ВПЛИВ ІДЕОЛОГІЇ НАЦІОНАЛІЗМУ НА ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНІ СТУДІЇ УКРАЇНСЬКИХ УЧЕНИХ (кінець ХІХ – середина ХХ ст.)

Автор(и)

  • Микола Галів

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.292863

Ключові слова:

ідеологія; націоналізм; історія педагогіки; українські вчені; українська національна ідея

Анотація

У статті представлено результати дослідження вплив ідеології націоналізму на історико-педагогічні студії українських учених (кінець ХІХ – середина ХХ ст.). Хронологічні рамки обумовлені, з одного боку, зародженням політичної ідеології українського націоналізму наприкінці ХІХ ст., з іншого, утвердженням російсько-радянського тоталітаризму та комуністичної ідеології майже на усіх етнічних українських землях у середині ХХ ст., що призвело до обмеження впливу українського націоналізму переважно емігрантським (діаспорним) середовищем. У результаті дослідження встановлено, що українські вчені, які студіювали історію педагогіки та шкільництва, широко використовували головні складові української національної ідеї: утворення повноцінної української нації, здобуття української державності, її незалежність і соборність. В основу української національної ідей І. Франко, М. Грушевський та інші мислителі поклали право української нації на національно-культурне і національно-політичне самовизначення, обґрунтовуючи його на засадах примордіалізму. Ідея створення української держави проявилася в апеляції до часів державності (зокрема, козацької, УНР, ЗУНР) як умови і прикладу забезпечення повноцінного розвитку українського шкільництва, реалізації інтересів українства у сфері освіти. Поряд з нею постулювалася й ідея соборності українського народу, його земель і держави. Під впливом ідеології українського націоналізму історики педагогіки виявляли й негативне ставлення до соціалістичної (особливо її радянського взірця) та ліберальної ідеологій. Певний вплив на український історико-педагогічний наратив мали думки про необхідність перевиховання українського народу, перетворення його на активну національну спільноту.

Біографія автора

Микола Галів

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри історії України та правознавства Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Alyskevych, A. (1930). Derzhavna himnaziia v Drohobychi za ukrainskoi vlady ZNR (vid 31 hrudnia 1918 do 15 maia 1919) [State Gymnasium in Drohobych under the Ukrainian Authorities of the ZPR (from December 31, 1918 to May 15, 1919). Based on Government Documents]. Na osnovi uriadovykh dokumentiv. Ukrainian School. No. 3–4. pp. 1–11. [in Ukrainian].

Androkhovych, A. (1919). Ivan Lavrivskyi. Odyn z pioniriv ukrainskoho vidrodzhennia v Halychyni (1773–1820) [Ivan Lavrivskyi. One of the pioneers of the Ukrainian revival in Galicia (1773–1820)]. Notes of the Shevchenko Scientific Society. Vol. 128. pp. 51–120. [in Ukrainian].

Barvinskyi, O. (1925). Zasnovanie katedry istorii Ukrainy v lvivskomu universyteti [Foundation of the Department of History of Ukraine at Lviv University]. Notes of the Shevchenko Scientific Society. Vol. 141–143. pp. 1–18. [in Ukrainian].

Vashchenko, H. (1965). Osnovni linii rozvytku sovietskoi pedahohiky i shkoly [The Main Lines of Development of Soviet Pedagogy and Schools]. Liberation Path. No. 3. pp. 283–294. [in Ukrainian].

Vashchenko, H. (1957). Proiekt systemy osvity v samostiinii Ukraini [The project of the education system in independent Ukraine]. Miunkhen, 48 p. [in Ukrainian].

Vozniak, M. (1913). Z zakhodiv kolo rushchyny v sambirskii gimnazii v 1849 i 1850 rr. [Measures regarding the introduction of the Ruthenian Language in the Sambir Gymnasium in 1849 and 1850]. Our School. Scientific and Pedagogical Magazine. No. 4–5. pp. 217–233. [in Ukrainian].

Vozniak, M. (1909). Studii nad halytsko-ukrainskymy hramatykamy XIX v. [Studies on Galician-Ukrainian grammars of the 19th century]. Notes of the Shevchenko Scientific Society. Vol. 91 (5). pp. 126–150. [in Ukrainian].

Haliv, M. (2018). Ukrainskyi istoryko-pedahohichnyi naratyv (seredyna XIX – kinets XX stolittia): epistemolohichni zasady [Ukrainian Historical and Pedagogical Narrative (mid XIX – late XX century): Epistemological Principles]. Drohobych, 614 p. [in Ukrainian].

Hordynskyi, Ya. (1916). Ukrainska mova v shkolakh Kholmshchyny u 60-tykh rr. XIX v. [The Ukrainian language in the schools of Kholm region in the 60s of the 19th century]. Our School. Scientific and Pedagogical Magazine. No. 2–3. pp. 27–32. [in Ukrainian].

Hrushevskyi, M. (1909). “Nasha shkola” [“Our School”]. Our School. Scientific and Pedagogical Magazine. No. 1–2. pp. 1–5. [in Ukrainian].

Hrushevskyi, M. (1912). Kulturno-natsionalnyi rukh na Ukraini v XVI–XVII vitsi [Cultural and National Movement in Ukraine in the 16th and 17th Centuries]. Kyiv – Lviv, 248 p. [in Ukrainian].

Hrushevskyi, M. (2005). Tvory: u 50 t. [Works: in 50 volumes]; (Ed.). P. Sokhan, Ya. Dashkevych, I. Hyrych et al. Lviv, Vol. 3, 774 p. [in Ukrainian].

