ВПЛИВ ІДЕОЛОГІЇ НАЦІОНАЛІЗМУ НА ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНІ СТУДІЇ УКРАЇНСЬКИХ УЧЕНИХ (кінець ХІХ – середина ХХ ст.)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.292863Ключові слова:
ідеологія; націоналізм; історія педагогіки; українські вчені; українська національна ідеяАнотація
У статті представлено результати дослідження вплив ідеології націоналізму на історико-педагогічні студії українських учених (кінець ХІХ – середина ХХ ст.). Хронологічні рамки обумовлені, з одного боку, зародженням політичної ідеології українського націоналізму наприкінці ХІХ ст., з іншого, утвердженням російсько-радянського тоталітаризму та комуністичної ідеології майже на усіх етнічних українських землях у середині ХХ ст., що призвело до обмеження впливу українського націоналізму переважно емігрантським (діаспорним) середовищем. У результаті дослідження встановлено, що українські вчені, які студіювали історію педагогіки та шкільництва, широко використовували головні складові української національної ідеї: утворення повноцінної української нації, здобуття української державності, її незалежність і соборність. В основу української національної ідей І. Франко, М. Грушевський та інші мислителі поклали право української нації на національно-культурне і національно-політичне самовизначення, обґрунтовуючи його на засадах примордіалізму. Ідея створення української держави проявилася в апеляції до часів державності (зокрема, козацької, УНР, ЗУНР) як умови і прикладу забезпечення повноцінного розвитку українського шкільництва, реалізації інтересів українства у сфері освіти. Поряд з нею постулювалася й ідея соборності українського народу, його земель і держави. Під впливом ідеології українського націоналізму історики педагогіки виявляли й негативне ставлення до соціалістичної (особливо її радянського взірця) та ліберальної ідеологій. Певний вплив на український історико-педагогічний наратив мали думки про необхідність перевиховання українського народу, перетворення його на активну національну спільноту.
Посилання
Alyskevych, A. (1930). Derzhavna himnaziia v Drohobychi za ukrainskoi vlady ZNR (vid 31 hrudnia 1918 do 15 maia 1919) [State Gymnasium in Drohobych under the Ukrainian Authorities of the ZPR (from December 31, 1918 to May 15, 1919). Based on Government Documents]. Na osnovi uriadovykh dokumentiv. Ukrainian School. No. 3–4. pp. 1–11. [in Ukrainian].
Androkhovych, A. (1919). Ivan Lavrivskyi. Odyn z pioniriv ukrainskoho vidrodzhennia v Halychyni (1773–1820) [Ivan Lavrivskyi. One of the pioneers of the Ukrainian revival in Galicia (1773–1820)]. Notes of the Shevchenko Scientific Society. Vol. 128. pp. 51–120. [in Ukrainian].
Barvinskyi, O. (1925). Zasnovanie katedry istorii Ukrainy v lvivskomu universyteti [Foundation of the Department of History of Ukraine at Lviv University]. Notes of the Shevchenko Scientific Society. Vol. 141–143. pp. 1–18. [in Ukrainian].
Vashchenko, H. (1965). Osnovni linii rozvytku sovietskoi pedahohiky i shkoly [The Main Lines of Development of Soviet Pedagogy and Schools]. Liberation Path. No. 3. pp. 283–294. [in Ukrainian].
Vashchenko, H. (1957). Proiekt systemy osvity v samostiinii Ukraini [The project of the education system in independent Ukraine]. Miunkhen, 48 p. [in Ukrainian].
Vozniak, M. (1913). Z zakhodiv kolo rushchyny v sambirskii gimnazii v 1849 i 1850 rr. [Measures regarding the introduction of the Ruthenian Language in the Sambir Gymnasium in 1849 and 1850]. Our School. Scientific and Pedagogical Magazine. No. 4–5. pp. 217–233. [in Ukrainian].
Vozniak, M. (1909). Studii nad halytsko-ukrainskymy hramatykamy XIX v. [Studies on Galician-Ukrainian grammars of the 19th century]. Notes of the Shevchenko Scientific Society. Vol. 91 (5). pp. 126–150. [in Ukrainian].
Haliv, M. (2018). Ukrainskyi istoryko-pedahohichnyi naratyv (seredyna XIX – kinets XX stolittia): epistemolohichni zasady [Ukrainian Historical and Pedagogical Narrative (mid XIX – late XX century): Epistemological Principles]. Drohobych, 614 p. [in Ukrainian].
Hordynskyi, Ya. (1916). Ukrainska mova v shkolakh Kholmshchyny u 60-tykh rr. XIX v. [The Ukrainian language in the schools of Kholm region in the 60s of the 19th century]. Our School. Scientific and Pedagogical Magazine. No. 2–3. pp. 27–32. [in Ukrainian].
Hrushevskyi, M. (1909). “Nasha shkola” [“Our School”]. Our School. Scientific and Pedagogical Magazine. No. 1–2. pp. 1–5. [in Ukrainian].
Hrushevskyi, M. (1912). Kulturno-natsionalnyi rukh na Ukraini v XVI–XVII vitsi [Cultural and National Movement in Ukraine in the 16th and 17th Centuries]. Kyiv – Lviv, 248 p. [in Ukrainian].
Hrushevskyi, M. (2005). Tvory: u 50 t. [Works: in 50 volumes]; (Ed.). P. Sokhan, Ya. Dashkevych, I. Hyrych et al. Lviv, Vol. 3, 774 p. [in Ukrainian].
