osvitnoho protsesu u vyshchii shkoli [Peculiarities of personalization of educational process at higher education]. Problems of modern pedagogical education. Ser.: Pedagogy and psychology. Coll. Articles. Yalta, Vol. 35. Part 2. pp. 3–10. [in Ukrainian].

Vasylieva, I.H. (2017). Osoblyvosti diialnosti vykladacha vyshchoi shkoly v umovakh personalizatsii suchasnoi osvity [Peculiarities of the teaching staff of higher education in the context of personalization of modern education]. Problems of engineering and pedagogical education: Coll.of scientific work. Kharkiv, Vol. 54–55. pp. 373–379. [in Ukrainian].

Vyshkivska, V.B. Kondratenko, L.I., Patlaichuk, O.V. & Malinka, O.O. (2022). Studentotsentrovane navchannia yak faktor udoskonalennia systemy profesiinoi pidhotovky u ZVO [Student-centered learning as a factor in improving the professional training system in higher education institutions]. The scientific journal of the Mykhaylo Drahomanov NPU. No. 87. pp. 20–24. [in Ukrainian].

Vyshkivska, V., Cherepynsk, A., Ilishova, O. & Voichun, O. (2022). Stanovlennia subiektnoi pozytsii studenta yak neobkhidna umova formuvannia tsinnisno zoriientovanoi profesiinoi kompetentnosti [The formation of the student’s subject position is necessary for the formation of value-oriented professional competence]. Youth & market. No. 1 (199). pp. 95–101. [in Ukrainian].

Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu [Humanization of the educational-developmental process]. Collection of scientific papers. Vol. ХLVІІ. (Ed.). V.I. Sypchenko. Sloviansk, 2009. 205 p. [in Ukrainian].

Kuzmyn, V.M. (2017). Vykorystannia tiutorynha dlia udoskonalennia systemy upravlinnia yakistiu vyshchoi osvity [The use of tutoring for the improvement of the quality management system of higher education]. Intelligence XXI. No. 2. pp. 247–252. [in Ukrainian].

Lokarieva, L.V. & Bazhmina, E.A. (2021). Personalizatsiia v osviti: upravlinnia studentamy vlasnoiu traiektoriieiu navchannia zasobamy tsyfrovykh tekhnolohii [Personalization in education: management of students’ own learning trajectory by means of digital technologies]. Information technologies and means of education. Vol. 86. No. 6. pp. 187–207. [in Ukrainian].

Nekrashevych, T.V. (2021). Aspektualnist personalizatsii osvitnoho protsesu u vyshchii shkoli [Aspectuality personalization of the educational process at the higher education institution]. Aktualni pytannia linhvistyky, profesiinoi linhvodydaktyky, psykholohii i pedahohiky vyshchoi shkoly: zb. statei VI Mizhnar. nauk.-prakt. konf., m. Poltava, 25–26 lystopada 2021 r. Poltava, 2021. – Current issues of linguistics, professional language didactics, psychology and pedagogy of higher education: coll. of Articles VI of the International science and practice conference, Poltava, November 25–26, 2021. Poltava, pp. 236–238. [in Ukrainian].

Shvets, T.E. (2022). Analiz poniat “tiutor” i “tiutorynh” u vitchyznianomu ta zarubizhnomu osvitno-naukovomu prostori [Analysis of concepts “tutor” and “tutoring” in the domestic and foreign educational and scientific space]. Academic studies “Pedagogy” series. Vol. 2, pp. 56–65. [in Ukrainian].

Shevchuk, H.I. (2021). Indyvidualna osvitnia traiektoriia studenta: sut i kliuchovi aspekty orhanizatsii [The individual educational trajectory of the student: the essence and key aspects of the organization]. Pedagogical sciences. Vol. 95. pp. 56–61. [in Ukrainian].

Hargreaves, D.H. (2004). Personalising learning: Next steps in working laterally. London: Specialist schools Trust, 128 p. [in English].

Hornby, A.S. (2000). Oxford Advanced Learners Dictionary of Current English. 6th Edition. Oxford University Press. 1422 p. [in English].

Yarvela, S. (2006). Personal Learning? New insights into fostering. Personalising Education. Paris: OECD Publications, pp. 31–46. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-01

Номер

Розділ

Статті