ІНКЛЮЗИВНИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР У ФІЛОСОФСЬКОМУ ДИСКУРСІ

Автор(и)

  • Надія Ашиток

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.292860

Ключові слова:

освітній простір; інклюзивна освіта; освітнє середовище; педагогічний супровід; діти з особливими освітніми потребами

Анотація

У статті зазначено, що впровадження поняття “освітній простір” відображає зміни у поглядах науковців на проблему впливу суспільства на розвиток особистості з особливими освітніми потребами. Найчастіше при вивченні інклюзивного освітнього простору використовують два підходи – інституційний та субстанціональний. Зазначено, що субстанціональний має спільне з трактуванням соціального оточення дитини у межах персоналістського підходу як теоретичної основи освітньої інтеграції, що поєднує теорію гуманістичної психології; теорію інтегрованого навчання, екологічну теорію людського розвитку, теорію життєвого простору.

Біографія автора

Надія Ашиток

доктор філософських наук, професор, професор кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Ashytok, N.I. (2013). Osoby z obmezhenymy mozhlyvostiamy na rynku osvitnikh posluh [Persons with disabilities in the market of educational services]. Youth & market. No. 8 (103). pp. 29–33. [in Ukrainian].

Ashytok, N.I. (2019). Superechnosti stanovlennia inkliuzyvnoi osvity v Ukraini [Contradictions of the formation of inclusive education in Ukraine]. Youth & market. No. 11 (178). pp. 11–16. [in Ukrainian].

Bondar, T. & Pynzenyk, O. (2023). Suchasni pidkhody do formuvannia fakhovoi kompetentnosti vykhovateliv zakladiv doshkilnoi osvity [Modern approaches to the formation of professional competence of teachers of preschool education institutions]. Youth & market. No. 1 (209), pp. 69–74. [in Ukrainian].

Kasiarum, N. (2013).Osvitnii prostir: stanovlennia poniattia [Educational space: formation of the concept]. Origins of pedagogical skills. Vol. 12. pp. 107–113. [in Ukrainian].

Melnyk, I.N. Lektsiia 3. Zabezpechennia efektyvnoho planuvannia ta orhanizatsii osvitnoho protsesu doshkilnoho navchalnoho zakladu [Lecture 3. Ensuring effective planning and organization of the educational process of a preschool educational institution]. Kyiv. Available at: https://studfile.net/preview/9762985/ [in Ukrainian].

Tsymbalaru, A.D. (2008). Komponentno-strukturnyi analiz poniattia “osvitnii prostir” [Component-structural analysis of the concept of “educational space”]. Annotated results of research work of the Institute of Pedagogy for 2007. Kyiv, pp. 17–18. [in Ukrainian].

Tsymbalaru, A.D. (2016). Osvitnii prostir: sutnist, struktura i mekhanizmy stvorennia [Educational space: essence, structure and mechanisms of creation]. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 1. pp. 41–50. [in Ukrainian].

Tsymbalaru, A.D. (2020). Osvitnii prostir: sutnist, struktura, lohika stvorennia [Educational space: essence, structure, logic of creation]. New Ukrainian school: the educational space of a primary school student: teaching. method. manual. Kyiv, 160 p. pp. 5–35. [in Ukrainian].

Filosofiia: slovnyk terminiv ta personalii [Philosophy: a dictionary of terms and personalities]. V.S. Blikhar, M.A. Kozlovets, L.V. Horokhova, V.V. Fedorenko, V.O. Fedorenko. Kyiv, 2020. 274 p. [in Ukrainian].

Bronfenbrenner U. (1981). Die Ökologie der menschlichen Entwicklung [Ecology of human development]. Stuttgart: Klett-Cotta, 298 p. [in German].

Schmidt, S. (1994). Kognitive Autonomie und soziale Orientierung. Konstruktivistische Bemerkungen zum Zusammenhang von Kognition, Kommunikation, Medien und Kultur [Cognitive autonomy and social orientation. The constructivist comments on the relationship between cognition, communication, media and culture]. Frankfurt/M.: Suhrkamp, 362 p. [in German].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-01

Номер

Розділ

Статті