D. L. (Denys Lukiianovych). (1913). [review] Mykhailo Vozniak. Prosvitni zmahannia halytskykh Ukraintsiv v 19 vitsi (do 1850 r.), narysy. Lviv 1912 [Mykhailo Wozniak. Educational competitions of Galician Ukrainians in the 19th century (until 1850), essays. Lviv 1912]. Our School. Scientific and Pedagogical Magazine. No. 1. pp. 52–53. [in Ukrainian].
Dombrovskyi, A. (1938). Shkilnytstvo v Karpatskii Ukraini v rr. 1919–1925 [Schooling in Carpathian Ukraine in 1919–1925]. The Way of Education and Training. No. 4. pp. 246–251. [in Ukrainian].
Krylov, I. (1956). Systema osvity v Ukraini (1917–1930) [Education System in Ukraine (1917–1930)]. Miunkhen, 96 p. [in Ukrainian].
Levytskyi, V. (1925). Istoriia vykhovannia i navchannia. Pidruchnyk dlia shkilnoho ta zahalnoho vzhytku [History of Education and Training. Textbook for School and General Use]. Lviv, 184 p. [in Ukrainian].
Franka, I. (Ed.). (1902). Materiialy do kulturnoi istorii Halytskoi Rusy XVIII i XIX viku [Materials for the Cultural History of Galician Rus’ of the 18th and 19th Centuries]. Lviv, 330 p. [in Ukrainian].
Matsiuk, Ya. (1929). Kulturno-vykhovni dosiahnennia “Svita Dytyny” za pershe desiatylittia (1.XI.1919–1.XI.1929) [Cultural and Educational Achievements of “The Child’s World” for the First Decade (1.XI.1919–1.XI.1929)]. The Way of Education and Training. No. 11. pp. 12–21. [in Ukrainian].
Nahorna, L.P. (2010). Natsionalizm [Nationalism]. Encyclopedia of the history of Ukraine. Vol. 7. Availablea at: http://www.history.org.ua/?termin=Natsionalizm [in Ukrainian].
Nadprutianskyi, M. (1938). Proiekt yedynoi shkoly v Ukraini (Pid 20-littia stvorennia novitnoi systemy ukrainskoho vykhovannia y navchannia) [Project of a Unified School in Ukraine (On the 20th Anniversary of the Creation of the Newest System of Ukrainian Education and Training)]. The Way of Education and Training. No. 1. pp. 1–6. [in Ukrainian].
Protsenko, O. & Lisovyi, V. (Comps). (2006). Natsionalizm. Teorii natsii i natsionalizmu vid Yohana Fikhte do Ernesta Gelnera. Antolohiia [Nationalism. Theories of nation and nationalism from Johann Fichte to Ernest Gellner. Anthology]. 2nd edition (reworked and supplemented); Kyiv, 624 p. [in Ukrainian].
Pelenskyi, E.Yu. (1939). Ukrainska shkola v Karpatskii Ukraini. Pochatky shkilnytstva: st. XVII i XVIII [Ukrainian School in Carpathian Ukraine. The Beginnings of Schooling: XVII and XVIII Centuries]. Native School. No. 5. pp. 74–76. [in Ukrainian].
Poniatenko, P. (1911). Natsionalnist, kultura y asimiliatsiia [Nationality, Culture and Assimilation]. Light. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 2. pp. 14–29; No. 3. pp. 48–62. [in Ukrainian].
Rakovskyi, I. (1908). Z nahody 47-mykh rokovyn smerty Tarasa Shevchenka [On the Occasion of the 47th Anniversary of the Death of Taras Shevchenko]. Teacher. No. 9–10. pp. 129–133. [in Ukrainian].
Tomashivskyi, S. (1909). Z istorii derzhavnoi serednoi shkoly v Halychyni [From the History of the State Secondary School in Galicia]. Our School. Scientific and Pedagogical Magazine. No. 1–2. pp. 11–13. [in Ukrainian].
Fylypchak, I. & Lukan, R. (1932). Ts. k. Okruzhna Holovna shkola v Lavrovi 1788/89–1910/11 [District Main School in Lavriv 1788/89–1910/11]. Notes of the Order of St. Basil the Great. Vol. 5 (1–4). pp. 1–158. [in Ukrainian].
Fylypchak, I. (1939). Shkilnytstvo na Lemkivshchyni. Istorychnyi narys [Schooling in Lemko’s Region. Historical Essay]. The Way of Education and Training. No. 2. pp. 81–100. [in Ukrainian].
Franko, I. (1986). Zibrannia tvoriv u 50-y tomakh [Collection of works in 50 volumes]. Kyiv: Naukova dumka, Vol. 47, 766 p. [in Ukrainian].
Chepelianskyi, V. (1910). Velykyi uchenyi diiach Sobornoi Ukrainy (Z nahody 25-litnoho yuvyleiu M. Hrushevskoho) [A Great Scholar of the United Ukraine (On the occasion of the 25th anniversary of M. Hrushevskyi)]. Light. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 4. pp. 33–39. [in Ukrainian].
Shakh, S. (1977). De sribnolentyi Sian plyve. Istorychnyi narys derzhavnoi ukrainskoi himnazii v Peremyshli [Where the Silver-Ribbed Sian floats. Historical Essay of the State Ukrainian Gymnasium in Przemyśl]. Briussel, 146 p. [in Ukrainian].
Iushchyshyn, I. (1927). Symvol instynktu natsii (V 11-litnu richnytsiu smerty Ivana Franka 28 travnia 1916) [Symbol of the Nation’s Instinct (On the 11th Anniversary of Ivan Franko’s Death on May 28, 1916)]. Teacher’s Word. No. 5. pp. 1–9. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.