D. L. (Denys Lukiianovych). (1913). [review] Mykhailo Vozniak. Prosvitni zmahannia halytskykh Ukraintsiv v 19 vitsi (do 1850 r.), narysy. Lviv 1912 [Mykhailo Wozniak. Educational competitions of Galician Ukrainians in the 19th century (until 1850), essays. Lviv 1912]. Our School. Scientific and Pedagogical Magazine. No. 1. pp. 52–53. [in Ukrainian].

Dombrovskyi, A. (1938). Shkilnytstvo v Karpatskii Ukraini v rr. 1919–1925 [Schooling in Carpathian Ukraine in 1919–1925]. The Way of Education and Training. No. 4. pp. 246–251. [in Ukrainian].

Krylov, I. (1956). Systema osvity v Ukraini (1917–1930) [Education System in Ukraine (1917–1930)]. Miunkhen, 96 p. [in Ukrainian].

Levytskyi, V. (1925). Istoriia vykhovannia i navchannia. Pidruchnyk dlia shkilnoho ta zahalnoho vzhytku [History of Education and Training. Textbook for School and General Use]. Lviv, 184 p. [in Ukrainian].

Franka, I. (Ed.). (1902). Materiialy do kulturnoi istorii Halytskoi Rusy XVIII i XIX viku [Materials for the Cultural History of Galician Rus’ of the 18th and 19th Centuries]. Lviv, 330 p. [in Ukrainian].

Matsiuk, Ya. (1929). Kulturno-vykhovni dosiahnennia “Svita Dytyny” za pershe desiatylittia (1.XI.1919–1.XI.1929) [Cultural and Educational Achievements of “The Child’s World” for the First Decade (1.XI.1919–1.XI.1929)]. The Way of Education and Training. No. 11. pp. 12–21. [in Ukrainian].

Nahorna, L.P. (2010). Natsionalizm [Nationalism]. Encyclopedia of the history of Ukraine. Vol. 7. Availablea at: http://www.history.org.ua/?termin=Natsionalizm [in Ukrainian].

Nadprutianskyi, M. (1938). Proiekt yedynoi shkoly v Ukraini (Pid 20-littia stvorennia novitnoi systemy ukrainskoho vykhovannia y navchannia) [Project of a Unified School in Ukraine (On the 20th Anniversary of the Creation of the Newest System of Ukrainian Education and Training)]. The Way of Education and Training. No. 1. pp. 1–6. [in Ukrainian].

Protsenko, O. & Lisovyi, V. (Comps). (2006). Natsionalizm. Teorii natsii i natsionalizmu vid Yohana Fikhte do Ernesta Gelnera. Antolohiia [Nationalism. Theories of nation and nationalism from Johann Fichte to Ernest Gellner. Anthology]. 2nd edition (reworked and supplemented); Kyiv, 624 p. [in Ukrainian].

Pelenskyi, E.Yu. (1939). Ukrainska shkola v Karpatskii Ukraini. Pochatky shkilnytstva: st. XVII i XVIII [Ukrainian School in Carpathian Ukraine. The Beginnings of Schooling: XVII and XVIII Centuries]. Native School. No. 5. pp. 74–76. [in Ukrainian].

Poniatenko, P. (1911). Natsionalnist, kultura y asimiliatsiia [Nationality, Culture and Assimilation]. Light. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 2. pp. 14–29; No. 3. pp. 48–62. [in Ukrainian].

Rakovskyi, I. (1908). Z nahody 47-mykh rokovyn smerty Tarasa Shevchenka [On the Occasion of the 47th Anniversary of the Death of Taras Shevchenko]. Teacher. No. 9–10. pp. 129–133. [in Ukrainian].

Tomashivskyi, S. (1909). Z istorii derzhavnoi serednoi shkoly v Halychyni [From the History of the State Secondary School in Galicia]. Our School. Scientific and Pedagogical Magazine. No. 1–2. pp. 11–13. [in Ukrainian].

Fylypchak, I. & Lukan, R. (1932). Ts. k. Okruzhna Holovna shkola v Lavrovi 1788/89–1910/11 [District Main School in Lavriv 1788/89–1910/11]. Notes of the Order of St. Basil the Great. Vol. 5 (1–4). pp. 1–158. [in Ukrainian].

Fylypchak, I. (1939). Shkilnytstvo na Lemkivshchyni. Istorychnyi narys [Schooling in Lemko’s Region. Historical Essay]. The Way of Education and Training. No. 2. pp. 81–100. [in Ukrainian].

Franko, I. (1986). Zibrannia tvoriv u 50-y tomakh [Collection of works in 50 volumes]. Kyiv: Naukova dumka, Vol. 47, 766 p. [in Ukrainian].

Chepelianskyi, V. (1910). Velykyi uchenyi diiach Sobornoi Ukrainy (Z nahody 25-litnoho yuvyleiu M. Hrushevskoho) [A Great Scholar of the United Ukraine (On the occasion of the 25th anniversary of M. Hrushevskyi)]. Light. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 4. pp. 33–39. [in Ukrainian].

Shakh, S. (1977). De sribnolentyi Sian plyve. Istorychnyi narys derzhavnoi ukrainskoi himnazii v Peremyshli [Where the Silver-Ribbed Sian floats. Historical Essay of the State Ukrainian Gymnasium in Przemyśl]. Briussel, 146 p. [in Ukrainian].

Iushchyshyn, I. (1927). Symvol instynktu natsii (V 11-litnu richnytsiu smerty Ivana Franka 28 travnia 1916) [Symbol of the Nation’s Instinct (On the 11th Anniversary of Ivan Franko’s Death on May 28, 1916)]. Teacher’s Word. No. 5. pp. 1–9. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-01

Номер

Розділ

Статті