МОДЕЛІ РОЗВИТКУ ОСВІТНЬОЇ ІНКЛЮЗІЇ: ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ДИСКУРС
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.291108Ключові слова:
моделі освіти дітей з особливими освітніми потребами; медична модель нормалізації; соціальна модельАнотація
У статті схарактеризовано моделі освіти дітей з особливими освітніми потребами і періоди їх еволюційної трансформації: 1) середина XVII ст. – 60-ті рр. ХХ ст. – сегрегаційна (“медична модель”); 2) середина 60-х – 80-ті рр. ХХ ст. – інтеграційна (“модель нормалізації”); 3) 80-ті рр. ХХ ст. – до теперішнього часу – інклюзивна (“соціальна модель”). З’ясовано, що основними детермінантами означених історичних періодів сприйняття суспільством дітей з особливими освітніми потребами та усвідомлення необхідності їх освіти є: зміна суспільного ставлення до осіб із різними порушеннями в розвитку; посилення уваги з боку держави до проблем осіб із особливими освітніми потребами, зокрема щодо здобуття ними освіти та подальшої соціалізації; ухвалення міжнародних і національних нормативно-правових документів, спрямованих на вдосконалення системи спеціальної освіти та подальшу її інтеграцію в інклюзивну.
Посилання
Amonashvili, Sh. (2001). Try kliuchi. Pedahohichnyi visnyk [Three keys. Pedagogical bulletin]. Vol. 5. 124 p. [in Ukrainian].
Vykhrushch, A. (2009). Intehratsiia ukrainskoi osvity v yevropeiskyi osvitnii prostir [Integration of Ukrainian education into the European educational space]. Scientific Bulletin of Chernivtsi University. Pedagogy and psychology: coll. of science works. Chernivtsi, Vol. 469. pp. 22–30. [in Ukrainian].
Ivanova, I. (2014). Kontseptsiia normalizatsii v intehrovanomu sotsialnomu seredovyshchi [The concept of normalization in an integrated social environment]. Actual problems of education and upbringing of children with special problems. No. 11. pp. 10–26. [in Ukrainian].
Konventsiia pro prava osib z invalidnistiu vid 13.12.2006 r. [Convention on the Rights of Persons with Disabilities dated 13.12.2006]. Available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/955_g71 [in Ukrainian].
Sadova, I. (2020). Inkliuziia u zakladakh zahalnoi serednoi osvity Ukrainy: tendentsii rozvytku: monohrafiia [Inclusion in general secondary education institutions of Ukraine: development trends: monograph]. Drohobych, 448 p. [in Ukrainian].
Giangrego, M. & Doyle, M. (2012). Integration scolastica in Italy: A Compilation of English-Language Resources. International journal of whole schooling. Vol. 8, No. 1. pp. 63–105. [in English].
Kirk, S. & Gallagher, J. (1989). Educating exceptional children. 6th ed. Boston: Houghton Mifflin Company, 346 p. [in English].
Nirje, B. (1994). The Normalization Principle and Its Human Management Implications. The International Social Role Valorization Journal. Vol. 1, No. 2. pp. 19–23. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.