ІНТЕГРОВАНИЙ ПІДХІД ДО ВИВЧЕННЯ ПРИРОДОЗНАВСТВА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ: ВІТЧИЗНЯНИЙ ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ДОСВІД

Автор(и)

  • Уляна Борис

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.292862

Ключові слова:

інтеграція; інтегрований підхід; природознавство; початкова природнича освіта; екскурсія; Галичина; НУШ; учні; навчальна програма

Анотація

Стаття присвячена проблемі використання інтегрованого підходу в початковій школі. Крізь призму історико-педагогічного досвіду схарактеризовано застосування інтегрованого підходу в початковій  природничій освіті. Виокремлено здобутки педагогів Галичини, які у 30-х рр. ХХ ст. активно здійснювали інтеграцію в початковій освіті. Увиразнено теоретичні напрацювання І. Ющишина, І. Петрів, Д. Петріва, О. Литвина та інших педагогів-науковців, чиї методичні рекомендації щодо інтегрованого підходу до вивчення природознавства й досі є актуальними. Проаналізовано навчальні програми та інші освітні документи, які регламентували здійснення інтеграції в початкових та середніх закладах досліджуваного періоду.

Біографія автора

Уляна Борис

кандидат педагогічних наук, викладач Коломийського педагогічного фахового коледжу Івано-Франківської обласної ради

Посилання

Borys, U. & Bilavych, H. (2015). Navchalno-metodychnyi suprovid vykhovannia hospodarskoi kultury osobystosti v Halychyni na pochatku ХХ st. [Educational and methodological support for raising the economic culture of the individual in Galicia at the beginning of the 20th century]. Youth & market. Vol. 4 (123). рр. 85–89. [in Ukrainian].

Bilavych, H. (2015). Teoriia i praktyka vykhovannia hospodarskoi kultury uchniv ta doroslykh u Zakhidnii Ukraini (druha polovyna ХІХ – pochatok 40-kh rr. ХХ st.) [Theory and practice of economic education of students and adults in Western Ukraine (second half of the 19th century – beginning of the 40s of the 20th century)]. Ivano-Frankivsk, 740 p. [in Ukrainian].

Borys, U. (2022). Navchalni ekskursii z pryrodoznavstvav pochatkovii shkoli Ukrainy kriz pryzmu istoryko-pedahohichnoho dyskursu [Educational excursions in natural science in the primary school of Ukraine through the prism of historical-pedagogical discourse]. Youth & market. Vol. 9 (207). pp. 90–95. [in Ukrainian].

Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy (2003). [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. (Ed.). V.T. Busel. Kyiv, 1427 p. [in Ukrainian].

Zasiekina, T.M. (2020). Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka: monohrafiia [Integration in school science education: theory and practice: monograph]. Kyiv, 400 p. [in Ukrainian].

Illiash, S. Intehrovanyi pidkhid do navchannia u pochatkovii shkoli, yoho pedahohichna tsinnist [Integrated approach to learning in primary school, its pedagogical value]. Available at: https://dspu.edu.ua/youngsc/AQGS/2013_6-2/pedagogy/57-65.pdf [in Ukrainian].

Intehratyvnyi pidkhid: aktualnist, sutnist, osoblyvosti vprovadzhennia v umovakh pochatkovoi shkoly: navchalno-metodychnyi posibnyk (2018). [Integrative approach: relevance, essence, features of implementation in primary school conditions: educational and methodological manual]. (Ed.). N.B. Larionova, N.M. Streltsova. Kharkiv, 76 p. [in Ukrainian].

Naukovi prohramy v narodnikh shkolakh tretoho stepenia dlia ditei ukrainskoi natsionalnosti (1934). [Scientific programs in public schools of the third degree for children of Ukrainian nationality]. Path of education and training. Vol. 8 (1). pp. 1–31. [in Ukrainian].

Petriv, I. (1933). Prohulky v narodnii shkoli [Walks in thefolk school]. Path of education and training. Vol. 1. pp. 46–51. [in Ukrainian].

Reforma shkilnytstva v Polshchi (1932). [Reform of schooling in Poland]. Path of education and training. Vol. 6. pp. 31–42. [in Ukrainian].

Yushchyshyn, I. (1933). Heohrafiia, yak predmet navchannia y vykhovannia v narodnikh shkolakh [Geography as a subject of education and upbringing in public schools]. Path of education and training. Vol. 1. pp. 13–25. [in Ukrainian].

Yarka, A. (1933). Zi suchasnykh napriamkiv pochatkovoho navchannia istorii [From modern directions of primary history education]. Path of education and training. Vol. 2–3. pp. 81–92. [in Ukrainian].

Litwin, A. (1934). Organizacja wycieczek na podstawie nowych programów [Organization of trips based on new programs]. Warszawa, 84 p. [in Poland].

Petrow, D. (1931). Metodyka geografji i wzory lekcyj [Geography methodology and lesson patterns]. Podrecznik dla nauczyciela. Lwow, 75 p. [in Poland].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-01

Номер

Розділ

Статті